Search

اخذ پذیرش تحصیلی

تحصیل در خارج از کشور یکی از مهمترین چالش های پیش روی محققان، دانشجویان و دانش آموزان ایرانی است ،این مقطع در واقع از حساس ترین مقاطعی است که عزیزانی که تصمیم به مهاجرت گرفته اند با آن روبرو هستند. پروسه مهاجرت شامل موارد متعددی میباشد که اگر متقاضیان اشراف کامل به روند پروسه ، از ابتدا تا انتها را نداشته باشند با مشکلات و سردرگمی مواجه می شوند و نهایتا دستیابی به هدف مورد نظر یا امکان پذیر نخواهد بود و یا با دشواری بسیار و صرف وقت و هزینه  زیاد قابل دسترسی خواهد بود .

فهرست مقاله

مقدمه

اخذ پذیرش تحصیلی یکی از خدماتی است که موسسه آوید ارائه می دهد که در واقع اولین قدم جهت اعزام دانشجو به خارج از کشور میباشد. در این مسیر کارشناسان مؤسسه اطلاعات لازم از قبیل کشور مطلوب برای تحصیل ، هزینه دانشگاه ، رشته مورد نظر با توجه به پیشینه تحصیلی و علاقه شما عزیزان ، ددلاین های دانشگاه ها ، مدارک لازم برای پذیرش ، بورسیه های تحصیلی ، هزینه زندگی و بررسی پتانسیل بازار کار برای رشته مورد نظر را در اختیار شما عزیزان قرار میدهد تا با علم بر تمام موارد مسیر مورد نظر را انتخاب بفرمایید. اولین سوالی که مطرح میشود اینست که از کجا و چگونه آغاز کنیم ؟ آیا من واجد شرایط برای گرفتن پذیرش از دانشگاه های بین المللی هستم یا خیر؟

در پاسخ به این پرسش به اختصار مطالبی در ذیل  برای آشنایی متقاضیان با چگونگی روند و  پروسه پذیرش توضیح داده شده است .

گام نخست :انتخاب کشور مناسب برای زندگی و تحصیل

گام نخست برای تحصیل در خارج از کشور انتخاب کشور مناسب با شرایط و روحیه متقاضی میباشد . مقصود از کشور مناسب : بررسی شرایط تحصیلی ، هزینه زندگی ، شرایط آب و هوایی، سیستم اجتماعی و سیایی ، زبان آن کشور ، سیستم آموزشی دانشگاه ها ، و بازار کار مناسب و آینده شغلی برای فارغ التحصیلان ، میباشد.

شرایط تحصیل در برخی از کشورها در مقایسه با دیگر کشورها بسیار ساده تر است. به طور مثال دانشگاه های کشور ایتالیا برای تحصیل شرایط ساده تری در مقایسه با آمریکا دارند. که از آن جمله داشتن مدرک زبان( آیلتس 6) و الزامی نبود نداشتن نمره  GRE GMAT برای برخی رشته ها است .

و یا هزینه زندگی ، که  در این خصوص می توان کشور هلند و کانادا را با هم مقایسه کرد .مثال: در شهرهای بزرگ کانادا هزینه زندگی به نسبت هلند بالاتر است اما در عوض کار کردن در حین تحصیل در کانادا به مراتب از هلند ساده تر است و با کار دانشجویی میتوان براحتی بخشی از هزینه ها را جبران کرد . اما از طرف دیگر در کشور هلند فرصت کارآموزی برای تمام دانشجویان فراهم است و در واقع  کارآموزی برای دانشجویان به منزله بخشی از تحصیل تلقی میگردد و معمولا یک یا دو ترم را با توجه به مقطع تحصیلی به کارآموزی اختصاص میدهند که بابت آن دانشجویان  حقوق دریافت میکنند و به این ترتیب هم بخشی از هزینه های زندگی پوشش داده میشود و هم در این مدت دانشجو با شرایط کار در کشور هلند آشنا میشود و رزومه کاری خود را ارتقا می بخشد.

آب و هوا از مواردی هست که مستقیما با روحیه انسان ها در ارتباط است . در کشورهای اسکاندیناوی در فصل پاییز و زمستان هوا به شدت سرد میشود و اصطلاحا 6 ماه شب و 6 ماه روز میباشد و این در مقایسه با کشور اسپانیا و ایتالیا که در تمام فصول از آب و هوای معتدل و خوبی برخوردارند بسیار متفاوت است .

سیستم اجتماعی در کشورهای مختلف متفاوتند که این نوع حکومت تعیین کننده شکل زندگی مردم است  مثلا نوع حکومت کشور هلند سوسیال دموکرات است که مالیات تامین کننده شرایط خوب اجتماعی است و این نوع زندگی بسیار متفاوت از کشور انگلیس است که دارای سیستم پادشاهی با اقتصاد آزاد است.

همینطور در حوزه سیاست متقاضیان عزیز باید روابط سیاسی کشور عزیزمان ایران را با کشور مقصد در نظر بگیرند چرا که بعد از گذراندن وقت و انرژی بسیار ممکن است در مرحله اخذ ویزا دچار مشکل شوند.

یکی از موارد مهم دیگر زبان کشور مقصد هست . تحصیل به زبان انگلیسی تقریبا در تمام کشورها امکانپذیر است اما اینکه بعد از فارغ التحصیلی و ورود به بازار کار،  کافی خواهد بود یا نه موضوع دیگری است . در این زمینه می توان  کشور هلند و آلمان را با هم مقایسه کرد هر دو کشور اروپایی هستند اما در تمام شهرهای آلمان تنها با تسلط به زبان انگلیسی نمی توان جذب بازار کار شد و دانستن زبان آلمانی الزامی است اما در هلند ماجرا به گونه ای دیگر است و تنها با تسلط به زبان انگلیسی میتوان از موقعیت های شغلی مناسبی برخوردار شد.

گام دوم : نمره زبان

بعد از انتخاب کشور متقاضیان باید بنا بر استانداردهای ورودی دانشگاه،  مهارت زبانی خود را ارتقا دهند . هر دانشگاه فیلتر و قوانین مربوط به خود را برای پذیرش دانشجو دارد که یکی از این فیلتر ها داشتن نمره زبان میباشد . معمولا دانشگاه ها برای پذیرش دانشجو درخواست شرکت در آزمون های بین المللی مثل آیلتس ، تافل و… و بدست آوردن نمره مکفی طبق قوانین دانشگاه مربوطه را دارند که این نمره بسته به دانشگاه و کشور مورد نظر متفاوت خواهد بود .

باید به این نکته توجه نمود که اگرچه زبان انگلیسی امروزه زبان فراگیرو اولین زبان بین المللی در دنیا هست و بیشتر دانشگاه ها رشته هایی به زبان انگلیسی ارائه میدهند اما برای ورود به برخی از کشورها علاوه بر زبان انگلیسی دانستن زبان خود آن کشور هم الزامی است .دانستن این نکته بسیار ضروری است که تنها تحصیل به زبان انگلیسی نمی تواند ضمانت زندگی کردن و پیدا کردن شغل مناسب در حین و یا بعد از اتمام تحصیل باشد.

گام سوم : آماده سازی مدارک مورد نیاز علمی

در این مرحله مدارک علمی بر حسب نیاز دانشگاه مقصد می بایست گرداوری شود . قبل از درخواست پذیرش باید مدارک مورد نیاز علمی دانشگاه ، مورد مطالعه قرار گیرد . در کشورهای توسعه یافته دانشجویان برای آغاز و یا ادامه تحصیل باید از سطح علمی و دانش کافی برخوردار باشند . این موضوع نه تنها به پیشینه تحصیلی شما بلکه به مواردی از قبیل : شرکت در کنفرانس ها و همایش های بین المللی و نگارش مقالات آی اس آی و شرکت در ورکشاپ های بین المللی و یا همکاری در پژوهش در زمینه مورد نظر را هم شامل میشود .اینها مواردی هستند که متقاضی را از سایرین متمایز کرده و شانس آنها را برای پذیرش و گرفتن بورسیه تحصیلی افزایش میدهد. داشتن یک یا چندین مورد از مدارک علمی نامبرده شده خصوصا در مقطع کارشناسی ارشد و دکترا شانس متقاضی را به صورت چشمگیری افزایش خواهد داد .

گام چهارم : انتخاب رشته و دانشگاه

در کشورهای توسعه یافته و پیشرفته در مقاطع مختلف تنوع گسترده ای از رشته ها وجود دارد که سرمایه گذاری در  بخش بزرگی از این رشته ها  به طور معمول با توجه به نیاز آن کشور به نیروی متخصص میباشد . هر رشته ملزومات ، اولویت ها و شاخص های خود را دارد که بر طبق آنها میتوان درخواست پذیرش را ثبت کرد. یکی از اصلی ترین سوال ها در این قسمت در مورد پیدا کردن شغل مناسب بعد از فارغ التحصیلی است . آیا صرفا تحصیل در یک دانشگاه خوب میتواند داشتن موقعیت شغلی مناسب را تضمین کند یا نه ؟ قطعا در زمان انتخاب رشته باید به نیازهای آن کشور به نیروی متخصص توجه شود.برخی از رشته ها همچون رشته های آی تی و برق و الکترونیک و کامپیوتر به واسطه پیشرفت تکنولوژی در تمام کشورهای دنیا از بازار کار خوبی برخوردارند ، اما برای سایر رشته ها باید دقت بیشتری به خرج داد . در این بخش باید به مدارک مورد نیاز رشته مورد نظر و ددلاین های پذیرش ، ترم های تحصیلی ، چگونگی پذیرش دانشجو در رشته های مختلف را مد نظر قرار داد.

موسسه آوید با ارائه مشاوره تخصصی در مورد تک تک رشته ها همراه شما عزیزان خواهد بود تا با انتخاب درست رشته مورد نظر آینده شغلی خود را تضمین کنید.

گام پنجم: تهیه مدارک مورد نیاز دانشگاه

به طور معمول تمام دانشگاه ها برای پذیرش در مقاطع مختلف مدارک یکسانی را از متقاضی درخواست میکنند مدارک مورد نیاز بنا بر مقطع تحصیلی مورد نظر به شرح زیر میباشد:

دوره کارشناسی

مدرک و ریز نمرات دیپلم

مدرک و ریز نمرات پیش دانشگاهی

رزومه تحصیلی

انگیزه نامه

پورتفولیو برای رشته های هنرو معماری

مدرک زبان انگلیسی و یا هر مدرک ربان دیگری با توجه به ملزومات رشته مورد نظر

دوره کارشناسی ارشد

مدرک و ریز نمرات پیش  دانشگاهی

دانشنامه و ریز نمرات کارشناسی

رزومه تحصیلی

انگیزه نامه

دو توصیه نامه از اساتید معتبر دانشگاه و یا محل کار

پورتفولیو برای رشته های هنرو معماری

ارائه چکیده مقاله ها در صورت موجود بودن

چکیده پایان نامه مقطع کارشناسی

مدرک زبان انگلیسی و یا هر مدرک ربان دیگری با توجه به ملزومات رشته مورد نظر

دکترا

دانشنامه و ریز نمرات کارشناسی

دانشنامه و ریز نمرات کارشناسی ارشد

رزومه تحصیلی

انگیزه نامه

پروپوزال

دو توصیه نامه از اساتید معتبر دانشگاه و یا محل کار

چکیده پایان نامه مقطع کارشناسی

چکیده پایان نامه مقطع کارشناسی ارشد

ارائه چکیده مقاله ها

ارائه سرتیفیکیت های شرکت در همایش ها و ورکشاپ های علمی

مدرک زبان انگلیسی و یا هر مدرک ربان دیگری با توجه به ملزومات رشته مورد نظر

گام ششم: تکمیل فرم پذیرش

این مرحله باید با دقت بیشتری انجام شود .این فرم ها معمولا در وبسایت دانشگاه ها موجود میباشد که در بیشتر موارد به صورت آنلاین میتوان آنرا پر کرد و برخی از دانشگاه ها نیز تکمیل شده آنرا به صورت کاغذی درخواست میکنند.

نکته قابل توجه در این قسمت پرداختن هزینه بررسی مدارک یا همان اپلیکیشن فی میباشد که مقدار آن از 50 تا 200 دلار متغیر میباشد. در واقع برخی از دانشگاه ها بررسی مدارک را به صورت رایگان انجام نمی دهند و باید ابتدا هزینه را پرداخت کرد . انتقال پول تنها از طریق کارت های بانکی بین المللی معتبر امکانپذیر خواهد بود.

گام هفتم: ارسال مدارک

پس از گرد آوری مدارک مورد نیاز نوبت به ارسال آن میرسد که معمولا به صورت آنلاین و یا از طریق پست امکانپذیر میباشد.پس از ارسال مدارک و گرفتن تاییدیه رسیدن مدارک ، شاید دانشگاه مدارک بیشتری را از متقاضی بخواهد که معمولا از طریق ایمیل به متقاضی اعلام خواهد شد و قطعا یک بازه زمانی برای تهیه آن از طرف دانشگاه معین خواهد گردید. و همینطور در برخی از موارد قرار مصاحبه آنلاین برای سنجش سطح علمی دانشجو ویا لول زبان مورد نظر دانشگاه گذاشته میشود .

برای متقاضی مقطع دکترا پیگیری بعد از ارسال مدارک الزامی می باشد و باید با اساتید و یا کوردینیتور دپارتمان در تماس بود.همچنین در این مطع متقاضی مصاحبه هایی را در چند مرحله خواهد داشت که نقش بسیار مهمی در پذیرفته شدن ایشان به عنوان دانشجوی دکترا دارد.

گام هشتم: دریافت پذیرش و اقدام برای ویزا

بسته به اینکه از کدام کشور پذیرش تحصیلی صادر شده مدارک مورد نظر برای ویزا متفاوت می باشد . در برخی از کشورها با داشتن پذیرش تحصیلی تقریبا میتوان از دریافت ویزای تحصیلی اطمینان حاصل کرد که بیشتر کشورهای اروپایی در این دسته قرار دارند اما برای کشوری مثل آمریکا لزوما پذیرش شدن از دانشگاه منجربه دادن ویزا نخواهد شد . به طور کلی مدارک لازم برای ویزا به شرح ذیل است :

پر کردن فرم های ویزا: که معمولا این فرم ها را میتوانید از وبسایت سفارت مورد نظر دریافت کرد. لازم به ذکر است که پر کردن این فرم نیازمند دقت زیادی می باشد چرا که وارد کردن اطلاعات نادرست ممکن است به ریجکت شدن ویزای شما بینجامد .

گرفتن نوبت مصاحبه از سفارت: : تعیین وقت سفارت معمولا آنلاین میباشد و با مراجعه به وبسایت سفارت امکان دریافت آن وجود دارد.

ارائه مدارک مورد نظر سفارت که شامل :

پذیرش تحصیلی

نمره زبان

ترجمه ریز نمرات و مدارک دیپلم

ترجمه ریز نمرات و مدارک پیش دانشگاهی

ترجمه ریز نمرات و مدارک کارشناسی

ترجمه ریز نمرات و مدارک کارشناسی ارشد

پاسپورت با حداقل شش ماه اعتبار

ارائه مدارک تمکن مالی ( در صورت بورسیه نبودن )

ارائه مدارک هویتی مثل شناسنامه

پرداخت هزینه صدور ویزا

موسسه آوید از نخستین گام تا گرفتن ویزا کنار شما عزیزان خواهد بود ودر تمامی مراحل  راهکار ها و مشاوره های لازم در این خصوص را به متقاضیان عزیز ارائه خواهد داد.

مهاجرت به اروپا را از کجا شروع کنیم؟

در صورتی که میخواهید به کشورهای مطرح اروپایی، از جمله هلند، آلمان، ایتالیا و … مهاجرت نمایید، موسسه آوید در تمامی مراحل همراه شما می باشد. کافیست از طریق فرم ارزیابی رایگان، شرایط خود را برای مهاجرت به کشورهای مختلف، مورد ارزیابی قرار دهید. همچنین در صورتی که میخواهید بصورت کاملا تخصصی، از مشاوره کارشناسان موسسه آوید برخوردار شوید، از طریق صفحه رزرو وقت مشاوره، وقت مشاوره خود را رزرو نمایید.