Search

جغرافیای کشور بلژیک

بلژیک کشوری در شمال غربی اروپا می باشد. این کشور یکی از کوچکترین و پرجمعیت ترین کشورهای اروپایی بوده که در سال 1830 به استقلال رسیده است. کشور بلژیک یک ایالت فدرال در همسایگی با دریای شمال میباشد. بلژیک با فرانسه (556 کیلومتر)، آلمان (133 کیلومتر)، لوکزامبورگ (130 کیلومتر) و هلند (478 کیلومتر) مرز مشترک دارد. بلژیک به سه منطقه فلاندر (Flanders)، والونیا (Wallonia) و بروکسل تقسیم میشود. ما در این مقاله به بررسی جغرافیای کشور بلژیک خواهیم پرداخت.

فهرست مقاله

مقدمه

برای معرفی جغرافیای کشور بلژیک می بایست به معرفی عناصر تشکیل دهنده آن بپردازیم. مساحت کشور بلژیک 30689 کیلومتر مربع است که 16901 کیلومتر آن در بخش والونیا، 13652 کیلومتر مربع در منطقه فلاندری و 162 کیلومتر مربع آن در بخش بروکسل قرار دارد.

مساحت استان های کشور بلژیک

همانطور که گفته شد، کشور بلژیک بطور کلی به سه منطقه فلاندر، والونیا و بروکسل تقسیم می شود. از لحاظ تقسیم بندی های استانی نیز، این کشور دارای ده استان می باشد که در ادامه به معرفی هر یک از این استان ها خواهیم پرداخت.

لوکزامبورگ: استان لوکزامبورگ (Luxembourg) به عنوان بزرگترین استان کشور بلژیک در جنوبی ترین بخش این کشور واقع شده است. این استان 4459 کیلومتر مربع مساحت دارد.

لیژ: استان لیژ (Liège) با مساحت 3857 کیلومتر مربعی به عنوان دومین استان بزرگ در کشور بلژیک در شرقی ترین بخش این کشور واقع شده است.

هاینو: پس از دو استان لوکزامبورگ و لیژ، این استان با مساحت 3813 کیلومتر مربع، سومین استان بزرگ این کشور میباشد. هاینو (Hainaut) در غرب کشور بلژیک واقع شده است.

نامور: استان نامور (Namur) با مساحت 3675 کیلومتر مربعی، جزو استان های جنوبی کشور بلژیک محسوب میشود.

فلاندر غربی: این استان در شمال غرب کشور بلژیک واقع شده است. همچنین استان فلاندر غربی (West Flanders) با مساحت 3197 کیلومتر مربع، تنها استان کشور بلژیک بوده که با دریای سیاه، مرز مشترک دارد.

فلاندر شرقی: استان فلاندر شرقی (East Flanders) در شرق استان فلاندر غربی قرار دارد. مساحت این استان 3007 کیلومتر مربع می باشد.

آنتروپ:  استان آنتروپ (Antwerp) در شمال کشور بلژیک قرار دارد. مساحت این استان 2876 کیلومتر مربع است.

لیمبورگ: لیمبورگ (Limburg) استانی در شمال شرقی کشور بلژیک با مساحت 2427 کیلومتر مربع می باشد.

برابانت فلاندری: استان برابانت فلاندری (Flemish Brabant) در مرکز کشور بلژیک قرار دارد. این استان مساحتی 2118 کیلومتر مربعی دارد.

برابانت والون: استان برابانت والون (Flemish Brabant) به عنوان کوچکترین استان کشور بلژیک در مرکز این کشور قرار دارد. مساحت این استان 1097 کیلومتر مربع میباشد.

ادامه مقاله جغرافیای کشور بلژیک

در این بخش به معرفی استان های کشور بلژیک پرداختیم. شاید برایتان جالب باشد که بدانید، مساحت کشور بلژیک به اندازه استان کردستان ایران بوده و بزرگترین استان این کشور (لوکزامبورگ) از کوچکترین استان ایران (البرز) نیز کوچکتر است. اگر میخواهید تصویری دقیق تر و واقعی تر از کشور بلژیک داشته باشید، ما به شما مطالعه مقاله مقایسه کشور بلژیک و ایران را پیشنهاد میکنیم. ما در آن مقاله، شاخصه های مختلف جغرافیایی، اقتصادی، آب و هوایی و ... را بین دو کشور مقایسه کرده و در هر بخش، تفاوت ها را مشخص نموده ایم. در ادامه به بررسی بیشتر جغرافیای کشور بلژیک میپردازیم.

جغرافیای کشور بلژیک

کشور بلژیک را میتوان از لحاظ جغرافیای فیزیکی به سه منطقه جغرافیای اصلی تقسیم کرد:

  1. دشت ساحل در شمال غربی
  2. فلات مرکزی
  3. ارتفاعات آردن (Ardennes)

دشت ساحلی عمدتا از تپه های ماسه ای تشکیل شده است. این بخش ها عموما همسطح دریا و یا پایین تر از سطح دریا میباشند. بخش دوم، فلات مرکزی می باشد که مناطقی هموار با دره هایی حاصلخیز دارد. این بخش از بلژیک بسیار سرسبز بوده و رودها و آبراه های فراوانی در آن جریان دارد. سومین منطقه اصلی این کشور نیز ارتفاعات آردن می باشد. این بخش، نسبت به دو منطقه دیگر، ناهموار تر بوده است. این فلات جنگلی، بسیار صخره ای بوده و برای کشاورزی مناسب نمی باشد. در این منطقه می توان بسیاری از حیات وحش بلژیک را یافت. بلندترین نقطه بلژیک که Signal de Botrange نام دارد، با ارتفاع 694 متر، در این منطقه واقع شده است.

همچنین باید گفت که کشور بلژیک، دریاچه های طبیعی بسیار کمی دارد. از مناطق طبیعی شاخص کشور بلژیک میتوان به Ardennes، Campine و High Fens اشاره نمود. البته ما در مقاله جاذبه های گردشگری کشور بلژیک، بطور کامل به معرفی این جاذبه ها پرداخته ایم.

رودخانه ها و دریاچه های بلژیک

همانطور که گفته شد، در کشور بلژیک رودهای فراوانی وجود دارد. عموم این رودها به دریای سیاه ختم می شوند. کشور بلژیک دارای سه رودخانه اصلی می باشد. رودخانه Oise با طول 200 کیلومتر (این رودخانه مجموعا 350 کیلومتر طول دارد که 200 کیلومتر آن در کشور بلژیک قرار دارد)، رودخانه Meuse با طول 183 کیلومتر (که طول کل این رودخانه 925 کیلومتر بوده و از کشور فرانسه شروع شده و بعد از گذر از بلژیک و هلند، به دریای سیاه میریزد) و در نهایت رودخانه Yser با طول 50 کیلومتر ( که این رودخانه نیز در مجموع 78 کیلومتر طول دارد) از اصلی ترین رودهای این کشور می باشد. از دیگر رودهای این کشور میتوان به رودهای روپل، سن، سامبر، لیز، اورته، دیجل و لسه اشاره کرد.

همچنین در این کشور چندین دریاچه (که دریاچه های کوچکی هستند) وجود دارد. دریاچه های Genval، دریاچه Bütgenbach، دریاچه Eau d'Heure، دریاچه Gileppe، دریاچه Eupen و دریاچه Robertville در این کشور واقع شده اند.

کشور بلژیک همچنین دارای چندین آبراه یا کانال مصنوعی می باشد. از جمله این کانال ها میتوان به کانال دریایی بروکسل-شلد، کانال بروکسل-شارلروا، کانال دو سنتر و کانال آلبرت در آنتورپ اشاره نمود. یکی دیگر از بخش های تشکیل دهنده جغرافیای کشور بلژیک، کوه ها و تپه های این کشور می باشد که در ادامه، به معرفی آنها خواهیم پرداخت.

مهاجرت به بلژیک - جغرافیای بلژیک - موسسه آوید

کوه ها و تپه ها بلژیک

با توجه به مطالب ذکر شده دانستیم، بلندترین نقطه کشور بلژیک سیگنال د بوترانژ (Signal de Botrange) با ارتفاع 694 کیلومتری می باشد. از آنجایی که بلندترین نقطه ی این کشور، ارتفاع 694 متری دارد، نشان میدهد که این کشور، کشوری عموما پست و دشتی می باشد.

لیست کوه ها و تپه های کشور بلژیک

نام کوه یا تپهارتفاع (متر)
Signal de Botrange694
Weißer Stein 693
Mont Rigi 681
Baraque Michel 674
Steling 658
Baraque de Fraiture 652
Massif de Saint-Hubert 589
Plateau de Recogne-Bastogne 569
Col du Rosier 556
Spiebig 550
Schwirzbierg 516
Hochtumskopf 510
Côte de Stockeu 506

همچنین میتوان در ادامه به معرفی دو تپه معروف کشور بلژیک پرداخت. تپه های کملبرگ (Kemmelberg) با ارتفاع 159 متر و همچنین کوپنبرگ (Koppenberg) با ارتفاع 77 متری، به ترتیب به عنوان بخشی از مسیر مسابقات دوچرخه سواری Gent–Wevelgem و Tour of Flanders به عنوان تپه های معروف این کشور، شناخته میشوند.

«ترین ها»ی جغرافیای کشور بلژیک

در این بخش از مقاله جغرافیای کشور بلژیک به «ترین های جغرافیایی» این کشور می پردازیم.

شمالی ترین نقطه کشور بلژیک: دریف (Dreef) در شهر هوگسترتن (Hoogstraten) استان آنتروپ
جنوبی ترین نقطه کشور بلژیک: تورگنی (Torgny) در شهر رووروی (Rouvroy) استان لوکزامبورگ
غربی ترین نقطه کشور بلژیک: د پان (De Panne) در استان فلاندر غربی (West Flanders)
شرقی ترین نقطه کشور بلژیک: کروینکل (Krewinkel) در شهر بولینگن (Büllingen) استان لیژ
بلندترین نقطه کشور بلژیک: سیگنال د بوترنج (Signal de Botrange) با ارتفاع 694 متر
پست ترین نقطه کشور بلژیک: د مورن (De Moeren) با ارتفاع 3 متر پایین تر از سطح دریا

جغرافیای کشور بلژیک – سخن پایانی

در مورد جغرافیای کشور بلژیک به طور کلی می توان گفت که بلژیک یک کشور کم ارتفاع است. این کشور با یک دشت ساحلی وسیع که در جهت جنوب شرقی از دریای شمال و هلند امتداد می یابد از شمال غربی، آغاز شده و به تدریج به تپه ها و جنگل های آردن در جنوب شرقی میرسد. بلند ترین نقطه این کشور هم با ارتفاع 694 متری در بخش جنوب شرقی این کشور میباشد. منطقه ای از خاک های شنی و رسی در بین این دو بخش واقع شده است که ارتفاعی بین 45 تا 200 متری دارد.  این منطقه را فلات مرکزی نامیده اند.

کشور بلژیک، کشوریست کوچک با مساحتی به اندازه استان کردستان ایران که به دلیل موقعیت جغرافیای خود، بسیار سرسبز و پر آب می باشد. پایتخت این کشور بروکسل بوده که در مرکزی ترین بخش بلژیک قرار دارد. این شهر 1.2 میلیون نفر جمعیت دارد که با توجه به وسعت آن، جزو شهرهای پرتراکم دنیا قرار گرفته است. مهاجرت به کشوری در شمال غربی قاره اروپا، با آب و هوایی فوق العاده و سرزمین هایی پر آب و سرسبز، میتواند برای هر فردی جذاب باشد. مخصوصا این که کشور بلژیک، یکی از برترین کشورهای اروپایی از لحاظ اقتصادی می باشد. شما میتوانید با مطالعه مقاله اقتصاد کشور بلژیک، اطلاعات کاملی نسبت به اقتصاد این کشور کسب نمایید. همچنین میتوانید با همراهی موسسه آوید، مهاجرت تحصیلی به بلژیک را با کمترین ریسک اخذ ویزا، تجربه نمایید. موسسه آوید در راستای تحقق رویاهای مهاجرتی شما، همواره در کنار شما خواهد بود.

مهاجرت به بلژیک را از کجا شروع کنیم؟

در صورتی که میخواهید در کشوری با آب و هوای بسیار عالی و اقتصادی بسیار قوی اقامت داشته باشید، موسسه آوید به شما مهاجرت تحصیلی به بلژیک را پیشنهاد میدهد. کافیست از طریق فرم ارزیابی رایگان، شرایط خود را مورد ارزیابی قرار داده تا از امکان مهاجرت خود به این کشور، آگاهی یابید. همچنین شما می توانید با رزرو وقت مشاوره، بصورت کاملا تخصصی و کامل از شرایط مهاجرت به این کشور اطلاع یافته و مراحل اخذ پذیرش را شروع نمایید. موسسه آوید به عنوان متخصص امور مهاجرتی، در تمامی مراحل همراه شما می باشد.

0 0 رای
امتیاز مطلب
عضویت در خبرنامه
مرا آگاه کن
guest
0 دیدگاه
بازخورد درونی
نمایش تمام دیدگاه ها