Search
Search
Close this search box.

مهاجرت تحصیلی به بلژیک - تحصیل در بلژیک

بلژیک کشوری در غرب اروپاست و بروکسل نه تنها پایتخت بلژیک بلکه پایتخت کل اتحادیه اروپا و مقر ناتو میباشد. جمعیت این کشور بیش از یازده میلیون نفراست که به لطف دارا بودن استاندارد بالای زندگی، یکی از مساعدترین کشورها برای زندگی است. بلژیک از شمال با هلند، از شرق با آلمان، از جنوب شرقی با لوکزامبورگ، از جنوب با فرانسه و از شمال غربی با دریای شمال همسایه است. اگرچه زبانهای رسمی مردم بلژیک، هلندی، آلمانی و فرانسوی است اما در برخی منابع انگلیسی را نیز بعنوان زبان رسمی بلژیک اعلام کرده اند. ما در این مقاله به تشریح مهاجرت تحصیلی به بلژیک – تحصیل در بلژیک می پردازیم.

فهرست مقاله

مقدمه تحصیل در بلژیک

بلژیک یکی از جذاب ترین کشورهای اتحادیه اروپا در زمینه مهاجرت است. دلایل آن شامل ثبات سیاسی، مالیات مطلوب، زیرساخت های اجتماعی توسعه یافته، قیمت های پایین املاک و مستغلات و وجود توافق نامه شینگن در این کشور میباشد اما عامل اصلی محبوبیت بلژیک، دریافت مجوز شهروندی  در زمان کم است. مدت زمان دریافت پاسپورت اروپایی 4 سال است. مهاجرت به بلژیک مستلزم تلاش زیاد، زمان و همچنین صرف هزینه است. ساده ترین راه برای شروع سفر مهاجرتی به این کشور، تحصیل در آنجا است. بلژیک دارای 37 دانشگاه دولتی و خصوصی است: 12 دانشگاه دولتی و 25 دانشگاه خصوصی. بروکسل به تنهایی پنج دانشگاه و حدود 25 موسسه آموزش عالی دارد.

مهاجرت تحصیلی به بلژیک

سیستم آموزشی در بلژیک

سیستم آموزشی بلژیک مبتنی بر آموزش، تحقیق و خدمات به جامعه است و بین مناطق مختلف کشور تقسیم شده است: فلاندر، والونیا و منطقه بروکسل. بسته به منطقه ای که برای تحصیل انتخاب می کنید، برنامه ها به زبان فرانسوی یا هلندی تدریس می شوند. برای برنامه هایی که به زبان انگلیسی ارائه می شوند، می توانید صلاحیت زبانی خود را از طریق آزمون های زبان تافل یا آیلتس اثبات کنید. آموزش عالی در بلژیک توسط مؤسسات دانشگاهی و بخش غیر دانشگاهی ارائه می شود. کالج های دانشگاهی بر آموزش حرفه ای تمرکز دارند و آکادمی های هنری برای تخصص های خلاق در نظر گرفته شده اند. بلژیک دارای سیستم بولونیا دارای سه سطح آموزشی است: مدرک لیسانس را می توان در 3 سال، مدرک کارشناسی ارشد را در 1 تا 2 سال (در تخصص های پزشکی  3-4 سال) و دکترا را در 3 سال دریافت کرد. آموزش در بلژیک به سه زبان هلندی و همچنین فرانسوی و آلمانی انجام می شود. همچنین حدود 200 برنامه در مقطع کارشناسی و کارشناسی ارشد در دانشگاه های بلژیک به طور کامل به زبان انگلیسی وجود دارد. لازم به ذکر است که ظرفیت برای متقاضیان خارجی در دانشگاه های بلژیک محدود است و تعداد آنها نباید بیش از 2٪ از تعداد کل دانشجویان خارجی باشد. این به آن معناست که برای پذیرفته شدن در دانشگاههای بلژیک باید با رزومه ای بسیار خوب از سایر متقاضیان سبقت بگیرید. چندین بورس تحصیلی برای دانشجویان بین المللی برای پوشش شهریه و هزینه های زندگی در دسترس است که اکثر این بورسیه ها برای برنامه های تحصیلات تکمیلی هستند.

هزینه های زندگی در بلژیک

هزینه های عمومی زندگی در بلژیک

اگرچه بلژیک ارزان‌ترین مکان برای زندگی نیست، اما به یاد داشته باشید که با هزینه‌های بالاتر، استانداردهای زندگی نیز بالاتر می‌آیند. بر اساس گزارش OECD، بلژیک از نظر استاندارد زندگی در بین 15 کشور برتر جهان قرار دارد. در بروکسل نسبت به سایر شهرهای بلژیک قیمت اجاره بالاتر و رقابت بیشتری برای اجاره به خصوص از سوی خارجی ها وجود دارد لیکن هزینه های مسکن و حمل و نقل عمومی به طور کلی کمتر از شهرهای اروپایی همسایه است. در واقع، بروکسل در نظرسنجی کیفیت زندگی برتر در سال 2019 در رتبه 28 قرار گرفت. اکثر مهاجران برای سکونت در بلژیک اجاره نشینی را انتخاب می کنند چرا که اجاره خانه با دو حمام و سه اتاق خواب با حقوق متوسط امکان پذیر است. برای آگاهی بیشتر میتوانید مقاله اقتصاد بلژیک را مطالعه نموده تا تصمیم بهتری را اتخاذ کنید.

آیا می توان با ویزای دانشجویی در بلژیک کار کرد

در بلژیک، همه دانشجویان خارجی، حتی اگر خارج از منطقه اقتصادی اروپا باشند، می توانند در حین تحصیل کار کنند. تنها شرط آن است که متقاضیان باید در یک موسسه آموزش عالی در فدراسیون والونیا-بروکسل ثبت نام کرده و باید مجوز اقامت معتبر داشته باشند. این اجازه اقامت به شما اجازه می دهد تا حداکثر پنج سال در بلژیک تحصیل، کار و زندگی کنید. پس از پنج سال زندگی در بلژیک، می توانید برای اقامت دائم اقدام کنید. اقامت طولانی مدت به شما این امکان را می دهد که با همان حقوقی که اتباع بلژیکی دارند، به طور نامحدود در کشور بمانید. اگر خواهان اطلاعات بیشتر در این خصوص هستید به مقاله کار دانشجویی در بلژیک سری بزنید.

کار با ویزای دانشجویی در بلژیکمراحل اخذ پذیرش از دانشگاههای بلژیک

ابتدا باید برنامه و هدف خود را براساس منطقه زبانی اعم از هلندی، فرانسوی و یا انگلیسی انتخاب کنید.

برای تحصیل به زبان هلندی و فرانسوی، باید صلاحیت زبانی خود را ثابت کنید و سطح تحصیلات خود را نیز تعیین کنید و در مورد گزینه هایی که در دانشگاه های بلژیک دارید تحقیق کنید.

  1. شرایط پذیرش را بررسی کنید.

هر برنامه، بسته به سطح تحصیلات و محل مورد درخواستتان، شرایط ورودی متفاوتی دارد. برای برخی از آنها باید ثابت کنید که فرانسوی یا هلندی را در سطح بالاتری صحبت می کنید، در حالی که برخی دیگر فقط به مهارت های زبان انگلیسی نیاز دارند. از آنجایی که قوانین متفاوتی در موسسات آموزشی در مناطق مختلف بلژیک اعمال می شود، برای آشنایی بیشتر با شرایط پذیرش، مستقیماً با هماهنگ کننده های برنامه دانشگاه های مورد نظر خود تماس بگیرید.

  1. مدارک لازم را تهیه کنید.

بعد از اینکه تصمیم گرفتید برای کدام منطقه تحصیلی درخواست دهید، وقت آن است که مدارک لازم برای درخواست خود را جمع آوری کنید. خوب است ابتدا با نزدیکترین سفارت یا کنسولگری بلژیک تماس بگیرید؛ زیرا آنها می توانند شما را در اولین قدم ها راهنمایی کنند و خدمات ترجمه به زبان هلندی یا فرانسوی را به شما ارائه دهند.

  1. درخواست خود را ارسال کنید.

در بلژیک شما مستقیماً به دانشگاه مورد نظر خود  بصورت آنلاین درخواست می دهید. با این حال، در برخی موارد ممکن است از شما خواسته شود که اسناد اصلی را از طریق پست ارسال کنید تا صحت آنها ثابت شود. اصل مدارک باید توسط مقامات رسمی امضا و مهر شده باشد. پس از ارسال درخواست، دانشگاه آن را ارزیابی می کند و به شما اطلاع می دهد که آیا نیاز به قبولی در آزمون پذیرش یا استعدادیابی دارید یا خیر.

  1. برای ویزای دانشجویی اقدام کنید

بعد از آنکه آزمون پذیرش را گذراندید یا مشخص شد معیارهای پذیرش برای تحصیلات عالی در یکی از دانشگاه های بلژیک را دارید؛ قدم بعدی این است که در اسرع وقت برای ویزای دانشجویی و مجوز اقامت خود اقدام کنید. برای سوالات بیشتر با نزدیکترین سفارت یا کنسولگری بلژیک تماس بگیرید.

  1. وارد بلژیک شوید

بلیط خود را برای بلژیک رزرو کنید و شروع به جستجوی گزینه های اقامت از جمله آپارتمانهای اجاره ای یا خوابگاه دانشجویی کنید.

اخذ پذیرش از دانشگاه بلژیک

مدارک مورد نیاز برای درخواست پذیرش

  • مدرک شناسایی با شناسه شخصی یا پاسپورت
  • اگر برای مدرک لیسانس درخواست می دهید گواهی متوسطه بالاتر
  • یک کپی از مدرک لیسانس خود در صورت درخواست برای مدرک کارشناسی ارشد
  • در صورت درخواست برای مدرک دکترا، یک کپی از مدرک کارشناسی ارشد خود
  • یک فرم درخواست پر شده که از وب سایت رسمی هر دانشگاه دانلود شده است
  • اثبات هزینه درخواست ( اگر وجود داشت)
  • متنی که در آن توضیح داده اید چرا می خواهید در بلژیک تحصیل کنید
  • ارائه توصیه نامه( در صورت موجود بودن)
  • مراحل درخواست ویزای دانشجویی بلژیک به شرح زیر است:
  • در یکی از دانشگاه های بلژیک پذیرفته شوید. قبل از اقدام برای ویزای دانشجویی، ابتدا باید مناسب ترین دانشگاه را برای خود پیدا کنید. پس از پذیرش در دانشگاه می توانید برای ویزای دانشجویی اقدام کنید.
  • فرم درخواست ویزای خود را دانلود و پر کنید.
  • قبل از درخواست ویزا باید مدارک مورد نیاز را تهیه کنید. تمام مدارک باید قانونی و یا کپی برابر اصل شده باشند.
  • وقت ویزا را تعیین کنید. برای ارسال درخواست ویزای خود باید از سفارت یا کنسولگری وقت بگیرید.
  • برای مصاحبه آماده شوید.
  • این مدارکی است که باید هنگام درخواست ویزای دانشجویی بلژیک ارائه دهید:
  • فرم درخواست ویزای دانشجویی
  • بیمه سلامت
  • اثبات تمکن مالی( مبلغ مورد نیاز 666 یورو در ماه است.)
  • مدرک پذیرش در یکی از دانشگاههای بلژیک
  • نامه ای که در آن توضیح دهید که چرا تحصیل در بلژیک را انتخاب کرده اید و در کدام منطقه تحصیلی به لحاظ زبان آموزش، پذیرفته شده اید.
  • اثبات تسلط به زبان انگلیسی از طریق آزمونهایی مثل آیلتس و تافل (تنها دانشگاه بلژیک که نیازی به مهارت زبان ندارد، دانشگاه گنت است که یک دانشگاه دولتی است.)
  • اثبات محکومیت غیر کیفری. (فقط بیش از 21 سال).
  • دیپلم دبیرستان. شما نیاز به نسخه اصلی دیپلم دبیرستان خود دارید.

در صورتی که از شما خواسته شد مدارک اضافی را بیاورید، حتما با سفارت تماس بگیرید. علاوه بر این، تمام مدارک به زبانی غیر از انگلیسی، فرانسوی، هلندی یا آلمانی باید توسط یک مترجم معتبر ترجمه شوند.

مهاجرت به بلژیک

سخن پایانی

بلژیک به جهت سیستم آموزش عالی قوی و دانشگاه های برتر زیاد و به عنوان کشوری متنوع که به خاطر روحیه بین‌المللی شدنش شناخته شده است، مقصدی منحصر به فرد برای دانشجویان بین‌المللی است. در واقع، دولت بلژیک و بسیاری از سازمان‌های دیگر فرصت‌های بورس تحصیلی را به دانشجویان بین‌المللی ارائه می‌دهند. چه به دنبال کار برای یک سازمان بین المللی باشید و چه صرفاً برای یک شغل بین المللی برنامه ریزی می کنید، تحصیل در بلژیک امتیازات ارزشمندی را به دنبال دارد. قرار گرفتن دانشگاههای بلژیک در کانون نوآوری از یک طرف و چند زبانه بودن آنها، موقعیت های شغلی بسیاری را برای دانشجویان فراهم میکند. تحصیل در دانشگاههای این کشور همانند دانشگاه کشورهایی نظیر  دانشگاه های هلند، دانشگاه های روسیه و دانشگاه های کانادا میتواند گزینه جذابی برای شما باشد. گروه مهاجرتی آوید شما را در جهت آگاهی بیشتر و انتخاب بهتر همراهی میکند.

مهاجرت به بلژیک را از کجا شروع کنیم؟

در صورتی که میخواهید در کشوری با آب و هوای بسیار عالی و اقتصادی بسیار قوی و جاذبه های گردشگری متنوع اقامت داشته باشید، موسسه آوید به شما مهاجرت تحصیلی به بلژیک را پیشنهاد میدهد. کافیست از طریق فرم ارزیابی رایگان، شرایط خود را مورد ارزیابی قرار داده تا از امکان مهاجرت خود به این کشور، آگاهی یابید. همچنین شما می توانید با رزرو وقت مشاوره، بصورت کاملا تخصصی و کامل از شرایط مهاجرت به این کشور اطلاع یافته و مراحل اخذ پذیرش را شروع نمایید. موسسه آوید به عنوان متخصص امور مهاجرتی، در تمامی مراحل همراه شما می باشد.

کسب اطلاعات بیشتر در مورد کشور بلژیک

شما میتوانید با کلیک بر روی هر یک از موارد زیر، مطالب مرتبط با آن موضوع را مشاهده نموده تا با اطلاعاتی کامل، بهترین تصمیم را برای خود، اتخاذ نمایید.

5 1 رای
امتیاز مطلب
عضویت در خبرنامه
مرا آگاه کن
guest
0 دیدگاه
بازخورد درونی
نمایش تمام دیدگاه ها
5 1 رای
امتیاز مطلب
عضویت در خبرنامه
مرا آگاه کن
guest
0 دیدگاه
بازخورد درونی
نمایش تمام دیدگاه ها