Search

جغرافیای کشور مجارستان

برای آشنایی با جغرافیای کشور مجارستان، باید گفت که مجارستان کشوری سرسبز در مرکز قاره اروپا می باشد. مساحت این کشور 93030 کیلومتر مربع است. جمعیت این کشور 10 میلیون نفر بوده که اکثریت آن را مجارستانی ها و میزان کمی را نیز رومی ها تشکیل می‌دهند. زبان رسمی این کشور مجارستانی است. بزرگترین شهر این کشور، بوداپست بوده که پایتخت مجارستان نیز می باشد. اگر علاقمند به آشنایی با این کشور هستید و یا قصد مهاجرت به مجارستان را دارید، تا پایان با ما هماره باشید.

فهرست مقاله

آشنایی با جغرافیای کشور مجارستان

مجارستان کشوری پست و دشتی محسوب میشود که ارتفاع اکثر بخشهای این کشور از 200 متر تجاوز نمیکند. البته باید گفت که در کشور مجارستان نیز رشته کوه های نسبتا بلندی وجود دارد اما ارتفاعات بیش از 300 متر، کمتر از 2 درصد از مساحت این کشور را در بر می‌گیرند. مرتفع ترین نقطه کشور مجارستان، قله Kékes با ارتفاع 1014 متر بوده که در رشته کوه Mátra در شمال شرقی بوداپست، واقع شده است.

بخش های وسیعی از قاره اروپا، به دلیل موقعیت جغرافیایی این قاره، بسیار سرسبز و پر آب می‌باشند. کشور مجارستان نیز در بخش سرسبز و پر آب قاره اروپا قرار دارد. به همین دلیل، تعداد بسیار زیادی از رودهای کوچک و بزرگ، در این کشور جاری هستند. از رودخانه های اصلی کشور مجارستان می توان به رودخانه های دانوب و تیسا اشاره کرد. طول رودخانه دانوب در کشور مجارستان، 418 کیلومتر می باشد. همچنین طول رودخانه تیسا نیز 444 کیلومتر می باشد. رودخانه تیسا به دلیل حجم زیاد آب، قابلیت کشتیرانی دارد. در ادامه این مقاله به بخشهای تشکیل دهنده جغرافیای کشور مجارستان به تفکیک می‌پردازیم.

جغرافیای کشور مجارستان

دشت ها و تپه های کشور مجارستان

همانطور که در مطالب فوق گفته شد، عمده بخشهای کشور مجارستان را دشتها تشکیل می‌دهند. دشت Little Alföld (آلفلد کوچک) با وسعت تقریبی 8000 کیلومتر مربع در شمال غربی مجارستان واقع شده است. این دشت در امتداد بخش پایینی رودخانه Rába قرار دارد که خاکی حاصلخیز با کیفیت بالا دارد. باید توجه داشت که با توجه به مساحت مجارستان، این دشت، بالغ بر 9 درصد از مساحت کل مجارستان را در بر می‌گیرد.

منطقه Transdanubia در قسمت غربی کشور مجارستان واقع شده است. این منطقه توسط رودهای دانوب و دراوا محصور گشته است. در منطقه ترانسدانوبیا دو دریاچه Fertő و Balaton واقع شده است. ترانسدانوبیا در درجه اول یک منطقه کشاورزی است که دارای محصولات پر رونق، دامداری و کشت انگور می باشد.

دشت Great Alföld (آلفلد بزرگ) وسیع ترین بخش کشور مجارستان می باشد. این دشت بیش از نیمی از خاک مجارستان را در بر میگیرد، شامل حوضه رود Tisza و شاخه های آن است. این دشت از هر طرف توسط کوهها احاطه شده است. دشت آلفلد بزرگ دارای سرزمین های متنوعی است. از مناطق دارای خاک حاصلخیز و مناطق شنی، تا زمین های بایر و باتلاقی در این دشت وجود دارد (زمین بایر به زمینی گفته میشود که بلا استفاده است).

کوه های کشور مجارستان

همانطور که در مطالب بالا ذکر شد، جغرافیای کشور مجارستان را عموما دشتهای سرسبز تشکیل می‌دهند. اگرچه اکثر این کشور دارای ارتفاع کمتر از 300 متر می‌باشد اما این کشور چندین رشته کوه را در خود جای داده است. این  رشته کوه ها را میتوان از غرب به شرق در چهار منطقه جغرافیایی، طبقه بندی کرد: آلپوکالجا، کوههای ترانسدانوبیان، مچک و کوههای مجارستان شمالی. کوههای مجارستان شمالی در شمال بوداپست قرار دارند. این کوه ها که بیشتر جنگلی هستند، دارای ذخایر فراوان زغال سنگ و آهن می باشند. مواد معدنی، یکی از منابع اصلی این منطقه محسوب میشود.

کوه های کشور مجارستان

لیست کوه های کشور مجارستان

نام کوه نام رشته کوه ارتفاع (متر)
Kékestető North Hungarian Mountains 1014
Galya-tető North Hungarian Mountains 964
Szilvási-kő North Hungarian Mountains 961

رودخانه های کشور مجارستان

یکی دیگر از بخشهای تشکیل دهنده جغرافیای مجارستان، رودخانه های این کشور می باشد. در ابتدای این مقاله به تعدادی از رودخانه های این کشور اشاره نمودیم. همچنین همانطور که در مقاله آب و هوای کشور مجارستان گفته شد، در بیشتر بخشهای کشور مجارستان، رودهای کوچک و بزرگ، جاری می باشد. البته رودخانه های بزرگ مجارستان از دیگر کشورها سرچشمه میگیرند. دو رودخانه مهم دانوب و تیسا در تمام طول خود قابلیت کشتیرانی دارند.

لیست رودخانه های کشور مجارستان

نام رود طول رود (کیلومتر)
Danube 417
Tisza 596
Rába 211

دریاچه های کشور مجارستان

در ارتباط با جغرافیای کشور مجارستان خوب است بدانید که بزرگترین دریاچه در اروپای مرکزی در کشور مجارستان واقع شده است. این دریاچه، تنها دریاچه کشور مجارستان نیست. به دلیل بارشهای زیاد و سرزمین دشتی کشور مجارستان، چندین دریاچه در این کشور، بوجود آمده است. بجز دریاچه بالاتون که یک مقصد گردشگری معروف است، دریاچه هویز به عنوان بزرگترین دریاچه آبگرم دنیا نیز در این کشور واقع شده است.

لیست دریاچه های کشور مجارستان

نام دریاچه مساحت دریاچه (کیلومتر مربع)
Balaton 596
Tisza 127
Fertő 75

جنگلهای کشور مجارستان

یکی دیگر از بخشهای تشکیل دهنده جغرافیای کشور مجارستان، جنگلها می باشند. حدود 19 درصد از مساحت این کشور از جنگل تشکیل شده است. عمده ی این جنگل ها در مناطق کوهستانی کشور مجارستان واقع شده اند. کوه های مجارستان شمالی، کوه های ترانزدوبین و آلپوکالجا عموما پوشیده شده از درختان فراوان می‌باشند. درختان جنگلها نیز، تنوع فراوانی دارند. صنوبر، راش، بلوط، بید، اقاقیا، چنار و ... از اصلیترین درختان تشکیل دهنده این جنگلها هستند. در ضمن برای کسب اطلاعات بیشتر، ما به شما مطالعه مقاله مقایسه مجارستان با ایران را پیشنهاد می‌کنیم.

جغرافیای کشور مجارستان - نتیجه گیری

کشور مجارستان از لحاظ جغرافیایی، کشوری زیبا و متنوع به حساب می آید. عموم بخشهای این کشور، پوشیده شده از درختان و و دشتهای سرسبز می‌باشد. دشت آلفلد بزرگ، وسیعترین بخش کشور مجارستان می باشد. این دشت بیش از نیمی از سرزمین مجارستان را تشکیل میدهد. همچنین بزرگترین دریاچه آبگرم دنیا نیز در این کشور وجود دارد. دریاچه هویز با مساحت 47500 متر مربع، دارای املاح شیمیایی بسیار مفیدی است. بلندترین نقطه این کشور، قله Kékes با ارتفاع 1014 متر می باشد. در کنار موارد فوق، دریاچه بالاتون که در نزدیکی شهر بوداپست واقع شده است، بزرگترین دریاچه اروپای مرکزی می‌باشد.

با توجه به جغرافیای کشور مجارستان، این کشور پذیرای تعداد زیادی از گردشگران از سراسر دنیا می‌باشد (مقاله جاذبه های گردشگری کشور مجارستان). همچنین به سبب آب و هوای پاک و سرزمین های بکر و زیبا، به عنوان مقصدی جذاب برای مهاجرت از دیگر کشورها بوده است. در صورتی که قصد مهاجرت به کشوری را دارید، ما به شما کشور مجارستان را پیشنهاد می‌کنیم. موسسه آوید در تمام مراحل اخذ پذیرش تا دریافت اقامت، همراه شما می باشد.

مهاجرت به مجارستان

مهاجرت به مجارستان را از کجا شروع کنیم؟

در صورتی که می‌خواهید در کشوری با آب و هوای بسیار عالی و سرشار از جاذبه های گردشگری و همچنین موقعیت های فراوان شغلی، اقامت داشته باشید، موسسه آوید به شما مهاجرت از طریق تحصیل به مجارستان را پیشنهاد می‌دهد. کافیست از طریق فرم ارزیابی رایگان، شرایط خود را مورد ارزیابی قرار داده تا از امکان مهاجرت خود به این کشور، آگاهی یابید. همچنین شما می توانید با رزرو وقت مشاوره، بصورت کاملا تخصصی و کامل از شرایط مهاجرت به این کشور اطلاع یافته و مراحل اخذ پذیرش را شروع نمایید. گروه مهاجرتی آوید با تجربه درخشان خود در تمامی مراحل همراه شما خواهد بود.