Search
Search
Close this search box.

آب و هوای کانادا

کانادا یکی از پر طرفدارترین کشورها در بین مهاجرین و توریست ها می باشد که عوامل متعددی در این گرایش موثر است. از جمله این عوامل موقعیت جغرافیایی آنست که هیجان هر فردی را برای حضور در سرزمینی پهناور بر‌می‌انگیزد که گستره خاکش از شمال به اقیانوس منجمد شمالی یا شمالگان منتهی می شود و از شرق و غرب به وسیله دو اقیانوس اطلس و آرام خاتمه می یابد و از طرف دیگر یعنی جنوب ۹۰۰۰ کیلومتر مرز زمینی مشترک با آمریکا دارد و همین وسعت و پهناوری کانادا است که آب و هوای متنوعی را برای این کشور رقم می زند. کانادا بخاطر مناظر وسیع و زیبایی خیره کننده اش شهرت دارد. در آنجا نه تنها می‌توانید شفق های شمالی با شکوه را در بیشتر مناطق کانادا مشاهده کنید بلکه این کشور دارای طولانی ترین خط ساحلی جهان، کوههای سنگی، رودخانه های متلاطم، دشتهای باز و آبشارهای خروشان است. علت گرایش مهاجرین و توریست‌ها به کانادا علاوه بر موقعیت جغرافیایی ، آب و هوا و مناظر طبیعی و چشم نواز آنجا به جهت بالا بودن سطح کیفیت زندگی در شئون مختلف آن مثل آموزش، بهداشت و سلامت، رفاه و امنیت این کشور است. عواملی که پیش از اقدام به مهاجرت یا سفر به هر کشوری لازم است از میزان و کیفیت آن آگاهی داشته باشیم. ما در این مقاله در خصوص آب و هوای کانادا اطلاعات مفیدی را در اختیار شما قرار خواهیم داد. پس اگر قصد مهاجرت به کانادا را دارید، تا انتها با ما همراه باشید.

فهرست مقاله

مقدمه

وقتی از آب و هوای یک منطقه سخن به میان می آید، ذهن افراد فقط متوجه سردی و گرمی هوا، میزان بارش برف و باران و وزش باد و تابش خورشید می‌شود در حالیکه این عبارت می‌تواند دربردارنده مفاهیم دیگری باشد از جمله کیفیت هوا از جهت پاک یا آلوده بودن و کیفیت آب به لحاظ قابل شرب بودن یا نبودن و میزان آبهای زیرزمینی و طبیعی و آبهای احیانا ذخیره شده در پشت سدها که در این مقال به بررسی آنها در کشور کانادا می‌پردازیم؛ کشوری که به عنوان دومین کشور پهناور جهان در منطقه شمالی خود هوای بسیار سرد و خشکی دارد به نحوی که تابستان در آن منطقه بیش از دو ماه به طول نمی انجامد و میزان بارندگی آن بین ۱۰ تا ۲۰ سانتی متر در سال است و میانگین دما در بیشتر مواقع سال زیر صفر است. لذا اکثر کانادایی ها در نزدیکی مرز جنوبی یعنی چند صد کیلومتری مرز ایالات متحده زندگی می‌کنند که هوا گرم تر است. میزان بارش باران مخصوصا در نواحی شرقی این کشور بسیار است و وجود رودخانه و دریاچه های آب شیرین متعدد در بخشهای مختلف جنوب کانادا این کشور را به یکی از بزرگترین دارندگان آب شیرین در جهان تبدیل کرده است. از لحاظ میزان آلودگی هوا نیز کانادا یکی از پاک ترین هوا ها را در سطح جهان دارد که توسط سازمان بهداشت جهانی به ثبت رسیده است.

آب و هوای کانادا - آب و هوای کشور کانادا - مهاجرت به کانادا

آب و هوای کانادا به لحاظ دمای هوا و میزان بارش باران و برف و وزش باد

زمستان کانادا از اواسط دسامبر تا اواسط مارس ادامه دارد و در حالی که شرایط به طور قابل توجهی متفاوت است، برف معمولا از اکتبر / نوامبر یعنی مهر/آبان شروع می شود و تا مارس / آوریل یعنی اسفند/فروردین باقی می ماند. که این زمان، زمان بسیار خوبی برای لذت بردن از فعالیت های زمستانی هیجان انگیز است مانند سواری برفی و سورتمه سواری با سگ . در ادامه به بررسی دمای هوا در برخی از شهرهای محبوب و مورد توجه مهاجرین و توریست‌ها و همچنین میزان بارش باران یا برف در آنها می‌پردازیم:

آب و هوای اتاوا قاره ای است، با زمستان های بسیار سرد و تابستانهای گرم
بهترین زمان برای سفر به اتاوا از اواسط می تا اواخر سپتامبر یعنی اواسط اردیبهشت تا اواخر شهریور است. در اواسط تابستان، به خصوص در ماه ژوئیه و اوایل آگوست،یعنی تیر و مرداد ممکن است روزهای گرم و گل آلود وجود داشته باشد، بنابراین، اگر تحمل گرما را ندارید، می توانید این دوره را حذف کنید. در ماه مه و اوایل ژوئن، هنوز هم ممکن است کمی سرد باشد. با این حال، همیشه باید احتمال بارندگی و تغییرات دما را در نظر بگیرید.

در ونکوور تابستان‌ها کوتاه، مطبوع و نیمه ابری و زمستان‌ها طولانی، بسیار سرد، مرطوب و عمدتاً ابری است. در طول سال، دما معمولاً از ۱/۶درجه سانتیگراد تا ۲۲/۷ درجه سانتیگراد متغیر است و به ندرت کمتر از ۴/۴ درجه سانتیگراد یا بالاتر از۲۶/۶ درجه سانتیگراد است.آب و هوای اطراف ونکوور، در سواحل غربی کانادا، بارانی و معتدل است. به جز در کوهستان به ندرت برف می بارد. دمای بالا در تابستان حدود ۲۲ درجه سانتیگراد و در زمستان حدود ۷ درجه سانتیگراد است. در ونکوور تقریبا نیمی از روزها در زمستان می بارد، اما بیشتر تابستان ها آفتاب بیشتری دارد.

آب و هوای ونکوور مهاجرت به کانادا

در تورنتو نیز، تابستان ها مطبوع است. زمستان ها یخبندان، برفی و بادی است. و در تمام طول سال نیمه ابری است. در طول سال، دما معمولاً از ۸- درجه سانتیگراد تا ۲۵/۵ درجه سانتیگراد متغیر است و به ندرت زیر ۱۷- درجه سانتیگراد یا بالاتر از ۲۹/۴ درجه سانتیگراد است.نزدیک تورنتو، آب و هوا قاره ای است. زمستان ها سرد و برفی است. تابستان ها گرم و مرطوب است. دمای بالا در تابستان حدود ۲۶ درجه سانتیگراد و در زمستان ۰ درجه سانتیگراد است. به طور متوسط ​​7 روز در ماه در تمام سال باران می بارد.

زمستان های مونترال بسیار بسیار سرد است. در گرم ترین بخش روز، دما اغلب زیر صفر است و در شب حتی بیشتر کاهش می یابد. برای روزها یا عصرها که هوا برای راه رفتن خیلی سرد است، نگران نباشید. مردم مونترال فقط از شهر زیرزمینی استفاده می کنند ؛ بهترین راه برای اینکه اجازه ندهید دمای سرد زمستان بر سفر شما تأثیر بگذارد. این یک شبکه زیرزمینی عظیم است که بیشتر بخشهای اصلی شهر را به هم متصل می‌کند.

در مقابل این شهرها، شهرهایی در کانادا وجود دارد که هوای گرمتری دارد از جمله ویکتوریا، بریتیش کلمبیا، عنوان گرم ترین شهر کانادا در طول زمستان را دارد. میانگین روزانه دما حداکثر به ۹ درجه سانتیگراد می رسد و کمترین مقدار در شب فقط به حدود ۴ درجه سانتیگراد کاهش می یابد. میانگین بارش برف سالانه ۲۵سانتی متر است. ویکتوریا تنها یک روز در سال دارد که دمای هوا به زیر صفر می رسد.

آب و هوای ویکتوریا
اما بارانی ترین شهر در واقع پرنس روپرت است. بطور میانگین ۱۶۶ روز بارانی در سال را دارد. انتاریو و کبک نسبت به دشت های داخلی بارندگی بیشتری دارند زیرا توده های هوا بخار آب را از دریاچه های بزرگ، خلیج هادسون، اقیانوس اطلس و خلیج مکزیک می گیرند. میانگین بارندگی سالانه در تورنتو حدود ۳۰ اینچ (۸۰۰میلی متر) و در مونترال ۴۰ اینچ (۱۰۰۰ میلی متر) است. و دیلی هیو در بریتیش کلمبیا در صدر فهرست ۱۰ شهر مرطوب کانادا قرار دارد.

به لحاظ وزش باد اگر چه در برخی از شهرهای کانادا ما شاهد وزش باد هستیم اما سنت جان در صدر فهرست بادخیزترین شهرهای کانادا قرار دارد. با متوسط ​​سرعت باد سالانه ۲۱.۹ کیلومتر در ساعت که دوچرخه سواران منطقه به آن عادت کرده اند.
تنوع آب و هوای کانادا به جهت تنوع آب و هوای ایران برای مهاجرین ایرانی بسیار طبیعی است اما با این وجود علیرغم سرمای نسبتا زیاد که البته در تابستان منجر به هوای مطبوع در شهرها و ایالتهایی که بین توریست‌ها و مهاجرین از محبوبیت بیشتری برخوردار هستند، شده است اما با این وجود کانادا از ساحلی به ساحل دیگر، دارای برخی از زیباترین، متنوع ترین و کاملاً خنک ترین سواحل است. مطمئناً، آنها ممکن است درخت نخل نداشته باشند، اما آنچه را که در شعله های گرمسیری کمبود دارند، با آب های شگفت آور گرم و اغلب فیروزه ای رنگ، تپه های شنی، موج سواری در آب های سرد و غیره جبران می کنند.

آب و هوای کانادا به لحاظ میزان آلاینده ها (کیفیت هوا)

یکی از شاخصه های ارزیابی کیفیت زندگی در بررسی آماری کشورها میزان آلودگی محیط زیست از جمله هوا بوسیله آلاینده های مختلف طبیعی، صنعتی و خانگی است.
اما رتبه کانادا در کیفیت هوا کجاست؟
بر اساس مطالعه اخیر موسسه فریزر، کانادا از نظر کیفیت کلی هوا در بین ۳۳ کشور ثروتمندتر و پاک تر جهان در رتبه نهم قرار دارد. علیرغم ادعاهای نادرست فعالان و گزارش‌های قبلی از سایر سازمان‌ها، کیفیت هوای کانادا چیزی است که همه کانادایی‌ها می‌توانند آن را جشن بگیرند. بر اساس آخرین گزارش جهانی کیفیت هوا توسط IQAir، نیز جزیره پورتوریکو در دریای کارائیب دارای پاک ترین هوای جهان است. این گزارش ۱۰۶ کشور و منطقه را بر اساس میزان ذرات ریز موجود در هوا رتبه بندی کرده است. البته در خود کانادا نیز از شهری به شهر دیگر کیفیت هوا از نظر آلوده بودن یا نبودن متفاوت است که در جدول زیر به ترتیب نام تعدادی از آنها به همراه شاخص آلودگی خواهد آمد:

رتبه

شهر

شاخص آلودگی

شاخص آلودگی (EXP)

1همیلتون54.7796.85
2رجینا39.8666.05
3تورنتو37.6162.06
4وینیپگ36.7961.18
5برامپتون36.2659.81
6مونترال33.5756.5
7ساسکاتون29.8949.41
8ادمونتون29.7849.62
9کلونا25.9341.78
10ونکوور25.1742.35
11میسیساگا24.240.01
12کلگری23.8238.17
13هالیفاکس22.9640.42
14اتاوا21.9637.16
15ویکتوریا14.3328.28

کمیت و کیفیت آب در کانادا

از آنجایی که آب به لحاظ کمی و کیفی تاثیر مستقیم بر کیفیت زندگی دارد چه جهت شُرب و بهداشت و چه ‌جهت مصارف کشاورزی و صنعتی، در نتیجه یکی از شاخصه های بررسی کیفی سطح زندگی در کشورها میزان و کیفیت آبهای هر کشور است و البته باید به این نکته توجه داشت که وقتی از آب صحبت به میان می آید میزان آب شیرین است که البته مقدار بارشهای سالیانه، ذخایر زیر زمینی و جلوگیری از هدر رفت آب با بهینه سازی مصرف در بخشهای کشاورزی و صنعتی از عواملیست که تاثیر مستقیم بر میزان آب شیرین خواهد داشت. کانادا با بیش از ۸۵۰۰ رودخانه و ۲ میلیون دریاچه که تقریباً ۹٪ از کل مساحت کانادا را پوشش می دهند یکی از پرآب ترین کشورهای جهان بشمار می آید که از این تعداد ۵۶۳ دریاچه بزرگتر از ۱۰۰ کیلومتر مربع است. دریاچه های بزرگ که در مرز کانادا و ایالات متحده قرار دارند، ۱۸ درصد از آب دریاچه شیرین جهان را در خود جای داده اند. کانادا همچنین به خاطر پنج دریاچه خود نیز شهرت جهانی دارد، به ویژه اری، سوپریور، هورون، انتاریو و میشیگان، که معمولاً به عنوان سیستم دریاچه های بزرگ این کشور به حساب می آیند. بیش از هفت درصد از کشور را آب شیرین پوشانده است و کانادایی ها دوست دارند در تابستان در آن آب شنا کنند و در زمستان روی آن اسکیت کنند. به طور کلی، کانادا را می توان کشوری غنی از آب شیرین در نظر گرفت: به طور متوسط ​​سالانه، رودخانه های کانادا نزدیک به ۹ درصد از منابع آب تجدیدپذیر جهان را تخلیه می کنند، در حالی که کانادا کمتر از ۱ درصد از جمعیت جهان را دارد.

کمیت و کیفیت آب در کانادا
علیرغم اینکه کانادا یکی از پرآب‌ترین کشورهای جهان است، برای نسل‌های متمادی تمایلی به تضمین دسترسی به آب سالم برای مردم بومی ندارد. آب در ده‌ها جامعه برای حداقل یک سال برای آشامیدن ناامن تلقی شده است – و دولت نیز اعتراف می‌کند که شکست خورده است.البته پیش از این بعد از اعلام اضطراری و هشدار بر آلوده بودن آب در منطقه بومی نشین تا حدی که حتی جوشاندن آن نیز مشکل آلودگی را برطرف نخواهد کرد دکتر آنا بانرجی، پزشک و استاد دانشکده در دانشگاه تورنتو که متخصص سلامت بومیان است، گفت: “علت اصلی توصیه های آب جوش و کمبود آب تمیز برای مردم بومی نژادپرستی سیستماتیک است”! حال خواه آلودگی آبهای منطقه ی بومی نشین واقعی بوده باشد و خواه حاصل یک نژاد پرستی سیستماتیک کافیست این منطقه را برای سکونت خود انتخاب نکنید. البته علاوه بر منطقه ی بومی نشین مناطقی از کانادا جهت سکونت توصیه نمیشود که در ذیل به ذکر آنها میپردازیم؛
۱۰- بریتیش کلمبیا
۹- هاکسانتاریوبری
۸- وان در ایالت انتاریو
۷- شمال بتلفورد، ساسکاچوان
۶- بروکس، آلبرتا
۵- بی رابرتز، نیوفاندلند
۴- سنت جان، نیوفاندلند
۳- کنورا، انتاریو
۲- لیمینگتون
۱- معادن تتفورد کبک
برخی از این مناطق و شهرها به جهت گران بودن املاک در این لیست قرار گرفته است و برخی دیگر به جهت دارا نبودن استانداردهای لازم برای زندگی خوب.
لازم به ذکر است با توجه به علت مهاجرت شما در مقالات دیگر شرایط کاری و تحصیلی در شهرهای مختلف کانادا را مورد ارزیابی قرار خواهیم داد.

مهاجرت به کانادا

سخن پایانی آب و هوای کشور کانادا

همانطور که گفته شد، کانادا با بهره‌مندی از هوای معتدل در تابستان و بارش برفهای متمادی بسیار در مناطق مختلف آن اعم از کوهپایه ها و دشتها موقعیت مناسبی است برای کسانیکه شنا در آبهای گرم و اسکی در ارتفاعات و یا هاکی روی یخ از ورزشهای مورد علاقه آنهاست و بهره‌مندی از سواحل بکر و ماهیگیری در رودخانه ها و لذت بردن از چشم اندازه های کانادا از جمله آبشارها و جنگلها آرزوی آنهاست. این همه امکانات طبیعی به همراه موقعیتهای کاری و تحصیلی مناسب و اماکن رفاهی و تفریحی در ایالتها و شهر های مختلف آن برای کسانی که مهاجرت به کانادا را در سر می پرورند جای تردید نمیگذارد. کانادا در مقیاس متوسط ​​رضایت از زندگی امتیاز ۷.۶ را به دست آورد، در حالی که رتبه ایالات متحده ۷ است. کانادا در بین ده کشور برتر صلح آمیز قرار دارد و ایالات متحده در رتبه ۱۲۱ کلی قرار دارد. بنابراین حتی در مقایسه با کشوری مثل آمریکا، مهاجرت به کانادا می تواند بسیار جذاب باشد.

مهاجرت به کانادا را از کجا شروع کنیم؟

اگر علاقه‌مند به مهاجرت به کشور کانادا هستید، ما در موسسه آوید مهاجرت از طریق تحصیل به کشور کانادا را پیشنهاد می کنیم. کافیست از طریق فرم ارزیابی رایگان، شرایط خود را مورد ارزیابی قرار داده تا از امکان مهاجرت خود به این کشور، آگاهی یابید. همچنین شما می توانید با رزرو وقت مشاوره، بصورت کاملا تخصصی و کامل از شرایط مهاجرت به این کشور اطلاع یافته و مراحل اخذ پذیرش را شروع نمایید. موسسه آوید در تمامی مراحل همراه شما می باشد.

0 0 رای
امتیاز مطلب
عضویت در خبرنامه
مرا آگاه کن
guest
0 دیدگاه
بازخورد درونی
نمایش تمام دیدگاه ها