Search
Search
Close this search box.

مقایسه مجارستان با ایران

هر کسی قبل از مهاجرت از کشوری به کشور دیگر، می‌خواهد بداند که چه چیزهایی در زندگی او تغییر خواهد کرد. به همین دلیل ما در موسسه آوید، مقالاتی با عنوان مقایسه با ایران برای کشورهای مختلف، منتشر نموده ایم. با توجه به بازخوردهای گرفته شده، این سری مقالات، جزو جذاب ترین مقالات ما در وب سایت موسسه آوید بوده است. از این رو قصد داریم تا با مقایسه مجارستان با ایران در زمینه های مختلف، تصویر دقیقتری از شرایط زندگی در مجارستان، به شما ارائه کنیم. پس اگر قصد سفر یا مهاجرت به کشور مجارستان را دارید، با ما تا پایان این مقاله همراه باشید.

فهرست مقاله

مقدمه مقایسه مجارستان و ایران

مقایسه دو کشور را میتوان در زمینه های مختلف انجام داد. مقایسه آب و هوای دو کشور، مقایسه جغرافیایی، شرایط زندگی و تحصیل، شرایط کاری، اقتصادی فرهنگی، هنری و اجتماعی و ... از جمله این موارد می‌باشند. ما نیز در این مقاله به مقایسه مجارستان با ایران در مهمترین شاخصه ها خواهیم پرداخت. پیش از این، ما مقالاتی در خصوص تمامی شاخص ها، در مورد کشور مجارستان، منتشر نموده ایم. از این رو در صورتی که می‌خواهید اطلاعات بیشتری در هر یک از زمینه ها کسب نمایید، به بخش بلاگ مجارستان مراجعه کنید.

مقایسه مجارستان با ایران

مقایسه آب و هوای مجارستان با ایران

برای مقایسه آب و هوای مجارستان با ایران میتوان موارد مختلفی را مورد سنجش قرار داد. قطعا یکی از مهمترین موارد، میانگین دمای سالانه در دو کشور می‌باشد. میانگین دمای سالانه در کشور مجارستان، حدود 9 درجه سانتی گراد می‌باشد. این میانگین در کشور ایران بالغ بر 17 درجه سانتی گراد بوده است. از این رو بطور میانگین، کشور مجارستان 8 درجه سردتر از ایران است. میانگین بارش سالانه در ایران 250 میلیمتر بوده و در کشور مجارستان، این میزان 600 میلیمتر است. از نظر پاکی هوا نیز به دلیل توسعه حمل و نقل عمومی در کشور مجارستان، نرخ پاکی هوا در کشور مجارستان، بسیار بالاتر از ایران می‌باشد.

نتیجه گیری: با توجه به موارد ذکر شده، هوای کشور مجارستان بطور میانگین 8 درجه سردتر از ایران می باشد. همچنین میزان بارش باران در این کشور، بیش از دو برابر میانگین بارشی در کشور ماست. بطور کلی میتوان گفت که کشور مجارستان از لحاظ آب و هوایی، مشابه غرب ایران می باشد (استان های کردستان و ایلام، بیشترین شباهت آب و هوایی را با مجارستان دارند). بارندگی فراوان، هوای خنک و پاک از جمله ویژگی های این کشور است. البته میزان رطوبت هوا در این کشور، کمی بیشتر از مناطق غربی کشورمان است. برای کسب اطلاعات بیشتر به مقاله آب و هوای کشور مجارستان، مراجعه نمایید.

آب و هوای مجارستان

مقایسه جغرافیای مجارستان با ایران

برای مقایسه جغرافیای کشور مجارستان با ایران، ابتدا به موقعیت جغرافیایی این دو کشور می‌پردازیم. کشور ایران در بخش غربی قاره آسیا واقع شده است. کشور مجارستان نیز کشوری در قلب قاره اروپا می‌باشد. مساحت ایران 1.648 میلیون کیلومتر مربع است. این میزان برای کشور مجارستان، 93 هزار کیلومتر مربع میباشد. در تصویر شما می‌توانید مساحت دو کشور را با هم مقایسه نمایید. مساحت ایران حدودا 18 برابر مجارستان است. مساحت تقریبی مجارستان به اندازه استان سمنان ایران می‌باشد.

مقایسه جغرافیای مجارستان با ایران

همانطور که در تصویر نیز مشخص است، ایران کشوریست با کوه ها و رشته کوه های فراوان؛ در صورتی که کشور مجارستان، سرزمینی عموما دشتی بوده که ارتفاع اکثر  بخش های آن، از 200 متر تجاوز نمیکند. بلندترین نقطه مجارستان، کوه Kékes  با ارتفاع 1014 متر است. در مقابل، بلند ترین نقطه ایران، قله دماوند با ارتفاع 5609 متر می‌باشد. حدود 19 درصد از مساحت کشور مجارستان، از جنگلها پوشیده شده است. در مقابل، تنها 3 درصد از مساحت ایران را جنگلها پوشانده اند. بیشتر بخش های سرزمین مجارستان، پوشیده شده از درختان فراوان می‌باشد. همچنین رودهای بزرگ و کوچک در اقصی نقاط این کشور به چشم می‌خورد. 

نتیجه گیری: همانطور که گفته شد، کشور مجارستان، کشوری بسیار کوچک با سرزمینهایی بسیار بکر و زیباست. این کشور به لحاظ زیبایی های طبیعی، یکی از زیباترین کشورهای قاره اروپا، به حساب می آید. به دلیل مساحت کم، میتوان در زمان کوتاهی به بخشهای مختلف مجارستان، سفر کرد. سرزمینهایی پست و سرسبز که پر از رود های بزرگ و کوچک است، جذابیت خاصی به این کشور بخشیده است. بطور کلی، از لحاظ جغرافیایی، مجارستان کشوری سرسبزتر و پر آب تر نسبت به ایران می‌باشد. البته باید گفت که مساحت 18 برابری ایران نسبت به مجارستان، تنوعی بیشتر از لحاظ جغرافیایی به ایران بخشیده است. شما می‌توانید با مطالعه مقاله جغرافیای کشور مجارستان، اطلاعات کاملی در مورد جغرافیای این کشور، بدست آورید.

جغرافیای کشور مجارستان

مقایسه کار دانشجویی در مجارستان و ایران

یافتن شغل برای هر فردی یکی از دغدغه های مهم و اساسی در زندگی وی می باشد. قبل از این که به سراغ مقایسه کار دانشجویی برویم، خوب است در مورد میزان بیکاری در دو کشور ایران و مجارستان آگاهی یابیم. طبق آمار سال 2017، 12 درصد از جمعیت بالغ ایران، بیکار بوده اند. این میزان برای کشور مجارستان، تنها 4 درصد بوده است. برای یافتن کار دانشجویی در کشور مجارستان، دفاتر مشاغل شغلی در دانشگاه ها وجود دارد که به کمک آنها، شما می‌توانید شغلی موقت برای زمان دانشجویی خود بیابید. تعداد کارفرمایان بسیار زیادی در کشور مجارستان وجود دارند که به دلیل انعطاف در زمان کاری، از دانشجویان استفاده می‌کنند. همچنین با ایجاد یک اکانت در لینکدین و بارگذاری رزومه، شغلهای متعددی به دانشجویان پیشنهاد خواهد شد.

نتیجه گیری: برای مقایسه مجارستان و ایران در زمینه کاری، همانطور که از آمار نیز مشخص است، احتمال بیکار ماندن در کشور ما، بیشتر از مجارستان می‌باشد. همچنین، در کشور مجارستان، احتمال یافتن شغل دانشجویی بسیار بیشتر از ایران است؛ به دلیل وجود دفاتر مشاغل در دانشگاه ها و موسسات آموزشی، یافتن کار دانشجویی‌ای که با برنامه های تحصیلی دانشجو، متناسب باشد، بسیار آسان تر از ایران می‌باشد. به همین جهت، چه در زمان تحصیل و چه بعد از آن، احتمال بیکار ماندن شما بسیار کم خواهد بود. در صورتی که می‌خواهید اطلاعات دقیق و کاملی در مورد کار دانشجویی در کشور مجارستان، کسب نمایید، به مقاله کار دانشجویی در کشور مجارستان، مراجعه نمایید.

مقایسه اقتصادی کشور مجارستان و ایران

شاید یکی از اصلیترین دلایل مهاجرت هر فردی، مسائل اقتصادی باشد. به همین جهت، ما در این بخش از مقاله مقایسه مجارستان و ایران، به مقایسه شاخصه های اقتصادی دو کشور می‌پردازیم. شاید مهمترین شاخصه اقتصادی برای تعیین میزان رفاه افراد در کشورهای مختلف، سرانه تولید ناخالص داخلی به ازای هر فرد (GDP Per Capita) باشد. طبق آمارها، میزان سرانه تولید ناخالص داخلی به ازای هر فرد در ایران، 2,282 دلار بوده است. این میزان برای کشور مجارستان در همین سال، 15,899 دلار می‌باشد. از لحاظ بزرگی اقتصاد، طبق برآورد سال 2020 سازمان ملل، میزان تولید ناخالص داخلی ایران ۶۰۳،۷۷۹ میلیون دلار است. طبق این آمار، ایران بیست و دومین اقتصاد بزرگ دنیا می‌باشد. در مقابل، تولید ناخالص داخلی در کشور مجارستان، ۱۶۳،۴۶۹ میلیون دلار بوده است. از این لحاظ، کشور مجارستان، پنجاه و هفتمین اقتصاد بزرگ دنیا است. یکی دیگر از شاخصه های مهم برای مقایسه دو کشور از لحاظ اقتصادی، مقایسه خط فقر دو کشور است. در سال 2020 بیش از 50 درصد ایرانیان، زیر خط فقر بوده اند. در کشور مجارستان این میزان، حدود 18 درصد بوده است. 

نتیجه گیری: با توجه به موارد گفته شده، میزان رفاه برای یک فرد در کشور مجارستان، حدود 8 برابر یک فرد در ایران می‌باشد(البته برای تعیین دقیقتر این میزان، باید سایر شاخص های اقتصادی نیز مورد بررسی و توجه قرار گیرد). آمار بیش از 50 درصدی افراد که زیر خط فقر قرار گرفته اند، نسبت به میزان 18 درصدی در کشور مجارستان، بسیار بیشتر است. اما با توجه به وسعت ایران و جمعیت بیشتر آن، ایران از لحاظ بزرگی اقتصادی در جایگاهی بهتر نسبت به کشور مجارستان قرار گرفته است. برای کسب اطلاعات بیشتر در زمینه اقتصاد کشور مجارستان، ما به شما مطالعه مقاله اقتصاد کشور مجارستان را پیشنهاد می‌کنیم.

اقتصاد کشور مجارستان

مقایسه دانشگاه های کشور مجارستان و ایران

برای افرادی که قصد مهاجرت از طریق تحصیل به کشور مجارستان را دارند، قطعا رتبه بندی دانشگاه های این کشور، برایشان بسیار مهم است. ما در مقاله دانشگاه های کشور مجارستان، به طور دقیق به معرفی دانشگاه های این کشور و رتبه آن ها در رتبه بندی های مختلف، پرداختیم. در این بخش از مقاله ما به مقایسه رتبه دانشگاه های برتر ایران و مجارستان، خواهیم پرداخت.

مقایسه دانشگاه های ایران و مجارستان
رتبه نام دانشگاه (مجارستان) رتبه QS رتبه QS نام دانشگاه (ایران)
1 University of Szeged 551 - 560 381 Sharif University of Technology
2 University of Debrecen 591 - 600 465 Amirkabir University of Technology
3 Eötvös Loránd University (ELTE) 651 - 700 521 - 530 University of Tehran
4 University of Pécs 651 - 700 541 - 550 Iran University of Science and Technology
5 Budapest University of Technology and Economics 801 - 1000 751 - 800 Shiraz University

همانطور که ملاحظه میکنید، طبق مقایسه ای که بین 5 دانشگاه برتر هر یک از کشورها انجام شده، دانشگاه های ایران، عموما در رتبه های بهتری نسبت به دانشگاه های مجارستان، قرار دارند. در این مقایسه، دانشگاه شریف در بالاترین رتبه در بین دانشگاه های ایران قرار گرفته است. دانشگاه سگد نیز با رتبه 551 – 560، برترین دانشگاه کشور مجارستان می‌باشد.

نتیجه گیری: طبق موارد فوق، اگر قصد شما از مهاجرت تحصیلی، تنها رفتن به دانشگاهی با رتبه علمی بالاتر نسبت به دانشگاه های ایران است، قطعا مجارستان کشور مناسبی برای شما نخواهد بود. طبق رتبه بندی ها، دانشگاه های برتر ایران، نسبت به دانشگاه های برتر مجارستان، از رتبه علمی بهتری برخوردارند. البته باید به یک نکته توجه داشته که اختلاف سطح دانشگاه ها در ایران بسیار زیادتر از اختلاف سطح دانشگاه های کشور مجارستان می‌باشد. عموم دانشگاه های کشور مجارستان، دارای رتبه های علمی نزدیک به هم هستند. از این رو، شما در مجارستان راحتتر می‌توانید در دانشگاهی با رتبه علمی نسبتا بالا، تحصیل نمایید. اگر قصد می‌خواهید در دانشگاه های برتر دنیا تحصیل کنید، مهاجرت به هلند و ایتالیا، به شما پیشنهاد می شود.

مقایسه مجارستان با ایران – موارد دیگر

در ادامه به مقایسه شاخص های دیگر بین دو کشور ایران و مجارستان خواهیم پرداخت. طبق آمار سال 2020 بطور میانگین، طول عمر افراد در مجارستان، 2.2 سال بیشتر از ایران است. طبق این آمار، برای مردان در ایران، میانگین طول عمر 73 و برای زنان 76 سال می‌باشد. این میزان برای مردان در مجارستان 73 و برای زنان 81 سال بوده است. طبق آماری دیگر، در ایران از هر 1000 نوزادی که به دنیا می آیند، 15 تن، قبل از رسیدن به یک سالگی می‌میرند. این میزان برای کشور مجارستان، 4.7 بوده است. از این رو، احتمال مرگ قبل از یک سالگی در ایران، بسیار بیشتر است.

سخن پایانی

ما در این مقاله قصد داشتیم تا با مقایسه شاخص های مختلف، تصویر دقیقتری از زندگی در مجارستان ارائه نماییم. از این رو شما می‌توانید تصمیم درست تری نسبت به مهاجرت به مجارستان اتخاذ نمایید. کشور مجارستان به دلیل هزینه های پایین زندگی نسبت به دیگر کشورهای اروپایی و همچنین نرخ بیکاری بسیار پایین، مورد توجه بسیاری از علاقمندان به مهاجرت قرار گرفته است. آب و هوای پاک، سرزمینی پوشیده شده از درختان و رودها و جاذبه های گردشگری فراوان، می‌تواند از دیگر دلایل مهاجرت به کشور مجارستان به حساب بیاید. همچنین به دلیل وجود فرهنگی اصیل و غنی، این کشور سالانه پذیرای تعداد زیادی از گردشگران سراسر دنیا می‌باشد. در نهایت با مقایسه شاخص های مختلف میتوان گفت، کشور مجارستان به دلایل ذکر شده و همچنین ارائه دروس به زبان انگلیسی در مقاطع و رشته های مختلف، کشوری ایده آل برای مهاجرت از طریق تحصیل می‌باشد. همچنین این کشور با ارائه مجوز «تحصیل به کار»، راه دریافت اقامت دائم برای این کشور را بسیار هموار نموده است. اگر می‌خواهید در مورد این مجوز، اطلاعات بیشتری کسب نمایید، حتما مقاله کار دانشجویی در کشور مجارستان را مطالعه نمایید.

مهاجرت تحصیلی به مجارستان

مهاجرت به مجارستان را از کجا شروع کنیم؟

در صورتی که می‌خواهید در کشوری با آب و هوای بسیار عالی و سرشار از جاذبه های گردشگری و همچنین موقعیت های فراوان شغلی، اقامت داشته باشید، موسسه آوید به شما مهاجرت از طریق تحصیل به مجارستان را پیشنهاد می‌دهد. کافیست از طریق فرم ارزیابی رایگان، شرایط خود را مورد ارزیابی قرار داده تا از امکان مهاجرت خود به این کشور، آگاهی یابید. همچنین شما می توانید با رزرو وقت مشاوره، بصورت کاملا تخصصی و کامل از شرایط مهاجرت به این کشور اطلاع یافته و مراحل اخذ پذیرش را شروع نمایید. گروه مهاجرتی آوید با تجربه درخشان خود در تمامی مراحل همراه شما خواهد بود.