Search

دانشگاه های روسیه - معرفی دانشگاه های کشور روسیه

روسیه کشوری فوق‌العاده متنوع، مملو از سنت‌ها و فرهنگ‌های مختلف و مؤسسات آموزش عالی در هر مقطع تحصیلی است. آموزش عالی در روسیه به ویژه برای دستاوردهایش در تحقیقات علمی مشهور است. اکثر کشورها مدرک دانشگاه های روسیه را به رسمیت می شناسند. این سیستم به چهار بخش اصلی آموزش ابتدایی، متوسطه، عالی و تحصیلات تکمیلی تقسیم می شود. 776 موسسه آموزش عالی در 82 منطقه در روسیه، دانشجویان بین المللی را می پذیرند و انتخاب روسیه به عنوان مقصد تحصیلی خود در خارج از کشور، انتخاب های گسترده ای را برای یافتن آموزش عالی مناسب در اختیار شما قرار می دهد. ما در این مقاله به معرفی دانشگاه های روسیه خواهیم پرداخت.

فهرست مقاله

مقدمه دانشگاه های روسیه

روسیه دارای یکی از بهترین سیستم های آموزش انبوه در جهان است و دارای سنت دیرینه آموزش با کیفیت بالا برای همه شهروندان است. موسسات آموزش عالی روسیه در رتبه‌بندی جهانی موقعیت خوبی دارند و به لطف منابع پیشرفته، آموزش در سطح جهانی و امکاناتی معادل با سیستم آموزش عالی QS، رتبه پانزدهم را بین همه کشورها دارند. سیستم آموزشی روسیه 98 درصد نرخ باسوادی تولید می کند که از اکثر کشورهای اروپای غربی بیشتر است. برترین دانشگاه های روسیه در مسکو و سن پترزبورگ واقع شده اند.

دانشگاه های روسیه

موسسات آموزش عالی در روسیه

دانشگاه های روسیه طیف وسیعی از برنامه ها را در همه سطوح ارائه می دهند. آکادمی ها تأکید بیشتری بر مهارت های تحقیق و عملی دارند که معمولاً به حوزه های موضوعی خاصی مانند هنر، معماری یا علم اختصاص دارد. مؤسسه‌ها، شعبه‌های مستقلی از دانشگاه‌ها یا آکادمی‌ها هستند که دوره‌های آموزشی حرفه‌ای را ارائه می‌دهند.

سیستم آموزش عالی در روسیه به دلیل دستاوردها و تاکید در زمینه علم و فناوری مشهور است. بسیاری از دوره های ارائه شده در موسسات دولتی حول محور علوم متمرکز هستند، اما طیف وسیعی از برنامه های علوم انسانی و اجتماعی نیز ارائه می شود.

در سال‌های اخیر، مؤسسات آموزش عالی خصوصی برای تکمیل این مؤسسات سنتی روسی پدید آمده‌اند و برنامه‌هایی را در زمینه‌های دیگر مانند اقتصاد، تجارت و حقوق ارائه می‌دهند. 

موسسات آموزش عالی روسیه

مقاطع تحصیلی در روسیه

دانش آموزان پس از پایان موفقیت آمیز سال نهم تحصیلی خود گواهینامه آموزش عمومی پایه را دریافت خواهند کرد. پس از اتمام دو سال دیگر، گواهی پایان دوره متوسطه اعطا خواهد شد. این گواهی به عنوان مدرکی است که نشان می دهد دانشجو واجد شرایط ادامه تحصیلات عالی خود میباشد. پس از اتمام تحصیلات متوسطه، دانش‌آموزان می‌توانند مدرک لیسانس یا تخصصی را دنبال کنند که هر دو واجد شرایط برای ادامه تحصیل در مقطع کارشناسی ارشد هستند. مدارک لیسانس پس از چهار سال تحصیل تمام وقت در دانشگاه ارائه می شود. مدارک تخصصی پس از حداقل پنج سال تحصیل اعطا می شود و بیشتر بر آموزش عملی در رشته انتخابی دانشجو متمرکز است. هر دو مدرک مستلزم آن است که دانشجویان با موفقیت از پایان نامه دفاع کنند و امتحانات را بگذرانند. این مدرک در همه رشته ها به جز پزشکی که مرحله اول تحصیل در آن شش سال طول می کشد اعطا می شود.

مدرک کارشناسی ارشد پس از دو سال تحصیل و دوره یکساله ای که به تمرین، تحقیق و آمادگی برای دفاع از پایان نامه، اختصاص داده شده است؛ اعطا می گردد.

دانشجویانی که دارای مدرک کارشناسی ارشد هستند، واجد شرایط ادامه تحصیل در مقطع دکترا می باشند. تحصیلات تکمیلی در روسیه به دو بخش تقسیم می شود و دو مدرک برای تأیید وضعیت دانش آموزان به عنوان دانشمند مورد نیاز است. تحصیلات تکمیلی فقط در دانشگاه یا مؤسسه علمی قابل پیگیری است. پس از اتمام موفقیت آمیز بخش اول تحصیلات تکمیلی خود، به دانشجویان مدرک اتمام دوره اعطا می شود. مدرک دکتری نهایی نیز پس از 2-4 سال تحصیل اضافی در تحصیلات تکمیلی به دست می آید.

تحصیل در کشور روسیه

دانشگاههای برتر روسیه 

  • دانشگاه دولتی مسکو M. V. Lomonosov 
  • موسسه فیزیک و فناوری مسکو.
  • دانشگاه ملی تحقیقات هسته ای موسسه فیزیک مهندسی مسکو MEPhI
  • دانشگاه دولتی نووسیبیرسک
  • دانشگاه دولتی تومسک
  • سنت پیتر کبیر

آیا کالج های روسی به زبان انگلیسی تدریس می کنند؟

دانشگاه های پیشرو روسیه معمولاً برنامه های کارشناسی و کارشناسی ارشد را به زبان انگلیسی ارائه می دهند؛ البته شما می توانید زبان روسی را در بخش مقدماتی برای خارجی ها یا در دوره های زبان روسی در دانشگاه یاد بگیرید. اگر درخواست کمک مالی به دولت روسیه دهید، می توانید در طول سال زبان روسی را نیز به صورت رایگان مطالعه کنید. در طول این مدت، دانش آموزان مهارت کافی در زبان روسی را برای شروع آموزش برنامه پایه به دست می آورند. 

بورسیه تحصیلی در روسیه

در سال 2019، دولت روسیه 15000 پوزیشن تحصیلی با بودجه دولتی برای دانشجویان بین المللی که در دانشگاه های روسیه تحصیل می کنند، فراهم کرد. برای واجد شرایط بودن برای بورسیه های دولتی، دانش آموزان بین المللی باید همان امتحانی را که دانش آموزان دبیرستانی روسی میگذرانند را – یعنی امتحان دولتی یکپارچه (EGE)  – بگذرانند. بورسیه برای کسانیکه واجد شرایط دریافت بورسیه از دولت روسیه هستند، شامل این موارد خواهد بود :شهریه رایگان در طول دوره تحصیلی شما؛ کمک هزینه زندگی؛ خوابگاه (در صورت وجود). در سایر موارد، متقاضیان باید علاوه بر مدرکی که هویت خود را اثبات می کنند، ویزای دانشجویی نیز ارائه دهند.

بورسیه تحصیلی کشور روسیه

مراحل پذیرش دانشگاه های روسیه

مرحله 1: نحوه درخواست

متقاضیان پس از انتخاب رشته باید مدارک خود را از طریق ایمیل برای دانشگاه مورد نظر ارسال کنند. در صورت پذیرش، نامه تایید پذیرش طی یک روز کاری صادر خواهد شد.

مرحله 2: نحوه دریافت دعوت نامه

برای دریافت دعوت نامه از هر دانشگاه لازم است مدارک مورد نیاز را به همان دانشگاه ارسال کنید. دعوت نامه ها توسط اداره مهاجرت فدرال صادر می شود و صدور دعوت نامه 35 تا 45 روز طول می کشد. پس از دریافت مدارک و پرداخت، اصل دعوت نامه، نامه تایید پذیرش و نامه پشتیبانی ویزا را با پیک  ارسال می کنند.

مرحله 3: ویزا

پس از دریافت دعوت نامه از RECAS (مرکز آموزش روسیه برای دانشجویان آفریقایی و آسیایی)، دانشجو باید با نزدیکترین سفارت یا کنسولگری روسیه در کشور خود تماس بگیرد.

مرحله 4: ورود

پس از دریافت ویزا از سفارت یا کنسولگری روسیه، دانشجویان باید جزئیات پرواز خود را با تاریخ و زمان ورود به دانشگاه اطلاع دهند. یکی از نمایندگان دانشگاه در فرودگاه از دانشجو پذیرایی خواهد کرد. در صورتی که دانشجو ورود خود را اطلاع ندهد، توسط مقامات مهاجرت روسیه به کشور بازگردانده می شود.

مرحله 5: پذیرش و شروع کلاس ها

هر دانشجو باید مجموعه کاملی از مدارک اصلی به همراه هزینه های کامل سال اول یا رسید پرداخت هزینه های کامل سال اول را به همراه داشته باشد.

ثبت نام هر دانشجو در دانشگاه در سه روز کاری پس از ورود به فدراسیون روسیه الزامی است.  پس از ورود به روسیه، دانشجو باید مدارک کامل و هزینه های کامل سال اول را همانطور که در نامه تأیید پذیرش نوشته شده است به بخش بین المللی ارسال کند. کارکنان دفتر روابط بین الملل طی 1 الی 3 روز کاری مراحل پذیرش و ثبت نام را انجام می دهند و پس از آن امکان شروع کلاس ها را به شما می دهند. دفتر بین المللی نیز ویزا را توسط وزارت امور خارجه تمدید خواهد کرد. کارکنان دفتر بین المللی روسیه تمام تشریفات مورد نیاز برای شروع کلاسهایتان را در 4-5 روز کاری انجام می دهند.

برای اطلاعات بیشتر از مدارک مورد نیاز روی اینجا کلیک کنید.

مجوز تحصیل در کانادا

سخن پایانی دانشگاه های کشور روسیه

دانشگاههای روسیه با دارا بودن استانداردهای بالای جهانی، گزینه بسیار مناسبی برای ادامه تحصیل میباشد چرا که علاوه بر بالا بودن کیفیت آموزش در این دانشگاهها شما میتوانید تجربه بیاد ماندنی از پهناورترین کشور جهان آن هم در همسایگی خودمان داشته باشید. طبیعی است که فاصله کوتاه بین دو کشور نسبت به کشورهای اروپایی و آمریکا هم هزینه ها را کاهش می‌دهد و هم امکان رفت و آمد را تسهیل می‌بخشد. لذا پیشنهاد موسسه آوید مقایسه دانشگاههای برتر سراسر دنیا (از طریق مطالعه مقالات همین سایت از جمله دانشگاه های هلند و  دانشگاه های کانادا و دانشگاه های ایتالیا) و انتخاب بهترینشان از لحاظ شرایط موجود می‌باشد.

مهاجرت تحصیلی به روسیه را از کجا شروع کنیم؟

اگر علاقه‌مند به مهاجرت به کشور روسیه هستید، ما در موسسه آوید مهاجرت از طریق تحصیل به کشور روسیه را پیشنهاد می کنیم. کافیست از طریق فرم ارزیابی رایگان، شرایط خود را مورد ارزیابی قرار داده تا از امکان مهاجرت خود به این کشور، آگاهی یابید. همچنین شما می توانید با رزرو وقت مشاوره، بصورت کاملا تخصصی و کامل از شرایط مهاجرت به این کشور اطلاع یافته و مراحل اخذ پذیرش را شروع نمایید. موسسه آوید در تمامی مراحل همراه شما می باشد.

5 1 رای
امتیاز مطلب
عضویت در خبرنامه
مرا آگاه کن
guest
0 دیدگاه
بازخورد درونی
نمایش تمام دیدگاه ها
5 1 رای
امتیاز مطلب
عضویت در خبرنامه
مرا آگاه کن
guest
0 دیدگاه
بازخورد درونی
نمایش تمام دیدگاه ها