Search
Search
Close this search box.

دانشگاه سگد مجارستان - The University of Szeged

دانشگاه سگد مجارستان، به عنوان یک دانشگاه تحقیقات عمومی شناخته میشود. این دانشگاه در شهر سگد (Szeged) مجارستان واقع شده است. پیش از آنکه سگد به عنوان یک دانشگاه در بیاید، به عنوان یک آکادمی، کار خود را در سال 1581 آغاز نمود. این آکادمی به نام Jesuit Academy نامگذاری شده بود. بعد از گذشت حدود سه قرن از تاسیس این آکادمی، در سال 1872 این آکادمی توسط امپراتور فرانتس جوزف اول به عنوان یک دانشگاه، مجددا تاسیس گشت. این دانشگاه در سال 1921 به شهر سگد (Szeged) مجارستان منتقل شد.

شهر سگد به عنوان آفتابی ترین شهر کشور مجارستان شناخته میشود. (اگر می‌خواهید اطلاعات بیشتری در مورد جغرافیای این کشور کسب نمایید، ما به شما مطالعه مقاله جغرافیای کشور مجارستان را پیشنهاد می‌کنیم) از دانشگاه سگد به عنوان یکی از قدیمی‌ترین دانشگاه های تحقیقاتی نام برده میشود. در طول قرن بیستم میلادی، این دانشگاه تغییرات بسیاری را پشت سر گذاشت و در نهایت به دانشگاه های مستقل تقسیم گشت. اگر قصد مهاجرت تحصیلی به مجارستان را دارید، لازم است تا با برترین دانشگاه های کشور مجارستان آشنا شوید. یکی از برترین دانشگاه های این کشور، دانشگاه سگد می باشد. کافیست تا پایان این مقاله با ما همراه باشید.

فهرست مقاله

مقدمه معرفی دانشگاه سگد مجارستان

دانشگاه فعلی که به نام دانشگاه سگد شناخته میشود، در سال 2000 تشکیل شد.  این دانشگاه از تعدادی دانشکده دکترا تشکیل شده است که طیف وسیعی از گروه های مختلف پزشکی و تحقیقاتی را در بر می گیرند. هر دانشکده به طور مستقل عمل میکند. همچنین این دانشگاه، یک بیمارستان آموزشی گسترده که مسئولیت مراقبت های بهداشتی عمومی منطقه ای را بر عهده دارد، در خود جای داده است. این دانشگاه همچنین دارای کتابخانه ای با نام Klebelsberg می باشد که به عنوان بزرگترین کتابخانه دانشگاهی در اروپای مرکزی شناخته میشود.

دانشگاه سگد مجارستان The University of Szeged

تاریخچه دانشگاه سگد مجارستان

در مطالب فوق به معرفی اجمالی دانشگاه سگد پرداختیم. در این بخش می خواهیم شما را با تاریخچه این دانشگاه آشنا کنیم. تاریخچه این دانشگاه را میتوان به چهار بخش تقسیم نمود: «از سال 1581 الی 1871 – 1872 الی 1944 – 1945 الی 1999 و در نهایت از سال 2000 تا امروز». ما در این مقاله به آخرین بخش از تاریخچه دانشگاه سگد می‌پردازیم.

تا سال 1996، موسسات متعددی در شهر سگد وجود داشت که آموزش عالی را ارائه می‌کردند. در نتیجه روسای این دانشگاه‌ها، از جمله دانشگاه آتیلا یوزف، دانشگاه پزشکی آلبرت زنت-گیورگی، کالج تربیت معلم گیولا جوهاس و کالج موسیقی فرانتس لیست، نامه‌ای مبنی بر اینکه انجمن دانشگاه سگد ایجاد شود، امضا کردند.

در 1 ژانویه سال 2000، این موسسات آموزش عالی به عنوان دانشگاه سگد متحد شدند. این موسسه که به عنوان یک دانشگاه دولتی فعالیت می کرد، در ابتدا شامل ده دانشکده بود که بعد از گذشت چند سال، به دوازده دانشکده رسید. در سال 2004، ساختمان جدید دانشگاه با نام مرکز مطالعات و اطلاعات آتیلا جوزف افتتاح شد. این ساختمان، شامل کتابخانه کلبلزبرگ (که در بالا به آن اشاره شد)، مرکز شغلی، دفتر خدمات دانشجویان و چندین فضا برای مطالعه است. در سال 2010 این دانشگاه، عنوان دانشگاه پژوهشی را به دست آورد. در سال 2014 موسسه تحقیقاتی ELI-ALPS با تمرکز بر تحقیقات پالس نوری افتتاح شد. در سال های اخیر، دانشگاه سگد به عنوان برترین دانشگاه کشور مجارستان شناخته میشود.

ساختمان ها و سایت های دانشگاه سگد مجارستان

همانطور که گفته شد، دانشگاه سگد از به هم پیوستن چندین موسسه آموزش عالی ایجاد شده است. از این رو ساختمان های این دانشگاه، به صورت متمرکز در یک دانشگاه قرار ندارند. ساختمان های این دانشگاه به صورت گسسته و در تمامی نقاط شهر پراکنده شده اند. ساختمان‌های مهم دانشگاه شامل موسسات تحقیقاتی اطراف میدان Dóm که به شکل U قرار دارند و مرکز مطالعه و اطلاعات آتیلا جوزف در میدان Ady  است. این دانشگاه همچنین دارای ده خوابگاه برای دانشجویان مجارستانی و بین المللی است.

یکی از بخش های مهم دانشگاه سگد، باغ گیاه شناسی SZTE می باشد. این باغ که وسعت 24 هکتاری دارد، در خارج از شهر سگد واقع شده است. در این باغ بیش از 40 گونه حفاظت شده از گیاهان مختلف وجود دارد که زیستگاه آنها فقط در مجارستان یافت میشود.

دانشکده های دانشگاه سگد مجارستان

دانشکده های دانشگاه سگد مجارستان

دانشگاه سگد از 12 دانشکده مختلف به همراه یک اداره مرکزی تشکیل شده است. دانشکده های دانشگاه سگد عبارتند از:

  1. دانشکده کشاورزی – MGK
  2. دانشکده علوم بهداشتی و مطبوعات اجتماعی – ETSZK
  3. دانشکده پزشکی – OK
  4. دانشکده هنر بلا بارتوک – ZMK
  5. دانشکده فنی – MK
  6. دانشکده علوم انسانی و اجتماعی – BTK
  7. دانشکده اقتصاد و مدیریت بازرگانی – GTK
  8. دانشکده حقوق و علوم سیاسی – ÁJTK
  9. دانشکده دندانپزشکی – FOK
  10. دانشکده داروسازی – GYTK
  11. دانشکده علوم و انفورماتیک – TTIK
  12. دانشکده آموزش – JGYPK

مدیریت هر یک از دانشکده های فوق بر عهده رئیس آن دانشکده می باشد. یک رئیس دانشکده برای مدت پنج سال منصوب شده و مسئولیت نظارت بر آموزش و پژوهش و منابع انسانی در دانشکده را بر عهده دارد.

نحوه پذیرش دانشگاه سگد مجارستان

تحصیلات عالی در کشور مجارستان غیر اجباری است. برای این که فردی در مقطع لیسانس بتواند وارد این دانشگاه شود لازم است تا در آزمون Matura شرکت نماید (امتحان پایان دوره دبیرستان). همچنین در اکثر رشته ها، شرکت در حداقل یک آزمون تخصصی در موضوع مرتبط با رشته، الزامی می باشد. در ضمن خوب است بدانید که در برخی رشته ها لازم است تا فرد متقاضی، در آزمون های عملی نیز شرکت نماید. در حال حاضر دانشگاه سگد مجارستان، 21000 دانشجو دارد که در 134 رشته مختلف تحصیل می‌کنند. دانشگاه سگد، در 52 رشته در مقاطع لیسانس و فوق لیسانس و دکترا، برنامه تحصیلی تمام وقت ارائه میدهد.

برای دانشجویان بین المللی لازم است تا فرد متقاضی به صورت آنلاین، فرمی را ارسال کند. همچنین لازم است مدارک زیر را ارسال نمایند:

  1. پیشینه تحصیلی (که قابلیت استناد داشته باشد)
  2. مهارت زبان
  3. سلامت عمومی متقاضی

البته باید گفت که فرآیند ثبت نام برای دانشکده های مختلف، متفاوت است. در برخی از رشته ها ممکن است که از شما بخواهند تا انگیزه نامه خود را ارسال کنید و یا در مصاحبه آنلاین قبول شوید. در دانشگاه سگد، بیشتر هزینه های تحصیل توسط دولت مجارستان تامین میشود. البته هر دانشجو می‌تواند که انتخاب کند که از خدمات مالی ای که دولت به او میدهد استفاده کند و یا خودش تامین مالی را انجام دهد. البته ممکن است بر اساس عملکرد دانشجو، تامین مالی دولت از بین برود (در صورتی که امتیازات تحصیلی مناسب را دانشجو در حین تحصیل، کسب نکند).

رتبه علمی دانشگاه سگد مجارستان

همانطور که در مقالات دانشگاه های کشور مجارستان و همچنین مقایسه مجارستان و ایران گفته شد، دانشگاه سگد در رتبه بندی های معتبری که سالانه توسط مراکز رتبه بندی دانشگاهی منتشر میشود، برترین دانشگاه کشور مجارستان می باشد. این دانشگاه در نظام رتبه بندی QS در رتبه 551 – 560 در سال 2021 قرار گرفته است. همچنین طبق رتبه بندی ای که مجله تایمز (با نام اختصاری THE) انجام داده است، این دانشگاه در رتبه 801 – 1000 قرار گرفته است. از لحاظ رتبه علمی، بعد از دانشگاه سگد مجارستان، دانشگاه دبرسن مجارستان قرار میگیرد که شما می‌توانید با مطالعه مقاله دانشگاه دبرسن مجارستان، اطلاعات کاملی کسب نمایید.

نتیجه گیری

با توجه به مطالب گفته شده، قطعا دانشگاه سگد به عنوان برترین دانشگاه کشور مجارستان می‌تواند یکی از گزینه های مهم برای افرادی که قصد مهاجرت تحصیلی به اروپا را دارند، باشد. این دانشگاه به دلیل تدریس به زبان انگلیسی در تعداد زیادی از رشته ها، تبدیل به یکی از ایده آل ترین مقاصد برای دانشجویان بین المللی شده است (یکی از دغدغه های اصلی دانشجویانی که قصد تحصیل در کشورهای دیگر را دارند، یادگیری زبان کشور مقصد است که با توجه به تدریس انگلیسی در این دانشگاه در تعدادی از رشته ها، می‌تواند میزان بسیار زیادی از دغدغه های دانشجویان را مرتفع سازد).

همچنین از آنجایی که مجارستان کشوری اروپایی می‌باشد، از این کشور میتوان به عنوان پلی برای اخذ اقامت دائم به اروپا استفاده نمود. همچنین کشور مجارستان با ارائه مجوز «تحصیل به کار»، دائمی نمودن اقامت دانشجویان پس از پایان دوره تحصیل را، بسیار آسان نموده است. در صورتی که می‌خواهید اطلاعات بیشتری در خصوص این مجوز کسب نمایید به مقاله کار دانشجویی در کشور مجارستان، مراجعه نمایید.

در نهایت می توان گفت که دانشگاه سگد مجارستان به عنوان یک دانشگاه جامع و تحقیقات محور، می‌تواند گزینه ای مطلوب برای دانشجویان ایرانی قلمداد شود. در صورتی که می‌خواهید در این دانشگاه اقدام به تحصیل نمایید با گروه مهاجرتی آوید همراه باشید.

مهاجرت به مجارستان

مهاجرت به مجارستان را از کجا شروع کنیم؟

در صورتی که می‌خواهید در کشوری با آب و هوای بسیار عالی و سرشار از جاذبه های گردشگری و همچنین موقعیت های فراوان شغلی، اقامت داشته باشید، موسسه آوید به شما مهاجرت از طریق تحصیل به مجارستان را پیشنهاد می‌دهد. کافیست از طریق فرم ارزیابی رایگان، شرایط خود را مورد ارزیابی قرار داده تا از امکان مهاجرت خود به این کشور، آگاهی یابید. همچنین شما می توانید با رزرو وقت مشاوره، بصورت کاملا تخصصی و کامل از شرایط مهاجرت به این کشور اطلاع یافته و مراحل اخذ پذیرش را شروع نمایید. گروه مهاجرتی آوید با تجربه درخشان خود در تمامی مراحل همراه شما خواهد بود.

0 0 رای
امتیاز مطلب
عضویت در خبرنامه
مرا آگاه کن
guest
0 دیدگاه
بازخورد درونی
نمایش تمام دیدگاه ها