Search
Search
Close this search box.

موقعیت جغرافیایی روسیه - جغرافیای کشور روسیه

آنچه در این گفتار به آن می پردازیم شامل موقعیت جغرافیایی، مناطق و استانهای روسیه و همچنین بررسی اقلیمی مناطق مختلف آن و معرفی برخی از شهر های مطرح روسیه می باشد. موقعیت جغرافیایی روسیه را می توان مشابه موقعیت جغرافیایی کانادا در نظر گرفت لذا انتظار اقلیم مشابه و در نتیجه مناطق طبیعی مشابه دور از ذهن نیست. برای آشنایی بیشتر و مقایسه جزییات موقعیت جغرافیایی دو کشور می توانید به مقاله  موقعیت جغرافیایی کانادا مراجعه کنید. در مجموع آنچه در این دو کشور بیشتر به چشم میخورد گستره جغرافیایی آن می باشد که منجر به تنوع زیستی کم نظیری گردیده است. با توجه به تنوع آب و هوایی و شرایط جغرافیایی متفاوت روسیه، افرادی که قصد ادامه تحصیل و یا مهاجرت به روسیه دارند، بهتر است با مطالعه موقعیت جغرافیایی روسیه و مقایسه آن نسبت به ایران، اقدام کنند. ما در این مقاله به معرفی موقعیت جغرافیایی روسیه – جغرافیای کشور روسیه (شهرهای مهم روسیه، مناطق روسیه، مناطق جنگلی روسیه و…) می پردازیم. 

فهرست مقاله

مقدمه موقعیت جغرافیایی روسیه

روسیه بزرگترین کشور جهان است که یک هشتم کل مساحت زمین را در خود جای داده است. همچنین شمالی ترین کشور که بیشتر کشور در بالای مدار قطب شمال قرار دارد. با این حال، جمعیت آن با حدود 143 میلیون نفر نسبتا کم است که اکثریت آنها در بخش های غربی روسیه نزدیک مسکو و سن پترزبورگ زندگی می کنند. روسیه در 11 منطقه زمانی امتداد دارد که 6000 مایل از سن پترزبورگ در دریای بالتیک تا ولادی وستوک در ساحل اقیانوس آرام را شامل می شود.  این کشور همچنین شامل منطقه کالینینگراد، یا قطعه ناپیوسته قلمرو، واقع بین لهستان و لیتوانی است.

روسیه به عنوان وسیع ترین کشور جهان،  از نظر جغرافیایی از دو بخش تشکیل شده است: روسیه اروپایی و روسیه آسیایی. روسیه آسیایی بسیار بزرگتر از روسیه اروپایی است، اما جمعیت آن کم است. در روسیه اروپایی برعکس وسعت زمین کوچکتر و جمعیت بیشتر است. روسیه دارای مناطق مختلف آب و هوایی  از قطب شمال تا نیمه گرمسیری است.

این کشور یک جمهوری فدرال است که در سال 2002، مطابق با فرمان ریاست جمهوری و ظاهراً برای افزایش کارایی ایالتها و تسهیل کنترل بیشتر توسط دولت فدرال، به ۲۱ جمهوری، ۶ «کرای» یا قلمرو فدرال، ۲ شهر فدرال (مسکو و سن پترزبورگ)، ۴۹ منطقه، ۱ منطقه خودمختار و ۱۰ منطقه مستقل تقسیم شده است.  همه این مناطق و شهرها در یکی از هفت ناحیه فدرال ادغام شده اند: شمال غربی، مرکزی، ولگا، جنوبی، اورال، سیبری و خاور دور.

موقعیت جغرافیایی روسیه

شهرهای مهم روسیه

مسکو

از نظر سیاسی، مسکو بزرگترین شهر روسیه است و در غرب دشت بزرگ روسیه در سواحل رودخانه مسکو واقع شده است. مسکو، پایتخت روسیه، لنگر یک منطقه صنعتی مرکزی است که بیش از پنجاه میلیون نفر را در خود جای داده است. مسکو به تنهایی بیش از ده میلیون نفر ساکن دارد، شهرهای صنعتی اطراف مسکو شامل مراکز حیاتی تولید روسیه است. در طول دوران کمونیست، مسکو به یک شهر صنعتی با محله های برنامه ریزی شده تبدیل شد. این شهر در سطح جهانی دارای یک سیستم مترو و آزادراه گسترده است که برای برآوردن نیازهای رشد فعلی در حال گسترش است. اجاره‌بها و کالاها در دوران کمونیستی قیمت‌های ثابتی داشتند وبا فروپاشی اتحاد جماهیر شوروی همه چیز تغییر کرد. امروزه مسکو یکی از گران ترین مکان ها برای زندگی در جهان است که قیمت ها بر اساس عرضه و تقاضا است. بسیاری می خواهند در مسکو زندگی کنند، اما از نظر مالی برای بسیاری از روس ها دور از دسترس است.

سن پترزبورگ

 دومین شهر بزرگ روسیه و پایتخت امپراتوری سابق، در دشتی هموار در دهانه رودخانه نوا در خلیج فنلاند واقع شده است. این شهر بر روی مجموعه ای از 101 جزیره ساخته شده است و توسط کانال ها و نهرهای مختلف نوا احاطه شده است.

یکاترینبورگ

 سومین شهر بزرگ روسیه با جمعیت تخمینی 1.5 میلیون نفر، در نزدیکی مرکز روسیه، در تقاطع بین اروپا و آسیا واقع شده است. یکاترینبورگ که در سال 1723 تأسیس شد، امروز مقر دولت منطقه Sverdlovsk است که شامل صنایع سنگین، صنایع معدنی و کارخانه‌های فولاد است. علاوه بر این، یکاترینبورگ یک مرکز اصلی برای تحقیق و توسعه صنعتی و همچنین محل بسیاری از مؤسسات آموزش عالی، آموزش فنی و تحقیقات علمی است. . این شهر نه تنها به دلیل صنایع خود مشهور است، بلکه مرکز هنر، موسیقی و تئاتر منطقه نیز می باشد. میزبان یک کنسرواتوار موسیقی و یک ارکستر فیلارمونیک، بخش آکادمی علوم روسیه و سه دانشگاه بزرگ است.

شهرهای مهم روسیه

مناطق روسیه

 روسیه به دلیل وسعت زیاد خود دارای تنوع گسترده ای از ویژگی ها و منابع طبیعی است. این کشور در بخش شمال شرقی خشکی اوراسیا واقع شده است. از شمال با اقیانوس منجمد شمالی، از شرق با اقیانوس آرام و از جنوب با دریای سیاه و خزر همسایه است. کوه‌های اورال که از شمال به جنوب کشیده شده‌اند، به طور سنتی مرز بین اروپا و آسیا را تشکیل می‌دهند و یک مانع تاریخی بزرگ برای توسعه ایجاد می‌کنند. از نظر فرهنگی و فیزیوگرافی، روسیه غربی، فراتر از کوه‌های اورال، کاملاً شبیه اروپای شرقی است. منطقه روسیه در شرق کوه های اورال به نام سیبری شناخته می شود.. علاوه بر کوه‌های اورال، روسیه دارای چندین منطقه دیگر است از جمله کوه‌های قفقاز، که مرز بین روسیه و آسیای جنوب غربی را تشکیل می‌دهند و ارتفاعات آتشفشانی شبه‌جزیره کامچاتکا در شرق روسیه. نیمه غربی روسیه به طور کلی کوهستانی تر از نیمه شرقی است که عمدتاً دشت های کم ارتفاع است.

سیبری

 سیبری به عنوان نام یک مکان، در واقع به تمام روسیه آسیایی در شرق کوه های اورال، از جمله مرز شرقی و خاور دور روسیه اشاره دارد. با این حال، اصطلاح سیبری به طور خاص تنها منطقه شمال مرز شرقی را توصیف می کند که تا شبه جزیره کامچاتکا امتداد دارد. کلمه سیبری تصورات مکانی سرد و منزوی را به ذهن متبادر می کند که درست است. سیبری که از شمال کوه‌های اورال تا تنگه برینگ امتداد دارد، بزرگ‌تر از کل ایالات متحده است، اما تنها حدود پانزده میلیون نفر را در خود جای داده است. شهرهای آن بر روی رودخانه های استراتژیک با تعداد کمی از بزرگراه های زمینی که آنها را به هم متصل می کند، واقع شده اند.

منطقه مرکزی

 بیشتر جمعیت روسیه و صنایع اصلی آن در غرب کوه‌های اورال در دشت روسیه قرار دارند. این مرکز که به عنوان هسته جغرافیایی روسیه شناخته می شود، شامل منطقه مسکو، منطقه ولگا و منطقه کوهستان اورال است.

شرق دور

در سراسر تنگه ژاپن، منطقه خاور دور روسیه قرار دارد که بندر ولادی وستوک (با جمعیت حدود 578000 نفر) شهر اصلی آن است. این منطقه خاور دور که با کره شمالی و چین هم مرز است، از طریق راه آهن ترانس سیبری به مسکو متصل می شود. قبل از سال 1991، ولادی وستوک به روی خارجی ها بسته بود و یک ارتش و پایگاه دریایی مهم برای ارتش روسیه محسوب میشد. کالاها و مواد خام از جمله منابع نفتی و معدنی در سیبری و جزیره ساخالین فرآوری شده و با قطار به غرب ارسال می شد. شرکت های صنعتی و تجاری با فروپاشی اتحاد جماهیر شوروی در سال 1991 کاهش یافتند.

مناطق روسیه

روسیه جنوبی

 در بخش جنوبی روسیه یک پل زمینی بین اروپا و آسیای جنوب غربی قرار دارد: منطقه ای که کوه های قفقاز بر آن تسلط دارند. در غرب دریای سیاه و در شرق دریاچه خزر است. کوه البروس که در مرز گرجستان و روسیه قرار دارد، بلندترین قله قاره اروپا و همچنین بلندترین قله روسیه است. بیشتر این منطقه در طول قرن نوزدهم توسط امپراتوری روسیه فتح شد و در قرن بیستم به عنوان بخشی از اتحاد جماهیر شوروی نگهداری شد.  با این حال، تنها اقلیتی از جمعیت آن را قومی روسی تشکیل می‌دهند و مردم آن از مجموعه‌ای متشکل از حداقل پنجاه گروه قومی تشکیل شده‌اند که به زبان‌های مختلف صحبت می‌کنند.

ماوراء قفقاز

ماوراء قفقاز کشورهای مستقل گرجستان، ارمنستان و آذربایجان منطقه ماوراء قفقاز را تشکیل می دهند. اگرچه آنها کشورهای مستقلی هستند، اما به طور جدایی ناپذیری با روسیه مرتبط بوده و همه آنها جمهوری های سابق در اتحاد جماهیر شوروی بودند.  هنگامی که اتحاد جماهیر شوروی در سال 1991 فرو پاشید، این سه جمهوری کوچک اعلام استقلال کردند و از بقیه مناطقی که به روسیه تبدیل شدند جدا شدند.

مناطق جنگلی روسیه

طبق گزارش فائو سازمان ملل، 49.4 درصد از روسیه جنگلی است. این میزان در مقایسه با جنگل های امریکا که 36.21 درصد از کل ایالات متحده را شامل می شود، نسبت بالایی است.

تقریباً یک دهم خاک روسیه تندرا است، دشتی بی درخت و باتلاقی. خاک های توندرا بسیار ضعیف هستند. رطوبت اضافی ناشی از دمای پایین منجر به زهکشی ضعیف منطقه می شود و پوشش گیاهی محدود و ناپیوسته مواد آلی کمی را فراهم می کند. تایگا در جنوب تندرا واقع شده که سرشار از حیوانات خزدار مانند سمور، سنجاب، مارتین، روباه و ارمین است و همچنین زیستگاه بسیاری از گوزن ها، خرس ها و گرگ ها است.

مناطق جنگلی روسیه

ذخایر آبی روسیه

روسیه از نظر آب غنی است و دارای 2 میلیون دریاچه، 210000 رودخانه و یک چهارم ذخایر آب شیرین زمین است. با وجود منابع سرشار این کشور، دسترسی به آب سالم در بسیاری از شهرها مشکل است.

در روسیه، تقریباً 70 درصد آب آشامیدنی از آب های سطحی و 30 درصد از آب های زیرزمینی تأمین می شود. یک چهارم آب شیرین سطحی و زیرزمینی جهان در روسیه قرار دارد. یکی از بزرگترین صنایع روسیه که به کل جمعیت روسیه خدمات می دهد، آبرسانی است.

سخن پایانی موقعیت جغرافیایی روسیه

با توجه به موقعیت جغرافیایی ویژه و منحصر به فرد روسیه می توان این کشور را به عنوان مقصدی برای گردشگری در نظر گرفت. همچنین با توجه به فاصله نسبتا کم با ایران، بسیاری از خانواده ها روسیه را به عنوان کشوری برای ادامه تحصیل فرزندان خود انتخاب می کنند. گروه مهاجرتی آوید با سابقه درخشان در امر مهاجرت می تواند شما را از ابتدای مسیر راهنمایی کند. لیکن با توجه به هزینه های بالای زندگی در روسیه اگر به دنبال کشوری با هزینه تحصیل و زندگی پایینتر هستید موسسه آوید هلند را به خاطر شرایط آسان اخذ ویزا و ارائه کمک هزینه اجاره خانه توسط دولت ، به عنوان مقصدی برای ادامه تحصیل به شما پیشنهاد می دهد. برای مشاهده هزینه های زندگی در هلند می توانید مقاله هزینه های تحصیل در هلند را مطالعه کنید.

مهاجرت تحصیلی به روسیه

مهاجرت تحصیلی به روسیه را از کجا شروع کنیم؟

اگر علاقه‌مند به مهاجرت به کشور روسیه هستید، ما در موسسه آوید مهاجرت از طریق تحصیل به کشور روسیه را پیشنهاد می کنیم. کافیست از طریق فرم ارزیابی رایگان، شرایط خود را مورد ارزیابی قرار داده تا از امکان مهاجرت خود به این کشور، آگاهی یابید. همچنین شما می توانید با رزرو وقت مشاوره، بصورت کاملا تخصصی و کامل از شرایط مهاجرت به این کشور اطلاع یافته و مراحل اخذ پذیرش را شروع نمایید. موسسه آوید در تمامی مراحل همراه شما می باشد.

5 2 رای
امتیاز مطلب
عضویت در خبرنامه
مرا آگاه کن
guest
0 دیدگاه
بازخورد درونی
نمایش تمام دیدگاه ها
5 2 رای
امتیاز مطلب
عضویت در خبرنامه
مرا آگاه کن
guest
0 دیدگاه
بازخورد درونی
نمایش تمام دیدگاه ها