Search
Search
Close this search box.

دانشگاه های بلژیک - معرفی دانشگاه های کشور بلژیک

بروکسل، پایتخت بلژیک مقر اتحادیه اروپا و سازمان پیمان آتلانتیک شمالی (ناتو)است. موقعیت سیاسی و اقتصادی بلژیک (که در مقاله اقتصاد بلژیک به آن پرداخته ایم) از یک طرف و وجود دانشگاه‌های معتبر جهانی، فرصت‌های عالی برای شبکه‌های بین‌المللی، شهرهای معروف چند فرهنگی و چند زبانه، جاذبه های طبیعی و در مجموع کیفیت بالای زندگی باعث شده هر ساله بیش از 40000 دانشجوی بین المللی بلژیک را به عنوان مقصد تحصیلی خود در خارج از کشور انتخاب کنند. اگر قصد مهاجرت به کشور بلژیک را دارید، تا پایان مقاله دانشگاه های بلژیک – معرفی دانشگاه های کشور بلژیک با ما همراه باشید.

فهرست مقاله

مقدمه معرفی دانشگاه های کشور بلژیک

در مجموع 9 دانشگاه در بلژیک در رتبه بندی QS 2022 قرار گرفته اند که همه آنها (به جز یک دانشگاه) در بین 500 دانشگاه برتر جهان قرار دارند. آموزش عالی در بلژیک به طور کلی به دو گروه تقسیم می شود: جامعه فلاندری (هلندی) و جامعه فرانسوی. در کنار هلندی و فرانسوی، آلمانی نیز زبان رسمی کشور است، اگرچه درصد بسیار کمتری از مردم به آن صحبت می‌کنند. در حالی که فرانسوی و هلندی زبان های استاندارد تدریس هستند، برنامه های بین المللی زیادی نیز به زبان انگلیسی تدریس می شوند.

دانشگاه های کشور بلژیک

موسسات آموزش عالی بلژیک

موسسات آموزش عالی در بلژیک شامل دانشگاه ها یعنی کالج های دانشگاهی، کالج های هنر، موسسات معماری و آکادمی نظامی سلطنت میشود. مانند بسیاری از کشورهای اروپایی، دوره لیسانس معمولاً سه سال طول می کشد و به دو دسته لیسانس حرفه ای و لیسانس آکادمیک طبقه بندی می شوند. لیسانس آکادمیک برای آماده کردن دانشجویان جهت مقطع کارشناسی ارشد طراحی شده است. دوره کارشناسی ارشد نیز یک تا دو سال طول می کشد. پس از اخذ مدرک کارشناسی ارشد، دانشجویان می توانند پروژه های تحقیقاتی منتهی به مدرک دکترا را دنبال کنند. مدرک لیسانس و فوق لیسانس می تواند توسط کالج ها و دانشگاه های بلژیک اعطا شود، در حالی که مدرک دکترا فقط توسط دانشگاه ها اعطا می شود.

برترین دانشگاه های بلژیک

  • دانشگاه کاتولیکه لوون (KU Leuven)
  • دانشگاه گنت
  • Université Catholique de Louvain (UCL)
  • Vrije Universiteit Brussel (VUB)
  • دانشگاه آنتورپ
  • دانشگاه لیژ
  • دانشگاه مونس

برترین دانشگاه های بلژیک

آیا زبان انگلیسی برای زندگی و تحصیل در بلژیک کافی است؟

برای تحصیل در بلژیک زبان انگلیسی به تنهایی می‌تواند کافی و کارآمد باشد ولی برای زندگی در بلژیک تسلط به یکی از زبانهای رایج هلندی (یا فلاندری)، فرانسوی (یا والونی) و آلمانی الزامی است. چرا که زبان انگلیسی صرفا در برخی از دانشگاههای این کشور متداول است و در جامعه، سطح تسلط افراد به زبان انگلیسی متفاوت است. در مناطق توریستی، ممکن است بتوانید به تنهایی با زبان انگلیسی کنار بیایید، اما انتظار نداشته باشید که همه جا اینطور باشد به همین جهت اگر تصمیم دارید در بلژیک کار کنید، چه در حین تحصیل و چه پس از تحصیل، باید بدانید که بسیاری از مشاغل به هلندی یا فرانسوی نیاز دارند. برای درخواست در موسسات آکادمیک به زبان انگلیسی در بلژیک، باید یکی از آزمون های زبان انگلیسی آکادمیک PTE، آیلتس آکادمیک یا تافل iBT را پشت سر گذاشته باشید.

بهترین دانشگاه های انگلیسی بلژیک

  • KU Leuven
  • دانشگاه گنت
  • Université Catholique de Louvain (UCLouvain)
  • دانشگاه آزاد بروکسل
  • Vrije Universiteit Brussel (VUB)
  • دانشگاه آنتورپ
  • دانشگاه هاسلت
  • دانشگاه لیژ
  • دانشگاه مونس

بورسیه تحصیلی دانشگاه های بلژیک

بورسیه های تحصیلی توسط وزارت آموزش بلژیک تامین می شود که بیشتر هزینه ها را پوشش می دهد. برای این منظور کافیست درخواست آنلاین برای بورسیه های بلژیک ارسال کنید یا منتظر باز شدن برنامه ها باشید. این بورسیه ها انواع مختلفی دارد شامل بورسیه دولتی بلژیک که به متقاضیان کارشناسی ارشد و دوره های کوتاه مدت اختصاص دارد و کشورهای در حال توسعه واجد شرایط دریافت این بورسیه هستند.

برنامه بورس تحصیلی VLIR-UOS هر ساله 31 دانشجوی بین المللی را برای تحصیل در دانشگاه یا کالج فلاندری می پذیرد. این برنامه شهریه کامل، کمک هزینه ماهانه، هزینه های اقامت، بلیط هواپیما و سایر هزینه ها را پوشش می دهد.

برنامه بورس تحصیلی ARES برای آن دسته از دانشجویانی که می خواهند مدرک تخصصی یک ساله یا آموزش پیشرفته 4-6 ماهه در بلژیک دریافت کنند ایده آل است (در ضمن اگر به دنبال کشوری با بورسیه های متنوع هستید، ما به شما مهاجرت تحصیلی به هلند را پیشنهاد می کنیم. شما می‌توانید با مطالعه مقاله بورسیه های کشور هلند، در خصوص آنها، اطلاعات کاملی کسب نمایید).

بورسیه تحصیلی در کشور بلژیک

مراحل پذیرش از دانشگاه های بلژیک

مرحله 1: یک برنامه را انتخاب کنید.

شامل اینکه «می خواهید در کدامیک از مناطق هلندی یا فرانسوی زبان بلژیک تحصیل کنید؟» به خاطر داشته باشید که برای هر دو مورد، اگر به دنبال تحصیل در مقطع کارشناسی هستید، باید صلاحیت زبانی خود را به زبان هلندی یا فرانسوی ثابت کنید. سطح تحصیلات خود را نیز تعیین کنید، یعنی بین مدرک لیسانس، فوق لیسانس یا دکترا انتخاب کنید و در مورد گزینه هایی که در دانشگاه های بلژیک دارید تحقیق کنید (در ادامه به معرفی دانشگاه های برتر بلژیک خواهیم پرداخت).

مرحله 2: شرایط پذیرش را بررسی کنید

هر برنامه، بسته به سطح تحصیلات و محل، شرایط ورودی متفاوتی دارد. برای برخی از آنها باید ثابت کنید که فرانسوی یا هلندی را در سطح بالاتری صحبت می کنید، در حالی که برخی دیگر فقط به مهارت های زبان انگلیسی نیاز دارند. از آنجایی که قوانین متفاوتی در موسسات آموزشی در مناطق مختلف بلژیک اعمال می شود، برای آشنایی بیشتر با شرایط پذیرش، مستقیماً با هماهنگ کننده های برنامه دانشگاه های مورد نظر خود تماس بگیرید.

مرحله 3: مدارک لازم را تهیه کنید

بعد از اینکه تصمیم گرفتید برای چه برنامه ها و کدام منطقه تحصیلی درخواست دهید، وقت آن است که مدارک لازم برای درخواست خود را جمع آوری کنید. خوب است ابتدا با نزدیکترین سفارت یا کنسولگری بلژیک خود تماس بگیرید، زیرا آنها می توانند شما را در اولین قدم ها راهنمایی کنند و خدمات ترجمه به زبان هلندی یا فرانسوی را به شما ارائه دهند. فرآیند درخواست شامل اسنادی مانند:

  • مدرک شناسایی با شناسه شخصی یا پاسپورت.
  • اگر برای مدرک لیسانس درخواست می دهید گواهی دیپلم.
  • یک کپی از مدرک لیسانس خود در صورت درخواست برای مدرک کارشناسی ارشد.
  • در صورت درخواست برای مدرک دکترا، یک کپی از مدرک کارشناسی ارشد خود.
  • یک فرم درخواست پر شده که از وب سایت رسمی هر دانشگاه دانلود شده است.
  • اگر قصد تحصیل در یک برنامه آموزش زبان انگلیسی را دارید، نتایج آزمون تافل یا آیلتس.
  • اگر قصد دارید به ترتیب در برنامه های آموزش زبان فرانسه یا هلندی تحصیل کنید، نتایج آزمون صلاحیت زبان فرانسوی یا هلندی
  • ارائه اسناد معتبر در خصوص تمکن مالی در صورت نیاز.
  • انگیزه نامه توضیح می دهد که چرا می خواهید در بلژیک تحصیل کنید.
  • توصیه نامه ها (در صورت وجود).

مراحل پذیرش از دانشگاه های بلژیک

مرحله 4: درخواست خود را ارسال کنید

در بلژیک شما مستقیماً به دانشگاه مورد نظر خود به صورت الکترونیکی از طریق سیستم های درخواست آنلاین آنها درخواست می دهید. با این حال، در برخی موارد ممکن است از شما خواسته شود که اسناد اصلی را از طریق پست ارسال کنید تا صحت آنها ثابت شود. اصل مدارک باید توسط مقامات رسمی امضا و مهر شده باشد. پس از ارسال درخواست، دانشگاه آن را ارزیابی می کند و به شما اطلاع می دهد که آیا نیاز به قبولی در آزمون پذیرش یا استعدادیابی دارید یا خیر.

مرحله 5: برای ویزای دانشجویی اقدام کنید

بعد از آنکه آزمون پذیرش را گذراندید یا معیارهای پذیرش برای تحصیلات عالی در یکی از دانشگاه های بلژیک را به دست آوردید، قدم بعدی این است که در اسرع وقت برای ویزای دانشجویی و مجوز اقامت خود اقدام کنید. برای سوالات بیشتر با نزدیکترین سفارت یا کنسولگری بلژیک یا با ما تماس بگیرید.

مرحله 6: وارد بلژیک شوید

شما قبلا پذیرش و ویزای دانشجویی خود را دریافت کرده اید. تنها کاری که باید انجام دهید این است که بلیط خود را به بلژیک رزرو کنید و شروع به جستجوی گزینه های اقامت کنید. تصمیم بگیرید که آیا می خواهید در یک خوابگاه دانشجویی زندگی کنید یا با دانشجویان دیگر خانه بگیرید. به انجمن‌های دانشجویی آنلاین یا گروه‌های دانشجویی در رسانه‌های اجتماعی بپیوندید تا در مورد زندگی دانشجویی در کشور بلژیک بیشتر بدانید و مهارت‌های زبان خارجی خود را تقویت کنید. چمدان های خود را ببندید و برای تحصیل در بلژیک آماده شوید!

سخن پایانی دانشگاه های بلژیک

اگر چنانچه قصد تحصیل در جامعه متفاوت اروپایی با تنوع فرهنگی بالا از یک سو و مقرون به صرفه (نسبت به دانشگاه های کانادا و…) از سوی دیگر را دارید، پیشنهاد ما کشورهای هلند و بلژیک است که دانشگاه هایی با رتبه بالا و مدارکی معتبر در سطح جهان دارند. شما می‌توانید با مقایسه این دو کشور با شرایط ایران در مقالات جداگانه ای با عناوین مقایسه ایران و هلند و مقایسه ایران و بلژیک آگاهی بیشتری در این خصوص پیدا کنید. گروه مهاجرتی آوید شما را از زمان اخذ ویزا تا دریافت بورسیه و کمک هزینه زندگی پشتیبانی میکند.

مهاجرت تحصیلی به بلژیک را از کجا شروع کنیم؟

در صورتی که می‌خواهید در کشوری با آب و هوای بسیار عالی و اقتصادی بسیار قوی و جاذبه های گردشگری متنوع اقامت داشته باشید، گروه مهاجرتی آوید به شما مهاجرت تحصیلی به بلژیک را پیشنهاد میدهد. کافیست از طریق فرم ارزیابی رایگان، شرایط خود را مورد ارزیابی قرار داده تا از امکان مهاجرت خود به این کشور، آگاهی یابید. همچنین شما می توانید با رزرو وقت مشاوره، بصورت کاملا تخصصی و کامل از شرایط مهاجرت به این کشور اطلاع یافته و مراحل اخذ پذیرش را شروع نمایید. گروه مهاجرتی آوید به عنوان متخصص امور مهاجرتی، در تمامی مراحل همراه شما می باشد.

5 1 رای
امتیاز مطلب
عضویت در خبرنامه
مرا آگاه کن
guest
0 دیدگاه
بازخورد درونی
نمایش تمام دیدگاه ها
5 1 رای
امتیاز مطلب
عضویت در خبرنامه
مرا آگاه کن
guest
0 دیدگاه
بازخورد درونی
نمایش تمام دیدگاه ها