Search

مهاجرت تحصیلی به مجارستان

با توجه به موقعیت شگفت انگیز این کشور در قلب اروپا، پایتخت در حال توسعه آن، بوداپست و هزینه های تحصیل در آن، جای تعجب نیست که مجارستان در هر سال حدود ده هزار دانشجوی خارجی را از سراسر جهان جذب کند. در قرن بیست و یکم مجارستان یک کشور با قدرت متوسط است. بر اساس برآورد صندوق بین‌المللی پول، مجارستان از بین ۱۹۱ کشور، پنجاه و هشتمین قدرت اقتصادی جهان بر اساس تولید ناخالص داخلی به شمار می‌رود. به عنوان کشورِ عضو سازمان همکاری و توسعهٔ اقتصادی نیز جزء کشورهای پردرآمد با استاندارد بالای زندگی است. اگر قصد مهاجرت به کشورهای اروپایی را دارید، مهاجرت تحصیلی به مجارستان می تواند یکی از گزینه های مناسب برای شما باشد. پس تا پایان با ما همراه باشید.

فهرست مقاله

مقدمه مهاجرت تحصیلی به مجارستان

مجارستان به طور فزاینده ای در حال تبدیل شدن به یک مقصد تحصیلی در خارج از کشور است که در طول سال ها اعتبار زیادی به دست آورده و دارای پیشینه بسیار قوی در علوم مختلف، به ویژه پزشکی است. علاوه بر هزینه های زندگی مقرون به صرفه و آموزش با کیفیت بالا، فرهنگ پر جنب و جوش، تاریخ جذاب و شهرهای زیبای آن نیز از دلایلی است که آن را به مقصد مهاجرت و گردشگری تبدیل نموده است.

مهاجرت تحصیلی به مجارستان

سیستم آموزش در مجارستان

تحصیل در مجارستان برای همه کودکان 3 تا 16 سال اجباری است. این مرحله با پیش دبستانی از سنین 3 تا 7 سالگی شروع می شود که در آن برخی از مهارت های اساسی را یاد می گیرند. چهار سال از مدرسه ابتدایی، با گسترش دروس معمولی آکادمیک و 1 یا 2 زبان خارجی دنبال می شود. معمولاً آموزش ابتدایی و متوسطه اول، پایه های 1 تا 8 را پوشش می دهد. دانش آموزانی که از مدرسه ابتدایی فارغ التحصیل می شوند می توانند به مدت 4 سال دیگر در سیستم آموزش دولتی ادامه تحصیل دهند. همچنین برخی از مدارس متوسطه عمومی و مدارس حرفه ای وجود دارند که برنامه های طولانی تری را ارائه می دهند که از کلاس پنجم یا هفتم شروع می شود.

دولت تمام سطوح تحصیلی کودکان را در مؤسسات نظام آموزشی دولتی تا سن 18 سالگی تأمین می کند. پس از سن 18 سالگی، دانشجویان می توانند تحصیلات خود را در برنامه های موسسات آموزش عالی دولتی یا خصوصی ادامه دهند یا همچنین می توانند در برنامه های آموزش و پرورش بزرگسالان در هر دو بخش دولتی و خصوصی ثبت نام کنند. در مجارستان آموزش عالی توسط تعدادی کالج و دانشگاه ارائه می شود. تحصیل در کالج 4 سال طول می کشد، اما در دانشگاه تا 6 سال طول می کشد. در هر دو مورد، دانشجویان باید قبل از فارغ التحصیلی، یک امتحان متوسط ​​را در یک زبان خارجی به انتخاب خود بگذرانند.اگرچه انگلیسی و آلمانی همچنان انتخاب های محبوب هستند، اما اسپانیایی نیز طرفدارانی زیادی را به خود جلب نموده است.

مجارستان از سال 1999 بخشی از منطقه آموزش عالی اروپا و فرآیند بولونیا است؛ همکاری بین المللی ای که از طریق آن، کشورها و مؤسسات به طور مداوم سیستم های آموزش عالی خود را تطبیق می دهند و آنها را سازگارتر می کند و مکانیسم های تضمین کیفیت خود را تقویت می کند. به همین دلیل، مدارک مجارستانی در سطح بین المللی شناخته شده و معتبر هستند. فرایند بولونیا بدان معناست که برای دسترسی به دوره های کارشناسی ارشد و دکترا باید مدرک لیسانس گرفته شود. برای واجد شرایط بودن برای مدرک کارشناسی نیز باید گواهینامه مهارت زبان، دیپلم و سایر مدارک مورد نیاز را داشت.

سیستم آموزش در مجارستان

رشته های تحصیلی در مجارستان

موسسات آموزش عالی مجارستان طیف گسترده ای از رشته های تحصیلی با شهرت بین المللی را ارائه می دهند. برخی از محبوب ترین رشته ها در بین دانشجویان خارجی که در مجارستان تحصیل می کنند عبارتند از علوم پزشکی و بهداشت، تجارت و اقتصاد، مهندسی و علوم اجتماعی.

هزینه های تحصیل در سیستم آموزشی مجارستان

اگرچه دانشجویان بین المللی ملزم به پرداخت شهریه در دانشگاه های دولتی و خصوصی هستند، این هزینه ها بسیار کمتر از دانشگاه های اروپای غربی (از جمله دانشگاه های هلند) است که به راحتی می تواند بیش از 10000 یورو در سال هزینه داشته باشد. هزینه های تحصیل در دانشگاه های مجارستان بسته به موسسه و رشته ممکن است متفاوت باشد. رشته هایی در زمینه بازرگانی یا علوم اجتماعی حدود 4000 تا 6000 یورو در سال هزینه دارند، رشته های مهندسی و هنری ممکن است کمی گران تر باشند و تحصیل در رشته پزشکی و دندانپزشکی می تواند هزینه ای در حدود 8000-10000 یورو در سال دارد (با این حال، شهریه این برنامه ها در جاهای دیگر نیز به طور تصاعدی بالاتر است)

بورسیه تحصیلی در مجارستان

یکی از مزایای شگفت انگیز تحصیل در مجارستان این است که دانشجویان بین المللی را نیز قادر می سازد برای برنامه های Erasmus+ که توسط اتحادیه اروپا تامین می شود، درخواست دهند. با برنامه تبادل دانشجویی Erasmus+ Student Mobility، دانشجویان می‌توانند در یک یا دو برنامه تبادل یک ترم در دانشگاه‌های همکار اروپایی شرکت کنند که در طی آن 470 تا 520 یورو بورسیه تحصیلی ثابت در ماه دریافت می‌کنند.

دانشجویان همچنین می توانند در Erasmus+ Traineeship Mobility شرکت کنند، که از طریق آن می توانند 2 تا 12 ماه را با تکمیل دوره کارآموزی خود در شرکت ها، شرکت های کوچک، موسسات تحقیقاتی یا موسسات آموزش عالی خارج از کشور سپری کنند. کارآموزان Erasmus+ علاوه بر حقوق دریافتی در محل کارآموزی، بورسیه تحصیلی 570 تا 620 یورو در ماه دریافت می کنند. دانشجویان بین المللی نیز می توانند برای بورسیه هایی مانند Stipendium Hungaricum یا CEEPUS درخواست دهند.

بورسیه تحصیلی در مجارستان

مراحل اخذ پذیرش از دانشگاههای مجارستان

1. یک دانشگاه مجارستانی برای درخواست پیدا کنید. در اینجا چند دانشگاه در مجارستان را نام برده ایم:

  • دانشگاه پچ
  • دانشگاه سگد
  • دانشگاه میسکولک
  • مدرسه بازرگانی بین المللی

2. ببینید کجا باید درخواست دانشگاه خود را ارسال کنید.

مجارستان از یک سیستم درخواست یکپارچه استفاده نمی کند، به این معنی که شما باید دستورالعمل های موجود در وب سایت دانشگاه مجارستانی انتخابی خود را دنبال کنید. این فرآیند معمولاً شامل ارسال یک درخواست آنلاین (و در برخی موارد حتی آپلود اسناد به صورت آنلاین) است. همچنین ممکن است از شما خواسته شود که اسناد خود – اصل یا کپی – را از طریق پست ارسال کنید. مطمئن شوید که آنها ترجمه و اعتبار قانونی آن تایید شده باشد

3. شرایط ورود به دانشگاه را فراهم کنید.

مدارک پذیرش از دانشگاهی به دانشگاه دیگر متفاوت است، اما برخی از رایج ترین شرایط درخواست دانشگاه ها در مجارستان از این قرار است:

  • دیپلم دبیرستان یا لیسانس
  • رونوشت سوابق (ترجمه شده به انگلیسی)
  • کپی مدارک تحصیلی (ترجمه شده به انگلیسی)
  • انگیزه نامه
  • کپی شناسنامه یا پاسپورت شخصی
  • نامه(های) مرجع علمی
  • CV به روز که در آن به بیان تاریخچه ی زندگی پرداخته می شود. این تاریخچه شامل مشخصات شخصی فرد و سوابق تحصیلی، پروژه ها و فعالیت های آکادمیک، سوابق شغلی و همچنین افتخارات علمی می باشد.
  • مصاحبه آنلاین (در اسکایپ، زوم)
  • بسته به برنامه تحصیلی انتخابی شما، دانشگاه های مجارستان ممکن است مدارک بیشتری را درخواست کنند.

4. مدرک زبان ارائه دهید.

برای تحصیل مدرک زبان انگلیسی در مجارستان، باید مدرک رسمی از سطح فعلی زبان انگلیسی خود ارائه دهید. این با شرکت در یکی از آزمون های بین المللی انگلیسی زیر تعیین می شود و هر دانشگاه مجارستان حداقل امتیاز را برای پذیرش تعیین می کند:

  • آکادمیک PTE
  • آیلتس آکادمیک
  • تافل iBT

5. قبل از پایان مهلت درخواست، درخواست دهید.

تاریخ درخواست و سایر مهلت های مهم را در وب سایت رسمی دانشگاه بررسی کنند. به طور کلی، دو دوره درخواست وجود دارد:

  • برای دوره پاییز: قبل از ژوئن درخواست دهید.
  • برای دوره  بهاره: قبل از نوامبر اقدام کنید.

6. مرحله نهایی پس از دریافت نامه پذیرش شما.

پس از دریافت نامه پذیرش دانشگاه، ثبت نام خود را تایید کنید.

مراحل اخذ ویزای تحصیلی مجارستان

مراحل اخذ ویزای تحصیلی مجارستان

دانشجویان بین المللی که می خواهند بیش از 90 روز متوالی در مجارستان بمانند و شهروند اتحادیه اروپا نیستند، باید برای اقامت در این کشور ویزای تحصیلی طولانی مدت درخواست دهند. شرایط ویزای دانشجویی برای مجارستان متفاوت است، بنابراین مهم است که از قبل در مورد مقررات ورود پرس و جو کنید. برای دریافت ویزای تحصیلی مجارستان ابتدا باید از دانشگاه مجارستان پیشنهاد داشته باشید. شما فقط می توانید برای ویزای دانشجویی خود قبل از خروج از کنسولگری یا سفارت مجارستان که در ایالت یا کشور اقامت دائم شما صلاحیت دارد، درخواست دهید. پردازش ویزا معمولاً حدود یک ماه طول می کشد، اما می تواند طولانی تر باشد، بنابراین مطمئن شوید که هر چه زودتر درخواست دهید تا از عوارض غیر ضروری جلوگیری کنید.

مدارک مورد نیاز برای ویزای تحصیلی مجارستان

مدارک مورد نیاز برای ویزای تحصیلی مجارستان عبارتند از:

  • اثبات توانایی پرداخت شهریه
  • نامه پذیرش از دانشگاه
  • گذرنامه
  • کپی از صفحه عکس پاسپورت
  • گواهی بیمه سلامت
  • اثبات آدرس یا مسکن در مجارستان
  • اثبات وجوه کافی برای پوشش هزینه های زندگی در قالب تضمین بانکی / اظهارنامه
  • فرم درخواست ویزا

سخن پایانی مهاجرت تحصیلی به مجارستان

مجارستان در لیست رتبه بندی های معتبر متعددی قرار گرفته است و دانشگاه های آن در زمینه های مدیریت استعداد و همچنین در زمینه فرصت های تحقیقاتی پشتیبانی می کنند. از همین رو آموزش عالی و دانشگاه های مجارستان روز به روز در میان دانشجویان بین المللی که به دنبال تحصیل در خارج از کشور هستند محبوبیت بیشتری پیدا می کنند. مجارستان برای دانشجویان بین المللی که از هر نقطه ای از جهان می آیند، آموزش با کیفیت بالا ارائه می دهد. اگر شما نیز خواهان تحصیل در یک کشور اروپایی با استانداردهای بالای زندگی هستید مهاجرت تحصیلی به هلند و همچنین مهاجرت تحصیلی به ایتالیا می‌تواند گزینه های بسیار خوبی برای شما باشند. گروه مهاجرتی آوید در جهت انتخاب بهترین مقصد تحصیلی و سایر اقدامات لازم از نحوه اخذ پذیرش از دانشگاه مورد نظرتان گرفته  تا اخذ ویزای تحصیلی در کنار شما خواهد بود.

مهاجرت به مجارستان را از کجا شروع کنیم؟

در صورتی که می‌خواهید در کشوری با آب و هوای بسیار عالی و سرشار از جاذبه های گردشگری و همچنین موقعیت های فراوان شغلی، اقامت داشته باشید، موسسه آوید به شما مهاجرت از طریق تحصیل به مجارستان را پیشنهاد می‌دهد. کافیست از طریق فرم ارزیابی رایگان، شرایط خود را مورد ارزیابی قرار داده تا از امکان مهاجرت خود به این کشور، آگاهی یابید. همچنین شما می توانید با رزرو وقت مشاوره، بصورت کاملا تخصصی و کامل از شرایط مهاجرت به این کشور اطلاع یافته و مراحل اخذ پذیرش را شروع نمایید. موسسه آوید در تمامی مراحل همراه شما می باشد.

کسب اطلاعات بیشتر در مورد کشور مجارستان

شما می‌توانید با کلیک بر روی هر یک از موارد زیر، مطالب مرتبط با آن موضوع را مشاهده نموده تا با اطلاعاتی کامل، بهترین تصمیم را برای خود، اتخاذ نمایید.

5 2 رای
امتیاز مطلب
عضویت در خبرنامه
مرا آگاه کن
guest
0 دیدگاه
بازخورد درونی
نمایش تمام دیدگاه ها