Search
Search
Close this search box.

فرهنگ و هنر روسیه - آشنایی با فرهنگ و هنر کشور روسیه

امروزه، تأثیر گسترده فرهنگ روسیه را می‌توان در سهم بی‌نظیر آن در هنر مشاهده کرد. فرهنگ روسیه قطعه ارزشمندی از میراث ناملموس این کشور است که سنت‌های گروه‌های قومی مختلف، خرده فرهنگ‌ها و جهان بینی روسیه را شامل می شود و در عین حال تاریخ پیچیده و ویژگی‌های جغرافیایی متنوع آن را منعکس می‌کند. برخی از عناصر فرهنگ کنونی روسیه ریشه در دوران بت پرستی دارد. ما در این مقاله به معرفی فرهنگ و هنر روسیه (تاریخ فرهنگ روسیه، هنر روسیه، ادبیات روسی، تئاتر روسیه، موسیقی روسی، زبان روسی و …) می پردازیم. 

فهرست مقاله

مقدمه فرهنگ و هنر روسیه

نام شخصیت های برجسته فرهنگی روسیه – داستایوفسکی، تولستوی، چایکوفسکی، گلینکا، پوشکین، آخماتووا – در سراسر جهان به نام های شناخته شده تبدیل شده است. آثار بسیاری از نویسندگان روسی به زبان های بی شماری ترجمه شده است و دریاچه قو و فندق شکن محبوب ترین باله های تمام دوران هستند. آثار این نویسندگان در کنار آثار نویسندگان بزرگی از اروپا مخصوصا نویسندگان فرانسوی، ایتالیایی و انگلیسی به سرعت در تمام جهان گسترش می یافتند و به زبانهای مختلف ترجمه می شدند که می توانید در مقاله مربوط به فرهنگ و هنر ایتالیا اطلاعات بیشتری راجع به ادبیات این کشور کسب کنید.

فرهنگ و هنر روسیه

تاریخ فرهنگ روسیه

تکامل فرهنگ روسیه را می توان به پنج مرحله تقسیم کرد: فرهنگ روسیه باستان، فرهنگ قرن 13-17، فرهنگ امپراتوری روسیه، فرهنگ شوروی و در نهایت فرهنگ مدرن. توسعه فرهنگ روسیه به شدت تحت تاثیر ورود مسیحیت به روسیه قرار گرفت. معماری، سنت ها و نوشتار تغییر کرد. کرملین مسکو با سنگ سفید ساخته شد، نقاشی کلیساها با نقاشی های دیواری احیا شد و نقاشان دوباره شروع به تمرکز بر قوانین بیزانس کردند. از طریق اصلاحات پیتر اول، فرهنگ روسیه به سمت ارزش های اروپای غربی تغییر جهت داد. در این دوره پایه های زبان ادبی روسی شکل گرفت و آثاری با شهرت جهانی نوشته شد. دوره شوروی به شدت فرهنگ را تحت تاثیر قرار داد، به قدرت رسیدن بلشویک ها، شخصیت های خلاق و علمی روسیه تزاری را مجبور به مهاجرت به اروپا کرد. با این حال، در این زمان نسل جدیدی از نخبگان شوروی رشد کرد و تئاتر و سینما توسعه یافت.

هنر در روسیه

نقاشی روسی

برای مدت طولانی، نقاشی روسی به نمادهای مذهبی محدود می شد.  قطعات آنها پر از رنگ های روشن تر و پررنگ تر بود. بر خلاف نقاشان امریکایی که از تغییر استقبال می کردند، نقاشان روسی مشهور سبک خاص خود را داشتند. به عنوان مثال، نمادهای آندری روبلف با نمادهایی که توسط تئوفانس یونانی ایجاد شده بسیار متفاوت بود. در دوران سلطنت پیتر کبیر، تکنیک های غربی کم کم وارد روسیه شد و هنرمندان روسی شروع به نقاشی مناظر، پرتره و طبیعت بی جان کردند. در آغاز قرن بیستم، نقاشی های منظره روسیه نه تنها زیبایی طبیعت، بلکه وضعیت ذهنی هنرمند را نیز منتقل می کند. در اوایل قرن بیستم، روند مدرنیسم و ​​آوانگارد شکوفا شد. به عنوان مثال، هنرمند آوانگارد، کازیمیر مالویچ، سبکی از هنر انتزاعی را ایجاد کرد – سوپرماتیسم – که به جای تصویر کشیدن یک صحنه، منظره یا شخص، بر اشکال و رنگ‌های ساده استوار است. این سبک جدید در نقاشی نمادین مالویچ، “مربع سیاه” منعکس شد. پیشنهاد میشود مقاله فرهنگ و هنر هلند را مطالعه کنید تا نسبت به تاریخ فرهنگی هلند نیز اطلاعات کاملتری به دست آورید.

نقاشی روسی

ادبیات روسی

بخش مهمی از فرهنگ روسیه، میراث ادبی این کشور است. آثار داستایوفسکی، تولستوی، لرمانتوف، پوشکین و گریبایدوف به زبان های مختلف ترجمه شده است. ویژگی‌های بارز ادبیات روسیه شامل توصیف عمیق تجربیات عاطفی قهرمانان، توصیف‌های زیبا و خاطره‌انگیز از مناظر طبیعی و مطالعات دنیای درونی انسان‌ها است.

آثار ادبی تولید شده در دوران اتحاد جماهیر شوروی نیز تأثیری ماندگار بر فرهنگ روسیه داشته است و نویسندگانی مانند آرکادی و بوریس استروگاتسکی، ولادیمیر ویسوتسکی و یوگنی یوتوشنکو در سراسر جهان شناخته شده اند.

تئاتر روسیه

روسیه به خاطر باله اش و مدرسه ای منحصر به فرد از هنر رقص که به نشانه این کشور تبدیل شده، شهرت جهانی دارد. تعجب آور نیست که بسیاری از بازدیدکنندگان روسیه می خواهند در یک اجرای باله شرکت کنند که این مورد به عنوان یکی از جاذبه های گردشگری کشور روسیه می باشد. در مقاله جاذبه های گردشگری روسیه می توانید سایر دیدنی ها و جاذبه های گردشگری روسیه را بخوانید. با این حال، تعداد کمی از مردم می دانند که تاریخ تئاتر روسیه از جشن ها و نمایش ها در میادین عمومی سرچشمه می گیرد و با دلقک هایی که فرهنگ تئاتر روسیه را پایه گذاری کرده اند،آغاز شده است.

مجسمه سازی روسی

مجسمه سازی در روسیه با بت های چوبی و سنگی که نماد عناصر یا ارواح مختلف بود،آغاز شد. پس از ظهور مسیحیت، هنر ایجاد چنین مجسمه هایی به دلیل ممنوعیت بت پرستی در فرهنگ ارتدکس روسیه تقریباً از بین رفت. با این حال، این ژانر در قالب نقش برجسته و طراحی نمای ساختمان توسعه یافت. در جریان اصلاحات پیتر کبیر، مجسمه سازی دوباره به طور جدی مطرح شد و به هنری مورد علاقه برای بسیاری از روسها تبدیل شد.

مجسمه سازی روسی

موسیقی روسی

موسیقی روسی از آهنگ های ساده مردمی به آهنگ های پیچیده سمفونیک تکامل یافته است. موسیقی کلاسیک روسی ترکیبی از حجم، عمق هنری و شخصیت دراماتیک است. آثار آهنگسازان بزرگ روسی گلینکا، موسورگسکی و ریمسکی-کورساکوف به طور منظم در تئاترهای بزرگ جهان اجرا می شوند. ترکیبات باله چایکوفسکی “فندق شکن” یا “دریاچه قو”  شهرت جهانی دارند.

سینمای مدرن روسیه

سینمای مدرن روسیه اغلب توسط فیلم های غربی هدایت می شود. در عین حال، فیلم‌های کالت روسی با سبک، خط داستانی و بازیگری منحصربه‌فردشان متمایز می‌شوند. با وجود تیرگی روابط بین اتحاد جماهیر شوروی و غرب، برخی از فیلم‌های مکتب سینماتوگرافی شوروی جوایز معتبری را در مسابقات بین‌المللی به دست آوردند.

سینمای مدرن روسیه

زبان مردم روسیه

در حالی که روسی زبان رسمی است، بسیاری از روس ها نیز انگلیسی را به عنوان زبان دوم صحبت می کنند. به گزارش بی بی سی، امروزه در روسیه به بیش از 100 زبان صحبت می شود. بر اساس گزارش سیا، محبوب ترین آنها Dolgang است که بیش از 5.3 درصد از جمعیت کشور به آن صحبت می کنند. سایر زبان های اقلیت عبارتند از تارتاری، اوکراینی، چوواشی، بشیر، مردوین و چچنی. اگرچه این جمعیت های اقلیت درصد کمی از کل جمعیت روسیه را تشکیل می دهند اما این زبان ها دربرخی مناطق برجسته هستند.

ادیان کشور روسیه

به گفته واگنر «مذهب همیشه جزء اصلی زندگی روسیه بوده است، حتی در زمان ظلم». نزدیک به 5000 انجمن مذهبی ثبت شده در روسیه وجود دارد. به گفته وزارت امور خارجه روسیه، بیش از نیمی از آنها پیرو کلیسای ارتدکس روسیه هستند. اسلام دومین دین بزرگ روسیه است. بر اساس کتاب حقایق جهانی سیا، حدود 10 تا 15 درصد از مردم روسیه به اسلام عمل می کنند. کریستینا دی روسی، انسان شناس در کالج بارنت و ساوت گیت در لندن می گوید: «سومین دین پرطرفدار در روسیه پس از مسیحیت و اسلام، تنگریسم است که نوعی مذهب بت پرستی، آنیمیستی و شمنی است.»

سخن پایانی فرهنگ و هنر روسیه

غنای فرهنگی روسیه و موقعیت مسلط و قدرتمند روسیه در سیاست جهانی، این کشور را به مقصد بسیاری از مهاجران تبدیل کرده است. همچنین قدرت اقتصادی روسیه شرایط را برای یک زندگی با امنیت نسبتا بالا برای شهروندان و دانشجویان مقیم روسیه فراهم کرده است؛ که می توانید در مورد شرایط کار و میزان درآمد مقاله اقتصاد روسیه را مطالعه کنید.  

مهاجرت تحصیلی به روسیه

مهاجرت تحصیلی به روسیه را از کجا شروع کنیم؟

اگر علاقه‌مند به مهاجرت به کشور روسیه هستید، ما در موسسه آوید مهاجرت از طریق تحصیل به کشور روسیه را پیشنهاد می کنیم. کافیست از طریق فرم ارزیابی رایگان، شرایط خود را مورد ارزیابی قرار داده تا از امکان مهاجرت خود به این کشور، آگاهی یابید. همچنین شما می توانید با رزرو وقت مشاوره، بصورت کاملا تخصصی و کامل از شرایط مهاجرت به این کشور اطلاع یافته و مراحل اخذ پذیرش را شروع نمایید. موسسه آوید در تمامی مراحل همراه شما می باشد.

5 2 رای
امتیاز مطلب
عضویت در خبرنامه
مرا آگاه کن
guest
0 دیدگاه
بازخورد درونی
نمایش تمام دیدگاه ها
5 2 رای
امتیاز مطلب
عضویت در خبرنامه
مرا آگاه کن
guest
0 دیدگاه
بازخورد درونی
نمایش تمام دیدگاه ها