Search
Search
Close this search box.

مهاجرت تحصیلی به ایتالیا

ایتالیا کشوری صنعتی در قلب اروپا با مردمانی خونگرم، آب و هوایی مناسب و تاریخ بسیار غنی میباشد. این کشور به دلیل داشتن دانشگاه های بسیار زیاد و قدیمی با رتبه علمی بالا مقصد بسیاری از دانشجویان خارجی و همچنین ایرانی میباشد. علاوه براین بورسیه های متنوع تحصیلی، شهریه پایین و هزینه زندگی بسیار مناسب نسبت به بقیه شهر باعث شده که هر ساله دانشجویان بسیار زیادی از کشور هایی با سطح درآمد پایین تر علاقه‌مند به تحصیل در ایتالیا باشند. همچنین با توجه به تحصیل رایگان در این کشور پس از پایان دوره مربوطه تمامی دانشجویان ویزای جست و جوی کار یک ساله در حوزه شینگن را دریافت میکنند که در صورت پیدا کردن کار در این مدت می توانند اقامت موقت خود را به اقامت دائم در این کشور تبدیل نمایند.

فهرست مقاله

مزیت های تحصیل در ایتالیا

تحصیل در ایتالیا مزایای بسیار زیادی نسبت بقیه کشورها دارد در زیر به مزایای مهم تحصیل در ایتالیا خواهیم پرداخت:

  • بورسیه تحصیلی به تمامی دانشجویان با سطح درآمد پایین
  • هزینه زندگی پایین تر از بقیه کشور های اروپایی
  • موسسه ها و دانشگاه های معتبر با رتبه علمی بسیار بالا
  • امکان سفر به تمام کشور های حوزه شینگن با داشتن ویزا یا اقامت تحصیلی
  • امکان تحصیل به زبان انگلیسی و دریافت مدرک با اعتبار بین المللی
  • امکان دریافت ویزا با شانس بیشتر نسبت به بقیه کشورهای اروپایی
  • فرصت جست و جوی کار پس از پایان دوره تحصیلی و دریافت اقامت دائم

سیستم آموزش کشور ایتالیا

سیستم تحصیلی ایتالیا بسیار شبیه به ایران می باشد همچنین در تمام کشور های اروپایی طبق قرارداد سیستم آموزشی یکسان میباشد. به این صورت که دوره کارشناسی یا همان دوره laura در بعضی رشته ها چهار سال و در بعضی دیگر سه سال میباشد. دوره کارشناسی ارشد یا laura magistrale دو سال میباشد و دوره دکترا یا همان dottorato حدود چهار سال به طول می انجامد. سیستم نمره دهی ام از ۳۰ نمره با توجه به میزان سطح توانایی دانشجو میباشد.

دانشگاه‌های برتر جهت تحصیل در ایتالیا

کشور ایتالیا دارای دانشگاهای زیادی با رتبه علمی بالا می باشد. که در بعضی از آنها رتبه دانشگاه در دوره های مختلف بسیار پایین تر از رتبه میانگین دانشگاه می باشد که میتوانید در سایت QS بر اساس دوره آموزشی و رشته جست و جو نمایید اما دانشگاه های برتر ایتالیا با توجه به رتبه بندی سایت QS به صورت زیر می باشد:

  • دانشگاه پلی تکنیک میلان
  • دانشگاه ساپینزا
  • دانشگاه میلان
  • دانشگاه بولونیا
  • دانشگاه ترنتو
  • دانشگاه پادوا
  • دانشگاه پیزا
  • دانشگاه پلی تکنیک تورین

علاوه بر لیست بالا حدود ۳۵ دانشگاه دیگر از کشور ایتالیا دارای رشته هایی به زبان انگلیسی و ارائه مدرک بین المللی است که مورد تایید وزارت علوم میباشد. شما میتوانید لیست دانشگاه های مورد تایید وزارت علوم را در سایت لینک داده شده، مشاهده نمایید. همچنین شما میتوانید با مراجعه به مقاله دانشگاه های کشور ایتالیا، اطلاعات کاملی پیرامون دانشگاه های برتر این کشور، کسب نمایید.

بورسیه‌های تحصیلی در کشور ایتالیا

در کشور ایتالیا چندین نوع بورسیه تحصیلی با شرایط مختص به خود وجود دارد که از بین آن ها بورسیه IYT سرمایه گذاری استعداد خود در ایتالیا و DSU بورسیه استانی مهم ترین آن ها میباشد. بورسیه اول که تقریبا می شود گفت بهترین بورسیه ایتالیا است هرساله از سوی سفارت در ماه های اسفند اعلام میشود که طبق آن یک سری مدارک و فرم پر و ارسال می نمایید و نتیجه آن حدود اواخر خرداد اعلام می گردد، همچنین در صورت پذیرش شما ماهیانه ۹۰۰ یورو برای زندگی در ایتالیا دریافت میکنید و پس از فارغ التحصیلی بلافاصله در کمپانی هایی که نیاز به تخصص شما دارند استخدام می گردید. بورسیه استانی که تقریبا همه‌ی دانشجویان اقدام به ثبت نام آن میکنند معروف ترین بورسیه کشور ایتالیا میباشد که از سوی دانشگاه هر ساله شرایط و نحوه ثبت نام آن اعلام می گردد. در صورت پذیرش در این نوع بورسیه شما سالانه مبلغ ۵۲۰۰ یورو دریافت می نمایید که ۷۰۰ یورو آن برای هزینه غذا با کارت دانشجویی از سوی دانشگاه کسر میگردد و ما بقی در دو قسط به حساب دانشجو واریز می گردد. در صورت نیاز به مشاوره و هر گونه سوال با کارشناسان ما تماس حاصل فرمایید.

هزینه‌های تحصیل در ایتالیا

هزینه های زندگی در ایتالیا با توجه به شهر های مختلف بسیار متفاوت میباشد اما اگر بخواهیم به صورت میانگین در نظر بگیریم، هزینه کلی حدود ۴۰۰ تا ۵۰۰ یورو در ماه میباشد. به این صورت که بین ۱۰۰ تا ۱۵۰ یورو هزینه خرید های مورد نیاز و غذا،‌بین ۲۵۰ تا ۳۵۰ هم هزینه های مربوط به اجاره خانه یا خوابگاه میباشد. علاوه براین هزینه های جانبی دیگری مانند ثبت نام دانشگاه(۱۵۰ یورو) و بیمه(۱۵۰ یورو) وجود دارد که چون ماهیانه نیست در نظر گرفته نشده است. برای آگاهی از هزینه های زندگی در این کشور می توانید به مقاله هزینه های زندگی در ایتالیا مراجعه کنید.

کار دانشجویی در حین تحصیل در ایتالیا

تمامی دانشجویان میتوانند به صورت رسمی در هفته ۲۰ ساعت کار انجام دهند که بیمه برای آن را پرداخت شود، در غیر این صورت جهت کار به صورت غیر رسمی محدودیتی وجود ندارد.

بیمه درمانی در حین تحصیل

تمامی دانشجویان میتوانند در حین تحصیل با مراجعه به دفاتر پستی و پر کردن فرم F24 و پرداخت هزینه(۱۵۰ یورو) بیمه ASL که همان بیمه درمانی عمومی شهروندان ایتالیا می باشد را ثبت نام کنند که هر سال ژانویه شروع شده و تا دسامبر معتبر میباشد. با ثبت نام این نوع بیمه شما میتوانید دکتر شخصی انتخاب نمایید و در صورت بروز هرگونه مشکل پس از مراجعه و تشخیص بدون پرداخت هزینه درمان شوید. انواع دیگری از بیمه در ایتالیا وجود دارد که هیچکدام پوشش درمانی بیمه عمومی را ندارد و در بعضی موارد عملا هیچ موردی را پوشش میدهند،‌ بنابراین توصیه میشود پس از ورود به ایتالیا در اسرع وقت اقدام به فعال کردن بیمه ASL برای خود نمایید.

ویزای دانشجویی جهت شروع تحصیل

جهت دریافت ویزای دانشجویی ایتالیا شما میتوانید با مراجعه به بخش ویزای دانشجویی به صورت کامل این موضوع را مطالعه نمایید. همچنین لازم به ذکر است که پروسه دریافت ویزا دارای جزئیات و پیچیدگی های بسیار زیادی میباشد که بهتر است پیش از شروع و در حین انجام پروسه با کارشناسان مجموعه تماس حاصل فرمایید تا پس از بررسی شرایط بهترین راهکار را جهت افزایش هرچه بیشتر شانس شما جهت دریافت ویزا ارائه دهند.

مهاجرت به ایتالیا را از کجا شروع کنیم؟

در صورتی که میخواهید در کشوری با آب و هوای بسیار عالی و سرشار از جاذبه های گردشگری و همچنین موقعیت های فراوان شغلی، اقامت داشته باشید، موسسه آوید به شما مهاجرت از طریق تحصیل به ایتالیا را پیشنهاد میدهد. کافیست از طریق فرم ارزیابی رایگان، شرایط خود را مورد ارزیابی قرار داده تا از امکان مهاجرت خود به این کشور، آگاهی یابید. همچنین شما می توانید با رزرو وقت مشاوره، بصورت کاملا تخصصی و کامل از شرایط مهاجرت به این کشور اطلاع یافته و مراحل اخذ پذیرش را شروع نمایید. موسسه آوید در تمامی مراحل همراه شما می باشد.

کسب اطلاعات بیشتر در مورد کشور ایتالیا

با انتخاب هر یک از گزینه های زیر می توانید اطلاعات بیشتر راجع به این کشور کسب نمایید تا بتوانید تصمیم هرچه بهتری را در این امر مهم اتخاذ نمایید.

5 1 رای
امتیاز مطلب
عضویت در خبرنامه
مرا آگاه کن
guest
0 دیدگاه
بازخورد درونی
نمایش تمام دیدگاه ها
5 1 رای
امتیاز مطلب
عضویت در خبرنامه
مرا آگاه کن
guest
0 دیدگاه
بازخورد درونی
نمایش تمام دیدگاه ها