Search
Search
Close this search box.

فرهنگ و هنر هلند

همانطور که در مقاله های دیگر با همین عنوان از جمله فرهنگ و هنر کانادا بیان کردیم؛ فرهنگ یک مفهوم گسترده شامل ارزشهای اجتماعی و هنجارهای موجود در جامعه است. از دانش ها و باورها، قوانین گرفته تا اخلاقیات، هنرها، عادات و هر آنچه که یک فرد بعنوان عضوی از جامعه فرامیگیرد و به نسل بعدی می آموزد. همچنین فرهنگ راهکارهای شایع موجه در یک جامعه است برای رفع هر گونه نیاز واقعی یا غیر واقعی . با توجه به این تعریف در این مقاله به برخی از عناصر فرهنگی کشور هلند اعم از زبان، اخلاق، آداب و رسوم و هنر میپردازیم. با ما تا پایان مقاله فرهنگ و هنر هلند همراه باشید.

فهرست مقاله

مقدمه فرهنگ و هنر هلند

فرهنگ کشور هلند مانند هر  کشور دیگری متاثر از موقعیت جغرافیایی آن است. برای مثال دوچرخه سواری بخشی اجتناب ناپذیر از فرهنگ هلندی است. و این به دلیل زمین مسطح آن نسبت به سایر کشورها ست. هرچند بیان تاریخچه شکل گیری عناصر فرهنگی نیازمند تحقیق فراوان است اما بطور کلی برخی از آنها در هلند به قرون وسطی برمیگردد و چه بسا بسیاری از آنها به سده های اول میلاد برگردد.

فرهنگ و هنر هلند

زبان رسمی و ادیان در هلند

زبان رسمی در هلند، هلندی و فریزیست؛ 90 درصد مردم به زبان هلندی صحبت میکنند و حدود 350000 نفر یا 2.2 درصد از جمعیت که عمدتاً در استان شمالی فریزلند، زندگی میکنند، زبان فریزی را به عنوان زبان اول خود انتخاب می کنند. 0.6 درصد از جمعیت این کشور نیز به ترکی و عربی صحبت می‌کنند. دین اکثریت مردم هلند مسیحیت است و تعداد بسیار کمی مسلمان و یا بدون دین هستند.

جامعه و فرهنگ هلندی

هلندی ها خانواده را اساس ساختار اجتماعی می دانند. خانواده ها معمولا کوچک هستند و اغلب فقط یک یا دو فرزند دارند. در مقایسه با بسیاری از فرهنگ های دیگر، زنان نسبتاً کمی به طور تمام وقت بیرون از خانه کار می کنند. در نتیجه مادران بیشتری در طول روز در کنار فرزندان خود هستند. آنها منظم و محافظه کار هستند و به کوچکترین جزئیات توجه دارند. برای نظافت ارزش زیادی قائل هستند.  همچنین صرفه جو و سخت کوشند و از نمایش ثروت بیزارند، زیرا در تضاد با باورهای برابری طلبانه آنهاست.

لذا به دستاوردها یا دارایی های مادی خود افتخار نمی کنند. هلندی ها برابری طلب هستند و در برابر تفاوت های فردی تحمل بالایی دارند. فرزندان آنها بدون تعصبات جنسیتی بزرگ می شوند. دیدگاه برابری‌خواهانه به محیط کار نیز منتقل می‌شود. در سازمان ها ، هر فردی حق دارد نظر خود را داشته باشد و آن را مطرح کند. ممکن است رئیس تصمیم گیرنده نهایی باشد، اما معمولاً نظرات زیر دستان لحاظ میشود. برای همه ارزش قائل هستند و به آنها احترام می گذارند.

 حریم خصوصی هلندی

هلندی ها در برخورد با خارجی ها محتاط و رسمی هستند. دارایی یا احساسات خود را به نمایش نمی گذارند. در هلند خود کنترلی یک فضیلت محسوب می شود .آنها سؤالات شخصی نمی پرسند و اگر شما به حریم خصوصی آنها نفوذ کنید، از پاسخ دادن خودداری می کنند. زندگی شخصی از تجارت جدا نگه داشته می شود. اگر دوستی در محل کار ایجاد شود و به عرصه شخصی کشیده شود، این رفاقت وارد دفتر کار نمی شود. هلندی‌ها به دانش بسیار احترام میگذارند، و چیزی را بیشتر از یک شب طولانی با بحث‌های داغ سیاسی دوست ندارند.

دیدار و احوالپرسی در هلند

دیدار و احوالپرسی در هلند

دست دادن شکل رایج احوالپرسی است بصورت محکم و سریع همراه با لبخند و تکرار نام مخاطب. دوستان بسیار صمیمی ممکن است با سه بار بوسیدن هوا در نزدیکی گونه به یکدیگر سلام کنند که از گونه چپ شروع می شود. بیشتر هلندی‌ها فقط از نام‌های خانوادگی استفاده می‌کنند. تازه واردان آمستردام ممکن است متوجه شده باشند که هلندی ها بیش از هر چیز مردمی عمل گرا هستند. آنها بدون تشریفات معمولی زندگی می کنند. مردم هلند وقتی وارد مغازه، مطب دندانپزشکی یا پزشکی و حتی آسانسور میشوند یک سلام” یا ” روز بخیر” میگویند و با آرزوی یک روز خوب خارج میشوند.

سلیقه های محلی

از غذاهای معروف هلندBroodjes ، رول های نان با پنیر برش خورده، یا با یک ورقه نازک ژامبون است که هیچیک از تازه واردها آنرا فراموش نمیکنند و همینطور غذاهای ملی سرخ شده که مکرراً و بدون احساس گناه از آن لذت می برند. چیپس اغلب همراه با سس مایونز یا سس سیب خورده میشود در حالی که کروکت های سرخ شده (ترکیبی از محصولات گوشتی) سطح کلسترول را تضمین می کند.

تعطیلات اصلی هلند

کریسمس

در میان هلندی ها، کریسمس به هنگام تولد حضرت عیسی در 25 و 26 دسامبر با خرید هدایا، تزیین درخت کاج و رفتن به کلیسا جشن گرفته می شود. اما شروع این جشن به 5 دسامبر که مهمترین عید در هلند است برمیگردد. این عید مصادف با سفر سینتر کلاس یا نیکلای مقدس به کشور هلند است. سینتر کلاس همراه با پیت سیاه از شخصیتهای داستان های کودکان است که در راستای تربیت کودکان و نوجوانان نگاشته شد. وظیفه پیت سیاه این بود که از دودکش وارد خانه کودکان خوب شود و برای آنها هدیه ببرد.

تعطیلات رسمی هلند

سال نو

اولین روز سال “Nieuwjaarsdag” یا روز سال نو نامیده می شود که یک تعطیل رسمی است. روز قبل «Oudejaarsdag»  نامیده می شود. در این روز، شیرینی های سنتی سال نو مانند “Oliebollen” (نوعی پیراشکی شیرین) خورده می شود. بعد از اینکه اکثر مردم عصر را با دوستان یا خانواده سپری کردند، آتش بازی در نیمه شب شروع میشود. بسیاری از مردم از این تعطیلات رسمی برای دیدار با خانواده خود استفاده می کنند. روز سال نو شامل یک سنت خاص در هلند است. در بیش از 200 مکان، در صبح روز سال نو، مردم در دریا یا آب های سرد دیگر شیرجه میزنند و یک کاسه سوپ نخود گرم پاداش میگیرند. محبوب ترین nieuwjaarsduik در Scheveningen برگزار می شود ، جایی که هر ساله حدود 10000 کارناوال که عمدتاً در پایین رودخانه ها (به ویژه در برابانت و لیمبورگ) برگزار می شود. این جشن در اصل یک جشن کاتولیک است که در سه روز قبل از چهارشنبه خاکستر برگزار می شود. این جشن قبل از دوره روزه داری برای آماده شدن برای عید پاک برگزار می شود. امروزه تقریباً هیچ کس دیگر برای آماده شدن برای عید پاک روزه نمی گیرد. فصل رسمی کارناوال از 11 نوامبر، آغاز می شود. در بسیاری از روستاها و شهرها، شاهزاده یا شاهزاده خانم برای فصل کارناوال آینده در این روز رونمایی می شود. این شاهزاده یا پرنسس در طول کارناوال به طور غیر رسمی بر شهر یا روستای خود حکومت می کند.

عید پاک

هلندی ها دو روز عید پاک (یکشنبه و دوشنبه بعدی) را جشن می گیرند. در طول عید پاک آداب و رسوم مختلفی مانند خرگوش عید پاک، شکار تخم مرغ و آتش عید پاک وجود دارد. شکار تخم‌مرغ بازی‌ای است که در طی آن تخم‌مرغ‌های تزیین شده واقعی یا مصنوعی، پخته شده یا از آب نبات‌های شکلاتی در اندازه‌های مختلف، در مکان‌های مختلف پنهان می‌شوند تا کودکان پیدا کنند. تخم‌مرغ‌های واقعی ممکن است بیشتر در مسابقات ضربه زدن استفاده شوند. مانند بسیاری از نقاط شمال و شرق هلند، «پاس‌وورن» در روز عید پاک در غروب آفتاب در داخل و اطراف Enschede آتش روشن می‌شود.

روز پادشاه

یکی دیگر از جشن های سنتی هلند “Koninginnedag” (“روز ملکه”) بود. این جشن به افتخار تولد ملکه در 30 آوریل برگزار میشد. از آوریل 2013، هلند یک پادشاه دارد، بنابراین روز ملکه به “Koningsdag” (“روز پادشاه”) تغییر نام داده و در 27 آوریل جشن گرفته می شود، مگر اینکه این تاریخ یکشنبه باشد. ، سپس در شنبه قبل جشن گرفته می شود. به طور سنتی در خیابان‌های برخی از مراکز شهر، خرده فروشیهای متعددی مشاهده میشود که جمعیت زیادی را اطراف خود جمع نموده اند. فروشندگان، از جمله کودکان، اغلب لباس های نارنجی می پوشند. پادشاه و خانواده اش از دو مکان در کشور بازدید می کنند. آن مکان ها برنامه خاصی را ترتیب می دهند که فولکلور محلی را به نمایش می گذارد.                        

روز معراج، پنطیکاست و جمعه خوب

 40 روز پس از عید پاک، با عنوان روز معراج جشن گرفته می شود. یک رسم رایج این است که به «Dauwtrappen» (یعنی «لگد زدن به شبنم») بروید. این بدان معناست که قبل از سحر از خواب بیدار شوید (اگرچه این سنت خاص اغلب در سال های اخیر متروک شده است) و به پیاده روی یا تور دوچرخه سواری بروید. هفت هفته پس از عید پاک، دو روز پنطیکاست در یکشنبه و دوشنبه بعدی جشن گرفته می شود. اگرچه جمعه خوب یک تعطیلی ملی است، اما برای شرکت های تجاری یک روز تعطیل اجباری نیست.

تاریخچه هنر نقاشی در هلند

مجموعه هنر مدرن و معاصر هلندی و بلژیکی شامل بیش از 1.3 میلیون عکس و اسلاید از نقاشی‌ها، طراحی‌ها، مجسمه‌ها و اشیاء هنرمندان هلندی و فلاندری از سال 1900 تا امروز است. تاریخ هنر هلند تحت سلطه نقاشی عصر طلایی هلند است که تقریباً از سال 1620 تا 1680 شروع شد و شاهد توسعه سبک منحصر به فرد و ژانرهای جدید نقاشی بود و در عین حال پیوندهای محکمی با نقاشی باروک فلاندری داشت. در طول قرن هفدهم، فضای هنری شکوفا در شهرهای هلند وجود داشت. برای مثال، بین سال های 1605 و 1635، نزدیک به 100000 نقاشی در هارلم خلق شد.

مکتب لاهه در قرن نوزدهم هنرهای عصر طلایی را با شرایط کنونی باز تفسیر کرد. سهم هلند در جنبش‌های هنری بعدی در طول قرن نوزدهم بیشتر از طریق کار شخصیت‌های خاصی مانند ونسان ون گوگ و پیت موندریان شناخته شده است، اگرچه هر دو بزرگترین اثر خود را در خارج از هلند خلق کردند و به مدتی زمان نیاز داشتند تا به رسمیت شناخته شوند.

تقسیم بندی دوره های مختلف تاریخچه هنر نقاشی در هلند در زیر آمده است:

  • هلندی اولیه (1400-1523)
  • نقاشی رنسانس (1520-1580)
  • شیوه گرایی شمالی (1580-1615)
  • نقاشی هلندی “عصر طلایی” (1615-1702)
  • نقاشی باروک فلاندری (1608-1700)
  • مدرسه لاهه (1860-1890)
  • امپرسیونیسم آمستردام (1885-1930)
  • De Stijl (1917-1931)

سینمای هلند

سینمای هلند به صنعت فیلم مستقر در هلند اشاره دارد. از آنجایی که صنعت فیلم هلند نسبتاً کوچک است و بازار بین‌المللی کمی برای فیلم‌های هلندی وجود دارد یا اصلاً وجود ندارد، تقریباً ساخت همه فیلم‌ها به بودجه دولتی متکی هستند. پربازدیدترین فیلم تاریخ سینمای هلند تایتانیک است که 3405708 بازدیدکننده داشته است. به نسبت پربازدیدترین فیلم هلندی، شیرینی ترکی است که در سال 1973، 3,328,804 بازدیدکننده داشت که تقریباً یک چهارم کل جمعیت آن زمان بود. تایتانیک، در مقایسه، تقریباً یک پنجم جمعیت هلند را در اواخر دهه نود جذب می کرد.

سینمای کشور هلند

اولین فیلم کمدی هلندی اسلپ استیک اثر ویلی مولنز یکی از پیشگامان تاثیرگذار سینمای هلند در اوایل دهه 1900 است. فیلم کمدی اسلپ استیک «ماجراجویی یک جنتلمن فرانسوی بدون شلوار در ساحل زاندفورت»است.

اگرچه صنعت فیلم هلند نسبتاً ضعیف است، اما چندین دوره وجود داشته که در آن فیلم سازی رونق گرفت. اولین رونق در طول جنگ جهانی اول رخ داد و دوره دوم در دهه 1930 اتفاق افتاد، زیرا تصاویر ناطق منجر به فراخوانی برای فیلم‌های هلندی زبان شد که منجر به رونق تولید شد. بین سال‌های 1934 و 1940، 37 فیلم بلند منتشر شد. در این دوره چندین کارگردان مشهور آلمانی که به کار در هالیوود ادامه دادند در هلند فیلم‌هایی را کارگردانی کردند که مهمترین آنها داگلاس سیرک (Boefje, 1939) است.

فیلم مستند هلند مدت هاست که شهرت جهانی دارد. برجسته‌ترین کارگردانان هلندی، به‌عنوان مثال جوریس ایونز و برت کار خود را قبل از جنگ جهانی دوم آغاز کرده‌اند.

سخن پایانی فرهنگ و هنر هلند

هلند به جهت موقعیت جغرافیایی و جاذبه های گردشگری اش از یک طرف و فرهنگ و سنت و جشنواره های فصلی و دایمی متعددش مقصد گردشگری منحصر به فردی است که علاوه بر توریستها میتواند نظر بسیاری که برای زندگی یا تحصیل به دنبال یک کشور مدرن اروپایی هستند را به خود جلب کند. بدیهی است برای چنین هدفی اطلاع از  اقتصاد هلند و  دانشگاههای هلند از اهمیت ویژه ای برخوردار است که گروه مهاجرتی آوید ضمن ارائه مشاوره رایگان در خصوص مهاجرت تحصیلی به هلند و مقالات مختلف با عناوین ذکر شده ، شما را در تمام مسیر اعم از اخذ ویزای دانشجویی، اسکان دانشجویان در هلند و کار دانشجویی همراهی میکند.

مهاجرت به کشور هلند موسسه آوید

مهاجرت به هلند را از کجا شروع کنیم؟

در صورتی که میخواهید در کشوری با آب و هوای بسیار عالی و موقعیت های فراوان شغلی، اقامت داشته باشید، موسسه آوید به شما مهاجرت تحصیلی به هلند را پیشنهاد میکند. از فرصت های فوق العاده ای که در این کشور برای تحصیل وجود دارد می توان به دریافت بورسیه تحصیلی در هر مقطع و هر رشته ای اشاره کرد. ما در موسسه آوید تمام سعی خود را برای دریافت بورسیه برای تمام کلاینت های خود میکنیم. دریافت بورسیه برای بیش از 70 درصد از دانشجویان اعزامی، سند افتخاریست که در سوابق ما وجود دارد. پس اگر شما هم میخواهید در معتبرترین دانشگاه های هلند به تحصیل بپردازید، کافیست از طریق فرم ارزیابی رایگان، شرایط خود را مورد ارزیابی قرار داده تا از امکان مهاجرت خود به این کشور، آگاهی یابید. همچنین شما می توانید با رزرو وقت مشاوره، بصورت کاملا تخصصی و کامل از شرایط مهاجرت به این کشور اطلاع یافته و مراحل اخذ پذیرش را شروع نمایید. موسسه آوید در تمامی مراحل همراه شما می باشد.

0 0 رای
امتیاز مطلب
عضویت در خبرنامه
مرا آگاه کن
guest
0 دیدگاه
بازخورد درونی
نمایش تمام دیدگاه ها