Search

اقتصاد کشور مجارستان

کشور مجارستان، کشوری سرسبز و دشتی در قلب قاره اروپا می باشد. وقتی می‌خواهیم در مورد اقتصاد و شرایط اقتصادی کشوری، صحبت کنیم، می بایست بر اساس شاخص های اقتصادی، آن را مورد ارزیابی قرار دهیم. از این رو برای کسب اطلاعات در حوزه اقتصاد کشور مجارستان، از شاخص های اقتصادی مرتبط استفاده می‌کنیم. از تولید ناخالص داخلی یا GDP میتوان به عنوان یکی از مهمترین شاخص های اقتصادی یاد کرد. میزان تولید ناخالص داخلی (اسمی) کشور مجارستان در سال 2021 معادل 194.14 میلیارد دلار می باشد. همچنین میزان تولید ناخالص داخلی (بر اساس برابری قدرت خرید) 336 میلیارد دلار بوده است. اگر قصد مهاجرت به کشور مجارستان را دارید، تا پایان این مطلب با ما همراه باشید.

فهرست مقاله

مقدمه اقتصاد مجارستان

اقتصاد مجارستان یک اقتصاد ترکیبی با درآمد بالا می باشد که بر اساس شاخص پیچیدگی اقتصادی، به عنوان نهمین اقتصاد پیچیده رتبه بندی شده است. از لحاظ میزان برابری درآمد مردم این کشور، مجارستان در رتبه سیزدهم قرار دارد. به این مفهوم که اختلاف طبقاتی در این کشور، میزان پایینی می باشد. همچنین این کشور، یکی از اعضای سازمان همکاری و توسعه اقتصادی (OECD) می باشد. اقتصاد کشور مجارستان، با تولید سالیانه 265.037 میلیارد دلار، پنجاه و هفتمین اقتصاد بزرگ جهان ( از بین 188 کشور اندازه گیری شده توسط صندوق بین المللی پول) است.

این کشور بدلیل توسعه زیرساخت ها و تاکید فراوان بر تجارت خارجی، یک کشور صادرات محور بشمار میرود. به همین دلیل کشور مجارستان توانسته است در رتبه 35 از لحاظ میزان صادرات قرار گیرد. طبق آمار سال 2015، کشور مجارستان بیش از 100 میلیارد دلار صادرات داشته که 79 درصد آن به کشورهای عضو اتحادیه اروپا بوده و 21 درصد باقی مانده را نیز به سایر کشورها داشته است. هشتاد درصد از میزان صادرات این کشور توسط بخش خصوصی صورت می‌پذیرد.

اقتصاد کشور مجارستان

تاریخچه کشور مجارستان

مجارستان که بخشی از امپراتوری اتریش – مجارستان بود، بعد از 45 سال از حکومت کمونیستی خارج شد و در سال 1990 به طور کامل مستقل شد. این کشور در سال 1999 به عضویت ناتو پیوست و در سال 2004 نیز به عضویت اتحادیه اروپا درآمد. رویکرد ملی گرایانه و پوپولیستی دولت در مدیریت اقتصادی مجارستان، این کشور را تا حدودی از همسایگانش متمایز نموده است.

جذب سرمایه گذاری خارجی در کشور مجارستان

مجارستان یکی از کشورهای پیشرو در اروپای مرکزی برای جذب سرمایه گذاری مستقیم خارجی می باشد. سرمایه گذاری خارجی در این کشور در سال 2015 برابر با 119.8 میلیارد دلار بوده است. از شرکای اصلی کشور مجارستان می توان به کشورهای آلمان، اتریش، رومانی، اسلواکی، فرانسه، ایتالیا، لهستان و جمهوری چک اشاره نمود.

صنایع اصلی کشور مجارستان

از صنایع اصلی و عمده کشور مجارستان می توان به صنعت تولید دارو، تولید وسایل نقلیه موتوری، فناوری اطلاعات، مواد شیمیایی، متالورژی، ماشین آلات و کالاهای الکتریکی اشاره نمود. مجارستان بزرگترین تولیدکننده لوازم الکترونیکی در اروپای مرکزی و شرقی می باشد. طی بیست سال گذشته، مجارستان به مرکز اصلی فناوری تلفن همراه، امنیت اطلاعات و تحقیقات سخت افزاری مرتبط، تبدیل  شده است.

میزان اشتغال در کشور مجارستان

به دلیل توانمندی بالای این کشور در جذب سرمایه گذاری های خارجی و همچنین نرخ بالای صادرات این کشور به دیگر کشورها، میزان اشتغال در این کشور، بسیار بالا می باشد. در سال 2017 نرخ بیکاری در این کشور، تنها 3.8 درصد بوده است. 63.2 درصد از شاغلین این کشور در بخش خدمات، 29.7 درصد در بخش صنعت و 7.1 درصد نیز در بخش کشاورزی مشغول به کار می باشند.  از این رو میتوان به این کشور به عنوان مقصدی ارزشمند برای مهاجرت کاری نگاه کرد. در ضمن با توجه به قوانین این کشور، فرصت های سرمایه گذاری بسیاری در این کشور وجود دارد. به همین سبب این کشور به عنوان مقصدی برای سرمایه گذاری و نهایتا مهاجرت از طریق سرمایه گذاری شناخته می شود.

صنعت کشاورزی در اقتصاد مجارستان

بخش های اصلی اقتصادی کشور مجارستان

کشاورزی مجارستان

در سال 2008، کشاورزی 4.3 درصد از تولید ناخالص داخلی را به خود اختصاص داده بود. البته با توجه به ایجاد مشاغل مرتبط، کشاورزی حدود 13 درصد از تولید ناخالص داخلی را تشکیل می‌دهد. از این رو از کشاورزی به عنوان یکی از بخشهای اساسی اقتصاد کشور مجارستان نام برده می‌شود. کشاورزی کشور مجارستان، تقریبا خودکفا بوده و میزان زیادی از محصولات کشاورزی این کشور، به سایر کشورها، صادر می‌شود. تقریبا نیمی از مساحت کل مجارستان را زمین های کشاورزی زیر کشت تشکیل می‌دهد. این نسبت در بین اعضای دیگر اتحادیه اروپا، بسیار قابل توجه می باشد. از اصلی ترین دلایل بالا بودن میزان تولید محصولات کشاورزی در این کشور میتوان به آب و هوای قاره ای و دشت های وسیع و رودخانه های فراوان اشاره نمود. شما می‌توانید برای کسب اطلاعات بیشتر در مورد آب و هوای این کشور، به مقاله آب و هوای کشور مجارستان مراجعه نمایید.

مهمترین محصولات کشاورزی کشور مجارستان

مهمترین محصولات کشاورزی کشور مجارستان گندم، ذرت، سیب زمینی، چغندر قند و انواع میوه ها می باشد. نماد دیگر کشاورزی در مجارستان، پاپریکا می باشد. این کشور یکی از تولید کنندگان برجسته پاپریکا در جهان محسوب می‌شود.

صنعت مجارستان

بخشهای اصلی صنعت مجارستان عبارتند از صنایع سنگین (معدن، متالورژی، تولید ماشین آلات و فولاد)، تولید انرژی، مهندسی مکانیک، مواد شیمیایی، صنایع غذایی و تولید خودرو. صنعت پیشرو در کشور مجارستان، ماشین آلات است. پس از این صنعت نیز صنایع شیمیایی (تولید پلاستیک و دارو) از دیگر صنایع پیشرو در مجارستان به حساب می آیند.

به دلیل وجود منابع طبیعی اندک در کشور مجارستان، این کشور نزدیک به 50 درصد از انرژی مصرفی خود را وارد می نماید. میزان عمده گاز و نفت کشور مجارستان از طریق خطوط لوله از روسیه تامین می‌شود.

خدمات مجارستان

بخش خدمات کشور مجارستان در سال 2007، 64 درصد از تولید ناخالص داخلی را به خود اختصاص داده است. از این رو، بخش خدمات در اقتصاد کشور مجارستان، بیشترین تاثیر گذاری را دارد. بدلیل سرمایه گذاری مداوم در حمل و نقل و سایر خدمات، نقش آن در اقتصاد مجارستان، بطور پیوسته در حال رشد بوده است. موقعیت ژئواستراتژیک مجارستان که در قلب اروپای مرکزی واقع شده است، نقش اساسی در رشد بخش خدمات، ایفا میکند.

گردشگری در مجارستان

همانطور که گفته شد، کشور مجارستان به دلیل آب و هوای مناسب و جاذبه های گردشگری فراوان، یکی از کشورهای موفق در زمینه جذب توریست بوده است. ( برای اطلاعات بیشتر، شما می‌توانید مقاله جاذبه های گردشگری کشور مجارستان را مطالعه نمایید). همچنین گردشگری در اقتصاد کشور مجارستان، بسیار تاثیر گذار می باشد.

در کشور مجارستان حدودا 150 هزار نفر بطور مستقیم در زمینه های مرتبط با گردشگری، مشغول به کار می باشند. در سال 2008 میزان درآمد حاصل از گردشگری در کشور مجارستان، 4 میلیارد یورو بوده است.

یکی از مهمترین مقاصد گردشگری در کشور مجارستان، دریاچه بالاتون می باشد. این دریاچه، بزرگترین دریاچه آب شیرین در اروپای مرکزی می باشد.

مجارستان در سال 2011 بیست و چهارمین کشور پر بازدید جهان بوده است. دریاچه آبگرم هویز به عنوان بزرگترین دریاچه آبگرم دنیا، یکی دیگر از جاذبه های گردشگری این کشور می باشد.

واحد پول کشور مجارستان

واحد پول کشور مجارستان از سال 1946، فورینت مجارستان می‌باشد. یک فورینت شامل 100 فیلر است. با این حال از واحد فیلر، از سال 1999 دیگر استفاده نشده است. از این واحد فقط در بخش های حسابداری استفاده میشود.

واحد پول کشور مجارستان

سیاست مالی کشور مجارستان

در کشور مجارستان، درآمد دولتی، 44 درصد از تولید ناخالص داخلی را تشکیل میدهد. همچنین 45 درصد از تولید ناخالص داخلی نیز، صرف هزینه ها میشود. این میزان، نسبت به سایر اعضای اتحادیه اروپا، میزان بالایی می باشد.

یکی از اقدامات تاثیر گذار در اقتصاد کشور مجارستان، پیوستن این کشور به اتحادیه اروپا بوده است. همزمان با پیوستن کشور مجارستان به اتحادیه اروپا، این کشور موظف به پیوستن به منطقه یورو نیز شد. از این رو، معیارهای ماستریخت که شرط پیوستن به منطقه یورو را تشکیل می‌دهد، به عنوان یک راهنمای معتبر برای سیاست های مالی مجارستان، عمل میکند.

سیستم مالیاتی مجارستان

یکی دیگر از مسائل تاثیر گذار در اقتصاد کشورها، سیستم مالیاتی آن کشور می باشد. در اقتصاد کشور مجارستان و در سال 1988، سیستم جدیدی برای مالیات این کشور، اعمال گشت. این سیستم عمدتا شامل مالیات بر درآمد شخصی، مالیات بر درآمد شرکت ها و مالیات بر ارزش افزوده بوده است. تا سال 2010، میزان مالیات بصورت افزایشی تعیین میشد. به این معنی که برای درآمدهای کمتر از 1900000 فورینت در سال، میزان مالیات، 18 درصد و برای درآمدهای بالاتر از این مقدار، نرخ مالیات، 36 درصد بوده است.

بر اساس سیستم جدید مالیاتی که از سال 2011 در این کشور مستقر شده است، نرخ مالیات کلی برای همه گروه های درآمدی، 16 درصد بوده است.

همچنین میزان مالیات بر ارزش افزوده در کشور مجارستان، 27 درصد بوده که این میزان، بیشترین میزان مالیات بر ارزش افزوده در بین کشورهای اروپایی می باشد.

نتیجه گیری

کشور مجارستان با 194.14 میلیارد دلار تولید ناخالص داخلی، یکی از اقتصادهای قوی بشمار می آید. این کشور به دلیل موقعیت جغرافیایی فوق العاده ( به دلیل قرارگیری در قلب قاره اروپا) در بخش خدمات مرتبط با حمل و نقل، بسیار فعال می باشد. از دیگر ویژگی های اصلی اقتصاد کشور مجارستان می توان به صادرات محور بودن اقتصاد این کشور، اشاره نمود. پایین بودن نرخ بیکاری در این کشور و سرمایه گذاری های فراوان از سوی سرمایه گذاران خارجی در مجارستان باعث شده است تا مجارستان، به عنوان مقصدی جذاب برای مهاجرت برای افراد سراسر دنیا، به شمار آید. یکی از راه های مهاجرت به این کشور، مهاجرت از طریق تحصیل در دانشگاه های کشور مجارستان می باشد. از این رو شما می توانید با اخذ پذیرش تحصیلی از این کشور و سپس دریافت اقامت دائم، در همین کشور مشغول به کار و زندگی شوید. کافیست با ما همراه باشید.

مهاجرت به مجارستان

مهاجرت به مجارستان را از کجا شروع کنیم؟

در صورتی که می‌خواهید در کشوری با آب و هوای بسیار عالی و سرشار از جاذبه های گردشگری و همچنین موقعیت های فراوان شغلی، اقامت داشته باشید، موسسه آوید به شما مهاجرت از طریق تحصیل به مجارستان را پیشنهاد می‌دهد. کافیست از طریق فرم ارزیابی رایگان، شرایط خود را مورد ارزیابی قرار داده تا از امکان مهاجرت خود به این کشور، آگاهی یابید. همچنین شما می توانید با رزرو وقت مشاوره، بصورت کاملا تخصصی و کامل از شرایط مهاجرت به این کشور اطلاع یافته و مراحل اخذ پذیرش را شروع نمایید. گروه مهاجرتی آوید با تجربه درخشان خود در تمامی مراحل همراه شما خواهد بود.