Search
Search
Close this search box.

وضعیت بازار کار هلند

با توجه به اینکه تکنولوژی روز به روز در حال پیشرفت است بسیاری از کشورها در حوزه علم، صنعت و تکنولوژی شروع به سرمایه گذاری کرده اند و هلند یکی از کشورهای پیشرو در این زمینه است که از طریق سرمایه گذاری در دانشگاه ها و شرکت های بزرگ صنعتی توانسته جایگاه بسیار خوبی را در حوزه صنعت و تکنولوژی در دنیا بدست آورد.از طرفی تعداد فارغ التحصیلان دانشگاهی به اندازه نیاز بازار نیست و در نتیجه کشور هلند نیاز مبرم به نیروی متخصص و تحصیلکرده دارد. بنابراین رشته های مهندسی و زیر شاخه های آنها یکی از قطب های بزرگ این بازار هستند. ما در این مقاله به تبیین وضعیت بازار کار هلند می پردازیم. همچنین کارآموزی در هلند را تشریح میکنیم.

فهرست مقاله

مقدمه

پیش از بررسی بازار کار برای رشته های مختلف در کشور هلند، به بررسی نرخ بیکاری در این کشور می پردازیم. نرخ بیکاری از نسبت جمعیت بیکار به جمعیت فعال اقتصادی (افراد جویای شغل) به دست می آید. از این رو از این شاخصه به عنوان اصلی ترین شاخصه در زمینه مقایسه احتمال بیکاری در کشورهای مختلف استفاده میشود. طبق آخرین آمارهای منتشر شده، نرخ بیکاری در نوامبر سال 2021 تنها 2.7 درصد می باشد. از همین یک مورد میتوان متوجه شد که وضعیت بازار کار در کشور هلند بسیار مطلوب است. همچنین خوب است بدانید که در کشور ما، نرخ بیکاری طبق آخرین آمارهای منتشر شده در سال 1400، 11 درصد بوده است. بطور متوسط احتمال بیکار بودن در ایران سه برابر نسبت به هلند است.

پیش نیاز های یافتن کار در هلند

کشور هلند به عنوان کشوری توسعه یافته، تاکید فراوانی بر متخصص بودن افراد دارد. از این رو برای یافتن شغل مناسب لازم است تا در رشته مربوطه تحصیل کرده باشید. همچنین برای یافتن شغلی مناسب در این کشور لازم است (برای برخی از مشاغل) تا با زبان هلند آشنا باشید. شما میتوانید با داشتن این دو پیشنیاز در کمتر از شش ماه در هلند شغل مناسبی پیدا کنید.

کارآموزی در کشور هلند موسسه آوید

کارآموزی در کشور هلند

یکی دیگر از آپشن های خوبی که در کشور هلند وجود دارد، امکان کارآموزی در حین تحصیل میباشد. شما میتوانید در حین تحصیل خود به کارآموزی پرداخته و کسب درآمد کنید. با این کار هم بخشی از هزینه های زندگی شما پوشش داده میشود و همچنین در صورتی که در دوره کارآموزی خوب عمل کنید، میتوانید در همان کمپانی استخدام شوید. میزان حقوق در دوره کارآموزی بین 500 تا 800 یورو در ماه میباشد. باید توجه داشت که دانشجویان در مقطع کارشناسی اجازه 10 ساعت کار در هفته و در مقطع کارشناسی ارشد، اجازه 20 ساعت کار در هفته را دارند. شما میتوانید برای پوشش دادن هزینه های تحصیل خود در کشور هلند از بورسیه های متنوعی که در این کشور وجود دارد استفاده نمایید. کافیست به مقاله دریافت بورسیه در کشور هلند مراجعه نمایید.

به کمک وجود کارآموزی در کشور هلند، شما ابتدا از طریق تحصیل به این کشور مهاجرت می نمایید. سپس در دوره های کارآموزی شرکت کرده و در نهایت در شرکت مربوطه استخدام خواهید شد. با این روش، شما دیگر دغدغه ای برای یافتن شغل پس از پایان دوره تحصیل نخواهید داشت و دیگر نیازی به دریافت ویزای جستجوی کار نخواهد بود. سیستم آموزشی کشور هلند به گونه ای طراحی شده است که شما با گذراندن دانشگاه، تخصص های مختلفی کسب خواهید کرد. یکی از موارد جالب در کشور هلند، وجود هفته پروژه در این کشور است که در یافتن شغل به دانشجویان بسیار کمک میکند.

رشته هایی که در هلند بازار کار خوب دارند

با توجه به موارد گفته شده در ابتدای این مقاله، رشته های فنی و مهندسی در کشور هلند از بازار کاری بسیار مناسبی برخوردار هستند. رشته های الکترونیک، مکانیک، عمران و … از جمله این رشته ها می باشند که درآمد شما از 2500 تا 3000 یورو در ماه شروع میشود. یکی دیگر از قطب های بزرگ بازار کار در هلند، حوزه آب و کشاورزی است. به دلیل بارندگی های فراوان و غنی بودن این کشور در منابع آب، دانشگاه ها تحقیقات گسترده ای را در این حوزه انجام میدهند و در نتیجه بودجه زیادی صرف دستاوردهای علمی می شود.

وقتی صحبت از پتانسیل تکنولوژی است نباید رشته های مثل مدیریت و بیزینس و منابع انسانی را از یاد برد. چرا که باید روشی برای بهترین بهره برداری از علم و صنعت وجود داشته باشد تا اقتصادی پویاتر را رقم بزند. تمرکز بر این بخش، سیستم آموزشی را بر آن داشته تا رشته های متنوع و کاربردی را در این حوزه راه اندازی کند و این کاملا در اقتصاد باز هلند و روابط بسیار خوب بین المللی قابل تشخیص میباشد. البته نکته حائز اهمیت در یافتن شغل های مدیریتی، نیازمندی به داشتن دانش زبان هلندی می باشد؛ البته شما بدون داشتن دانش زبان هلندی هم امکان یافتن شغل را خواهید داشت ولی برای بهبود شرایط و همچنین بیشتر شدن پیشنهادات کاری، لازم است تا به زبان هلندی آشنایی داشته باشید. برای کسب اطلاعات بیشتر در مورد رشته های مدیریت MBA و گرایش های آن، به مقاله تحصیل در رشته MBA و MBM در کشور هلند – معرفی رشته MBA و گرایش های آن مراجعه نمایید. در خصوص میزان درآمد برای رشته های مدیریتی باید گفت که حداقل دستمزد بین 3000 الی 3200 یورو در ماه می باشد.

در سال های اخیر، هلند با برگزاری رویدادها و ورکشاپ ها و هفته های مد و دیزاین توانسته به نسبت گذشته رتبه قابل قبولی را در رنکینگ های دانشگاهی در دنیا در این حوزه بدست آورد (اگر میخواهید با دانشگاه های این کشور آشنا شوید به صفحه دانشگاه های کشور هلند مراجعه کنید). وجود گالری ها و نمایشگاه ها، سالن های تئاتر و سینما در تمام شهرها این امکان را برای فارغ التحصیلان رشته های هنر فراهم کرده تا بتوانند هنر خود را به بهترین شکل به دنیا عرضه کنند.

نکات بسیار مهم

اصلی ترین نکته ای که می بایست مورد توجه قرار گیرد، زمان اقدام برای تحصیل و کار در کشور هلند است. از آنجایی که تعداد مهاجرین به کشورهای اروپایی، بصورت چشم گیری افزایش یافته است، میزان سختگیری ها برای صدور ویزا نیز بیشتر شده است. از این رو شما باید هر چه زودتر اقدام به مهاجرت نموده تا از فرصت های فوق العاده ای که در کشور هلند وجود دارد، بهره ببرید. همچنین با توجه به امکاناتی که دولت در اختیار افراد با سن کمتر قرار می دهد (از قبیل پرداخت وام ها و قوانین مالیاتی خاص و …)، پیشنهاد میشود که مهاجرت خود را حتما در سنین پایین انجام دهید تا از این آپشن ها استفاده کنید.

همچنین با اقدام به موقع برای مهاجرت تحصیلی به کشور هلند، شما می توانید در هر مقطع و هر رشته ای، بورسیه دریافت کنید. در ضمن با استفاده از خدمات ویزا موسسه آوید، می توان ویزای همراه خود را بصورت همزمان دریافت کنید. 

از دیگر نکات مهم در هنگام بستن قرارداد کاری می توان به آپشن های قابل درخواست در هنگام عقد قرارداد اشاره نمود. شما میتوانید درخواست ماشین، هزینه رفت و آمد، خانه و … نمایید. این آپشن ها میتواند بصورت مالی و غیر مالی باشد. پیشنهاد ما به متقاضیان درخواست بونس های (bonus) غیر نقدی می باشد، چرا که تشویقی ها یا بونس های غیر مالی شامل مالیات نمیشوند اما بونس های مالی شامل مالیات می گردند.

وضعیت بازار کار هلند موسسه آوید

خدمات موسسه آوید در زمینه اخذ پذیرش کاری

موسسه آوید با توجه به شناختی که نسبت به دانشگاه ها، سطح علمی و نیازشان در طول این سال ها پیدا کرده و همچنین با دارا بودن ارتباطات  موثر با شرکت های کاریابی و مشاغل مورد نیاز در هلند ادعا میکند تنها مؤسسه در ایران است که به طور مستقیم برای کشور هلند پذیرش کاری اقدام می نماید و با ایجاد اپلیکیشن های کاری، سهم بسزایی در جذب نیروهای متخصص برای این کشور را دارا میباشد. در ضمن اگر مدرک تحصیلی دارید و میخواهید در این کشور مشغول به کار شوید، کافیست با گذراندن دوره های یک ساله کاری در این کشور، به راحتی شروع به کار نمایید.

مهاجرت به هلند را از کجا شروع کنیم؟

در صورتی که میخواهید در کشوری با آب و هوای بسیار عالی و موقعیت های فراوان شغلی، اقامت داشته باشید، موسسه آوید به شما مهاجرت تحصیلی به هلند را پیشنهاد میکند. از فرصت های فوق العاده ای که در این کشور برای تحصیل وجود دارد می توان به دریافت بورسیه تحصیلی در هر مقطع و هر رشته ای اشاره کرد. ما در موسسه آوید تمام سعی خود را برای دریافت بورسیه برای تمام کلاینت های خود میکنیم. دریافت بورسیه برای بیش از 70 درصد از دانشجویان اعزامی، سند افتخاریست که در سوابق ما وجود دارد. پس اگر شما هم میخواهید در معتبرترین دانشگاه های هلند به تحصیل بپردازید، کافیست از طریق فرم ارزیابی رایگان، شرایط خود را مورد ارزیابی قرار داده تا از امکان مهاجرت خود به این کشور، آگاهی یابید. همچنین شما می توانید با رزرو وقت مشاوره، بصورت کاملا تخصصی و کامل از شرایط مهاجرت به این کشور اطلاع یافته و مراحل اخذ پذیرش را شروع نمایید. موسسه آوید در تمامی مراحل همراه شما می باشد.