Search
Search
Close this search box.

آب و هوای روسیه - وضعیت آب و هوای روسیه

آنچه در این گفتار به آن می پردازیم آب و هوای روسیه از نظر دمای هوا، میزان بارش باران و برف، کیفیت هوا به لحاظ میزان آلاینده ها و مقدار آبهای شیرین و قابل شرب روسیه می باشد. با توجه به تنوع آب و هوایی و شرایط جغرافیایی متفاوت روسیه، افرادی که قصد ادامه تحصیل و یا مهاجرت به روسیه دارند، بهتر است با مطالعه آب و هوای روسیه نسبت به موقعیت شهر مد نظر خود اطلاعات کافی کسب کنند. ما در این مقاله به معرفی وضعیت آب و هوای روسیه می پردازیم.

فهرست مقاله

مقدمه آب و هوای روسیه

روسیه دومین کشور سرد دنیاست. حتی در تابستان های آن، دما در حدود 3 درجه سانتیگراد باقی می ماند. روسیه کشوری با آب و هوای قاره ای است، با زمستان های طولانی و سرد و تابستان های کوتاه اما بیشتر روسیه در منطقه آب و هوایی معتدل قرار دارد و مکانی کاملاً راحت برای زندگی است. برای کسانی که قصد مهاجرت و یا سفر به روسیه دارند، بسیار مهم است که علاوه بر اطلاع از شرایط آب و هوایی این کشور، از میزان آلاینده ها و کیفیت هوا در شهر های مختلف آن مطلع باشند. در این مقاله ما با ارائه آمار به بررسی موضوعات فوق می پردازیم. برای کسب اطلاعات بیشتر و مقایسه شرایط زندگی در روسیه با ایران می توانید به مقاله مقایسه ایران و روسیه مراجعه کنید.

آب و هوای کشور روسیه

آب و هوای شهرهای مهم روسیه

در مسکو بارش برف از اکتبر شروع می شود و به طور دوره ای تا آوریل ادامه می یابد، گرچه بارش برف در ماه مه غیرعادی نیست. میانگین بارندگی سالانه 21 اینچ است و شدیدترین باران ها بین ماه های مه و اکتبر می بارد. بادهای غالب، جنوبی و جنوب غربی است. با توجه به موقعیت شمالی مسکو، طول روز از 7 ساعت در دسامبر تا 17 ساعت و نیم در ژوئن متغیر است. میانگین دما در ژوئن و ژوئیه 66 درجه فارنهایت است، اما دمای تابستان اغلب به 90 درجه می رسد. در زمستان دما ممکن است به منفی 40 درجه فارنهایت کاهش یابد، اما میانگین دمای دسامبر و ژانویه 14 درجه فارنهایت است. اگرچه هوای زمستانی مسکو معمولاً خشک است، اما سرمای باد باعث می‌شود هوا بسیار سردتر شود. آب و هوای سن پترزبورگ معتدل تر از مسکو اما مرطوب و مه آلود است. میانگین دما در جولای 64 درجه فارنهایت و در ژانویه 17 درجه فارنهایت است. سنت پترزبورگ به خاطر “شب های سفید” خود که در ماه ژوئن رخ می دهد، معروف است؛ زمانی که خورشید نزدیک به 19 ساعت می تابد و غروب خورشید فقط نیمه تاریکی را به همراه دارد. آب و هوای ولادیوستوک به دلیل قرار گرفتن در اقیانوس آرام نسبت به بسیاری از شهرهای دیگر روسیه ملایم تر است. دمای زمستان بین -68 درجه فارنهایت تا 25 درجه فارنهایت متغیر است.

عوامل تاثیرگذار در آب و هوای روسیه

وسعت این کشور باعث آب و هوای قاره‌ای درآن می‌شود. موانع کوهستانی بزرگ در جنوب و شرق روسیه از نفوذ تأثیرات اقیانوس های هند و آرام جلوگیری می کند. در واقع فقط دو فصل وجود دارد، زمستان و تابستان چراکه بهار و پاییز دوره های کوتاهی هستند. حداقل دمای جهان در ژانویه (خارج از قطب جنوب) در Oymyakon، در جنوب شرقی Verkhoyansk رخ داده ، جایی که دمای منفی 96 درجه فارنهایت (71- درجه سانتیگراد) ثبت شده است، در حالی که حداکثر دمای جولای بالای 100 درجه فارنهایت (38 درجه سانتیگراد) گزارش شده است. سرمای شدید زمستانی مشخصه اکثر مناطق روسیه است. دوره بدون یخبندان تنها در قفقاز شمالی بیش از شش ماه بطول می انجامد.

عوامل تاثیرگذار ر آب و هوای روسیه

آلودگی هوا در روسیه

روسیه در حال حاضر کیفیت هوای خوب را تجربه می‌کند و بر اساس استانداردهای سازمان بهداشت جهانی (WHO) در سال ۲۰۱۹، روسیه در بین 98 تا از آلوده ترین کشورها در رتبه ۸۱ قرار گرفت و کشورهایی مانند کانادا از استانداردهای بالایی از لحاظ کیفیت هوا و میزان آلاینده ها برخوردارند. برای اطلاعات بیشتر از کیفیت هوای کانادا می توانید به مقاله آب و هوای کانادا مراجعه بفرمایید.

یکی از آلوده ترین شهرهای روسیه بر اساس گزارش یک کارشناس محیط زیست، کراسنویارسک، سومین شهر بزرگ سیبری است. کیفیت هوا به گونه ای است که گاهی مردم محلی آنرا به عنوان ” آسمان سیاه” می شناسند، در این شرایط به کارخانه های صنعتی به دلیل شرایط بد آب و هوایی توصیه می شود که سطح انتشار گازهای گلخانه ای خود را کاهش دهند. مردم روسیه اکثرا از آمارهای نگران کننده ای که هم توسط کارشناسان علمی و هم توسط ارگان های دولتی جمع آوری شده است، بی اطلاع هستند. تنها یک پنجم از مناطق در روسیه سیستم های پایش آلودگی خود را دارند، و حتی در آن زمان، نیمی از بررسی های آنها در مورد کیفیت هوا با استاندارد کافی بالا انجام نمی شود. این بدان معنی است که تقریباً غیرممکن است که داده های آماری معتبری از آنها بدست آوریم.

دلایل اصلی آلودگی هوا در روسیه چیست؟

بیش از 80 درصد از آلودگی هوای روسیه، به ویژه در بخش اروپایی مانند مسکو و سن پترزبورگ ناشی از وسایل نقلیه است. اما این شهرها آلوده ترین شهرها در روسیه نیستند. آلوده ترین شهرهای روسیه، شهرهای سیبری و اورال می باشند. در این مناطق منبع اصلی آلودگی از صنعت است. معادن، صنایع شیمیایی و سنگین کشور در اینجا متمرکز شده است. به گفته یکی از اعضای شورای تحقیقات محیطی آکادمی علوم روسیه، حدود 14 درصد از خشکی روسیه به عنوان نگرانی های زیست محیطی طبقه بندی می شود. تنها در مسکو، آلودگی هوا عامل 5000 مرگ در سال است که برابر با دو برابر تعداد مرگ و میرهای جاده ای است.

آلودگی هوا در روسیه

آیا روسیه کشوری غنی از آب است؟

روسیه یک چهارم ذخایر آب شیرین جهان را در اختیار دارد، اما این مقدار آب به طور نابرابر در داخل خاک روسیه توزیع شده است. بنابراین، مناطق مرکزی و جنوبی روسیه اروپایی که 80 درصد جمعیت و صنعت کشور در آن متمرکز است، تنها 8 درصد از منابع آبی را در اختیار دارند.

سخن پایانی آب و هوای روسیه

با توجه به تنوع آب و هوایی روسیه و جاذبه های گردشگری و تنوع فرهنگی، می توان گفت روسیه مقصد مناسبی برای گردشگران می باشد. همچنین وجود دانشگاه های متعدد پزشکی و دندانپزشکی با دارا بودن استانداردهای جهانی در مناطق مختلف روسیه این کشور را گزینه مناسبی برای مهاجرت تحصیلی در مقاطع مختلف تبدیل کرده است. بنابراین پیشنهاد گروه مهاجرتی آوید به شما مهاجرت و سفر به روسیه است. از طرفی یکی از توانمندیهای این موسسه اخذ ویزای تحصیلی تضمینی برای کشور هلند می‌باشد بنابراین می‌توانید به مهاجرت به هلند که از استانداردهای بالایی برای کار و تحصیل و زندگی برخوردار است نیز فکر کنید. برای کسب اطلاعات بیشتر در مورد اخذ ویزا و شرایط مهاجرت تحصیلی به روسیه با موسسه آوید تماس بگیرید.

مهاجرت تحصیلی به روسیه

مهاجرت تحصیلی به روسیه را از کجا شروع کنیم؟

اگر علاقه‌مند به مهاجرت به کشور روسیه هستید، ما در موسسه آوید مهاجرت از طریق تحصیل به کشور روسیه را پیشنهاد می کنیم. کافیست از طریق فرم ارزیابی رایگان، شرایط خود را مورد ارزیابی قرار داده تا از امکان مهاجرت خود به این کشور، آگاهی یابید. همچنین شما می توانید با رزرو وقت مشاوره، بصورت کاملا تخصصی و کامل از شرایط مهاجرت به این کشور اطلاع یافته و مراحل اخذ پذیرش را شروع نمایید. موسسه آوید در تمامی مراحل همراه شما می باشد.

5 2 رای
امتیاز مطلب
عضویت در خبرنامه
مرا آگاه کن
guest
0 دیدگاه
بازخورد درونی
نمایش تمام دیدگاه ها
5 2 رای
امتیاز مطلب
عضویت در خبرنامه
مرا آگاه کن
guest
0 دیدگاه
بازخورد درونی
نمایش تمام دیدگاه ها