Search

هزینه تحصیل و زندگی در کشور بلژیک

بلژیک یک ایالت فدرال با دولتی است که آموزش را اولویت اصلی خود می داند و برنامه های دانشگاهی آن به هر سه زبان رسمی بلژیک تدریس می شود. همانطور که از تعداد زبان‌های رسمی آن مشخص است دارای فرهنگی متنوع می‌باشد. تنوع زبان و فرهنگ از طرفی و هزینه های تحصیل و زندگی مقرون به صرفه از طرف دیگر باعث جذب دانشجویان از ملیت های مختلف برای ادامه تحصیل در بلژیک میشود. اگر قصد مهاجرت تحصیلی به بلژیک را دارید، نیازمند کسب اطلاعات در خصوص هزینه های تحصیل و زندگی در بلژیک هستید. جزئیات هزینه تحصیل در کشور بلژیک و همچنین هزینه های زندگی در بلژیک در این مقاله به تفصیل آورده شده است. پس تا پایان با ما همراه باشید.

فهرست مقاله

مقدمه هزینه تحصیل و زندگی در کشور بلژیک

اگر شما نیز از آن دسته دانشجویانی هستید که آرزوی ادامه تحصیل در یکی از دانشگاههای برتر اروپا را در ذهن می‌پروراند، بلژیک می‌تواند یکی از بهترین گزینه ها باشد. فقط کافی است علاوه بر مطالعه مقالات اقتصاد بلژیک و دانشگاه های بلژِیک ، این مقاله که حاوی اطلاعات کاربردی و مفصل درباره هزینه های تحصیل و زندگی در بلژیک است را تا آخر مطالعه نمایید.

هزینه های تحصیل و زندگی در بلژیک

شهریه دانشگاه ها در بلژیک

بلژیک به سه منطقه تقسیم می شود:

  • منطقه فلاندری (یا فلاندر)
  • منطقه بروکسل – پایتخت
  • منطقه والون (یا والونیا)

در دانشگاه‌های والونیا، دانشجویان غیر اتحادیه اروپا و منطقه اقتصادی اروپا باید شهریه‌های خاصی را بپردازند که توسط ARES (آکادمی تحقیقات و آموزش عالی) تعیین می‌شود. با این حال، این شهریه ها نمی تواند بیش از پنج برابر مبلغی باشد که دانشجویان اتحادیه اروپا EEA باید بپردازند.

در منطقه فلاندری، شهروندان اتحادیه اروپا  EEA و غیر اتحادیه اروپا  نیز باید هزینه های تحصیل متفاوتی را بپردازند، اما همه آنها از حدود 900 یورو در سال تحصیلی شروع می شوند. اگرچه هزینه های شهریه برای دانشجویان اتحادیه اروپا / منطقه اقتصادی اروپا محدود است، اما برای شهروندان غیر اتحادیه اروپا / منطقه اقتصادی اروپا بسته به هر دانشگاه می تواند افزایش یابد.

چند نمونه از هزینه های تحصیل در بلژیک عبارتند از:

  • KU Leuven – شهریه بین 835 تا 9000 یورو در سال
  • دانشگاه نامور – شهریه بین 835 – 4175 یورو در سال
  • دانشگاه لیژ – متوسط ​​شهریه 835 یورو در سال

ارزان ترین دانشگاه های بلژیک

هزینه تحصیل در بلژیک

هزینه های زندگی در بلژیک

هزینه های زندگی در بلژیک معمولا بین 700 تا 950 یورو در ماه متغیر است. در شهرهای بزرگ، ممکن است به بودجه بیشتری نیاز داشته باشید، اما این تا حد زیادی به نوع محل اقامت و عادات خرج کردن شما بستگی دارد. در اینجا چند نمونه از هزینه های متوسط ​​زندگی در برخی از شهرهای دانشجویی بلژیک آورده شده است:

  • آنتورپ: بین 780 تا 1230 یورو در ماه
  • بروکسل: بین 890 تا 1300 یورو در ماه
  • گنت: بین 750 تا 1200 یورو در ماه
  • لوون: حدود 800 و 1300 یورو در ماه
  • لیژ: حدود 700 و 1100 یورو در ماه

اقامت در بلژیک

زمانی که صحبت از خوابگاه دانشجویی به میان می آید، قیمت مسکن با میانگین بین المللی مطابقت دارد. با این حال، وقتی صحبت از بخش خصوصی می شود، هزینه ها بیشتر است.

برای یافتن محل اقامت در بلژیک سه گزینه دارید:

  • خوابگاه های اقامتی دانشگاه – یک اتاق در پردیس دانشجویی می تواند حدود 200 تا 400 یورو در ماه باشد.
  • در بخش خصوصی، به طور متوسط، یک اتاق برای یک دانشجو می تواند حدود 500 یورو در ماه باشد
  • اجاره / اشتراک یک آپارتمان یا استودیو حدود 600 تا 700 یورو در ماه برای شما هزینه دارد. برای آپارتمان هایی که به مرکز شهر نزدیک تر هستند، قیمت ها بالاتر است.

در تالارهای دانشجویی قبوض آب و برق  در قیمت لحاظ شده است  و اگر یک مکان خصوصی اجاره کنید، هزینه برق، آب، اینترنت و سایر خدمات برقی بین 100 تا 400 یورو در ماه است.

هزینه های زندگی در بلژیک

هزینه غذا در بلژیک

خرید از سوپرمارکت و پخت و پز در خانه ارزان ترین گزینه در مورد غذا است. به طور متوسط، شما باید حدود 300 یورو در ماه برای مواد غذایی خود هزینه کنید. هر چند وقت یکبار غذا خوردن در بیرون از خانه تجربه خوبی است و در بلژیک واقعا ارزشش را دارد. یک وعده غذایی در یک رستوران ارزان قیمت بین 10 تا 20 یورو است. با قیمت های بین 4 تا 16 یورو، می توانید سوپ، سالاد، بشقاب پنیر و گوشت سرد، و شیرینی را در رستوران های زنجیره ای Le Pain Quotidien میل کنید و با 8 – 10 یوروغذای دریایی بخورید.

هزینه حمل و نقل در بلژیک

قطار و اتوبوس ارزان ترین و راحت ترین گزینه های سفر در هنگام زندگی در بلژیک هستند. کارت حمل و نقل عمومی ماهانه برای دانشجویان زیر 25 سال 50 یورو در ماه هزینه دارد.

گزینه دیگر اجاره یا خرید دوچرخه دست دوم است. این یک راه عالی برای ورزش کردن، لذت بردن از هوای تازه و کشف شهری است که در آن زندگی خواهید کرد.

سایر هزینه های در بلژیک

  • کتاب: 35 تا 50 یورو در ماه
  • سرگرمی: 50 یورو در ماه
  • بیمه درمانی: 20 تا 30 یورو در ماه

بورسیه تحصیلی در بلژیک

تحصیل در بلژیک هزینه خاصی ندارد. با این حال، گرفتن بورسیه، بار مالی شهریه و هزینه ویزای دانشجویی را از بین می برد. این بورسیه همچنین هزینه های اقامت دانشجویی در بلژیک را پوشش می دهد. بورسیه های تحصیلی برای دانشجویان بین المللی در بلژیک توسط برخی از دانشگاه ها ارائه می شود.

آیا دانشجویان بین المللی می توانند در بلژیک کار کنند؟

در بلژیک، همه دانشجویان خارجی، حتی اگر خارج از منطقه اقتصادی اروپا باشند، می توانند در حین تحصیل کار کنند. تنها شرط این است که آنها باید در یک موسسه آموزش عالی در فدراسیون والونیا-بروکسل ثبت نام کرده و باید مجوز اقامت معتبر داشته باشند. توجه داشته باشید که مجوز اقامت معتبر به این معنی است که دانشجویان باید در ثبت نام اتباع خارجی ثبت نام کرده و گواهی ثبت نام در آنجا (C.I.R.E.) داشته باشند. شما می توانید این سند اقامت را از مقامات محلی محل سکونت (مقیم و/یا خدمات خارجی) درخواست کنید.

برای اینکه بدانید چه زمانی می توانید در بلژیک کار کنید، به اجازه اقامت خود نگاهی بیندازید. که توسط شهرداری صادر شده است، تمام گزینه های شما برای دسترسی به بازار کار در بلژیک را بیان می کند. بسته به دوره ای که قصد دارید کار کنید، گزینه های زیر برای شما باز است:

  • در طول تعطیلات مدرسه (کریسمس، بهار، تابستان - ژوئیه، آگوست، سپتامبر): دانشجو می تواند بدون محدودیت در تعداد ساعات کار کند.
  • در طول سال تحصیلی: دانش آموز نمی تواند بیش از 20 ساعت در هفته کار کند و کار باید با مطالعه سازگار باشد.

لطفاً توجه داشته باشید: اگر یک دانش آموز خارجی بیش از 20 ساعت در هفته در طول ترم مدرسه کار کند، اداره امور خارجی ممکن است در نظر بگیرد که مطالعات دنبال شده دیگر فعالیت اصلی نیست. این می تواند هنگام تلاش برای تمدید مجوز اقامت شما مشکلاتی ایجاد کند.

کار در طول تحصیل بلژیک

سخن پایانی هزینه های تحصیل و زندگی در بلژیک

اگرچه مهاجرت و تحصیل در موسسات عالی  کشورهای اروپایی هزینه بردار است اما در مقایسه آنچه به دست می‌آورید به عنوان فارغ التحصیل یک دانشگاه برتر اروپایی مانند دانشگاه های هلند، دانشگاه های ایتالیا و دانشگاه های بلژیک ، کاملا منطقی به نظر می آید. هرچند شما می‌توانید با اقدام به موقع و احراز شرایط لازم از بورسیه های متنوع تحصیلی نیز برخوردار شده و در کنار تحصیل با درآمد حاصله از کار دانشجویی نیز بخشی از هزینه ها را تامین کنید. علیرغم اطلاعات گسترده ای که گروه مهاجرتی آوید تحت مقالات مختلف برای یک انتخاب درست در اختیار شما قرار داده، شما می‌توانید با مقایسه ایران و بلژِیک و دریافت راهنمایی از مشاورین ما از تصمیم خود مطمین شوید.

مهاجرت تحصیلی به بلژیک را از کجا شروع کنیم؟

در صورتی که می‌خواهید در کشوری با آب و هوای بسیار عالی و اقتصادی بسیار قوی و جاذبه های گردشگری متنوع اقامت داشته باشید، گروه مهاجرتی آوید به شما مهاجرت تحصیلی به بلژیک را پیشنهاد میدهد. کافیست از طریق فرم ارزیابی رایگان، شرایط خود را مورد ارزیابی قرار داده تا از امکان مهاجرت خود به این کشور، آگاهی یابید. همچنین شما می توانید با رزرو وقت مشاوره، بصورت کاملا تخصصی و کامل از شرایط مهاجرت به این کشور اطلاع یافته و مراحل اخذ پذیرش را شروع نمایید. گروه مهاجرتی آوید به عنوان متخصص امور مهاجرتی، در تمامی مراحل همراه شما می باشد.

5 1 رای
امتیاز مطلب
عضویت در خبرنامه
مرا آگاه کن
guest
0 دیدگاه
بازخورد درونی
نمایش تمام دیدگاه ها
5 1 رای
امتیاز مطلب
عضویت در خبرنامه
مرا آگاه کن
guest
0 دیدگاه
بازخورد درونی
نمایش تمام دیدگاه ها