Search
Search
Close this search box.

دانشگاه لیدن هلند

دانشگاه لیدن، کهن‌ترین دانشگاه هلند در شهری به همین نام است. این دانشگاه در سال ۱۵۷۵ میلادی به دست ویلم، شاهزاده اورنژ و بنیان‌گذار دودمان پادشاهی کنونی هلند بنیاد شد.از آن زمان تاکنون خاندان پادشاهی هلند ارتباط نزدیکی با این دانشگاه دارند. ملکه یولیانا ملکه پیشین، ملکه بئاتریکس ملکه کنونی و ویلِم-الکساندر ولیعهد هلند از این دانشگاه فارغ‌التحصیل شده‌اند.

فهرست مقاله

دانشکده ها

دانشگاه لیدن دارای7 دانشکده بیش از 50 بخش و بیش از 150 دوره آموزشی و بیش از 40 موسسه تحقیقاتی ملی و بین المللی میباشد.

دانشگاه لیدن دارای 7 دانشکده است که به ترتیب زیر می باشند:

Faculty of Archeology
Faculty of Governance and Global Affairs
Faculty of Medicine
Faculty of Law
Faculty of Social and Behavioral Science
Faculty of Science
Faculty of Humanities

لیدن پذیرای 28100 دانشجو است که از 120 کشور مختلف میباشند.در مقطع کارشناسی 12 دوره به زبان انگلیسی و 40 دوره به زبان هلندی و در کارشناسی ارشد 78 برنامه به زبان انگلیسی با بیش از 200 تخصص ارائه میشود.

رنکینگ

در رده بندی جهانی این دانشگاه رتبه 118 در وبسایت جهانی QS (معتبرترین وبسایت جهانی برای سنجش رتبه علمی دانشگاه) را دارا می باشد.

امکانات دانشگاه

کتابخانه این دانشگاه دارای 2/5 میلیون جلد کتاب و هزاران مجله و مجموعه ای از کتب خطی غرب و شرق ، اطلس ها، کتاب های چاپی و نقشه های زیادی می باشد .جالب است بدانید که در سال 2005، نسخه خطی نظریه کوانتومی گازها “اینشتین” در یکی از کتابخانه‌های این دانشگاه کشف شده است

دانشگاه لیدن در مشارکتهای مختلف ملی و بین المللی شرکت می کند. این دانشگاه  یکی از بنیانگذاران اتحادیه دانشگاه های تحقیقاتی اروپا (LERU) ، گروهی از دانشگاه های پیشرو اروپا بود که می خواهد دولت های اروپایی را از اهمیت تحقیقات بنیادی و سهم دانشگاه های تحقیق در آن متقاعد کند.

پارک علوم زیستی

دانشگاه لیدن در پارک علوم زیستی (BSP) با جامعه تجارت ، LUMC و شهرداری لیدن همکاری می کند. این پارک تجاری شامل حدود 170 مؤسسه است که 90 مورد از آنها مربوط به مشاغل علوم زندگی است. بسیاری از مشاغل و دانشگاهیان در پارک علمی Leiden Bio در زمینه تولید مواد گوناگون فعالیت می کنند. فارغ التحصیلان لیدن مرتباً با مشاغل مربوط به پارک علوم زیستی در ارتباطند. بنیانگذاران و مدیر عاملان تعدادی از مشاغل در دانشگاه لیدن تحصیل کرده یا دکترای خود را از آنجا دریافت کرده اند.

Leiden Global موسسات فرهنگی و دانشگاهی ، از جمله خود دانشگاه ، را با جوامع محلی ، رسانه ها ، دولت و سازمان های غیر دولتی پیوند می دهد. هدف آن افزایش تأثیر جهانی فرهنگ و دانشگاه از طریق جلسات فرهنگی ، آموزش و یا بحث سیاستگذاری است. Leiden Global متخصصانی را گردآوری می کند که دانش آنها گوشه های جهان را در بر می گیرد.

لوگوس انجمنی است برای  دانشجویان لیدن از کلیه رشته ها که به دانشجویان کمک می کند تا یک تجارت موفق برقرار کنند. لوگوس روی جمع آوری کارآفرینان جدید تمرکز دارد. فلسفه آن این است که این سرمایه گذاری متقابل می تواند منجر به بینش ، ایده ها و مشاغل جدید شود.

از سال 2001 دانشگاه لیدن و دانشگاه هنرهای لاهه (هنرستان سلطنتی و آکادمی رویال هنر) در زمینه  آکادمی هنرهای خلاق و هنرهای نمایشی  همکاری می کنند. همچنین در ACPA ، مهارت های هنری و آکادمیک جمع شده و دانش آموزان چند استعدادی را قادر می سازند که مهارت های دانشگاهی و هنری خود را پرورش و توسعه دهند.

این دانشگاه میزبان چندین دفتر در خارج از کشور ، از جمله KITLV جاکارتا در اندونزی ، انستیتوی هلند مراکش و انستیتوی هلندی-فلاندین در قاهره است.

این دانشگاه در سده 16 و 17 از شهرت زیادی برخوردار بوده است و چهره های علمی بزرگی همچون رنه دکارت ، کنستانتین هویگنس و یوستوس لیپسیوس از دانشجویان این دانشگاه بوده اند.

دانشگاه لیدن هلند در رتبه بندی دانشگاه‌های جهان همواره در بسیاری از زمینه‌ها از جمله “علوم طبیعی”،”پزشکی”،”حقوق”، “هنر” و “علوم اجتماعی” جزو دانشگاه‌های برتر است . تاکنون از مجموع ۸۵ جایزه علمی”Spinoza Premier”(معتبرترین جایزه علمی هلند)، ۲۱ جایزه به اساتید دانشگاه لیدن هلند تعلق گرفته است.

افراد مشهور

تاکنون ۱۶ نفر از فارغ‌التحصیلان دانشگاه لیدن هلند موفق به دریافت جایزه نوبل شده‌اند که برخی از نام آوران دانشگاه لیدن هلند به شرح زیر است :

آلبرت اینشتین از افراد مرتبط با دانشگاه لیدن هلند است که موفق به کسب جایزه نوبل فیزیک شده است .
هندریک آنتون لورنتز فیزیکدان هلندی بود که در سال ۱۹۰۲ جایزه نوبل را بصورت مشترک با  پیتر زیمان به خاطر کشف اثر زیمان برنده شد.
ویلم اینتهوون زیست‌شناس هلندی برنده جایزه نوبل فیزیولوژی و پزشکی در سال ۱۹۲۴ به خاطر کشف ساز و کار نوار قلبی بود.