Search
Search
Close this search box.

تفاوت زندگی در ایران و ترکیه – مقایسه ایران و ترکیه

اولین بخش از پروسه‌ی مهاجرت برای همه‌ی ما، مبحث مقایسه مکان زندگی فعلیمان با مکانیست که قرار است به آنجا مهاجرت کنیم. در این مقاله به تمامی سوالات شما پاسخ داده و به بررسی معایب و مزایای هر دو کشور و همچنین مقایسه‌ی اقتصادی و هزینه‌های لازم برای زندگی و محل سکونت و تحصیل، همچنین میزان تراکم جمعیت و میزان قدرت نظامی برای روشن سازی بیشتر شما دوستان عزیز میپردازیم تا شما عزیزان بتوانید بهترین و به موقع ترین تصمیم را برای خود و خانواده خود گرفته و آینده‌تان را دستخوش تغییرات مثبت کنید؛ زیرا در سال های اخیر شاهد مهاجرت بسیاری از هموطنان ایرانی به طور بی سابقه به کشور ترکیه بوده ایم. خوب است بدانید که در سری مقالات مقایسه با ایران، ما کشورهای مختلف را از ابعاد مختلف با ایران مقایسه نموده ایم و شما می‌توانید با مراجعه و مقایسه کشور مورد نظر، بهترین تصمیم را برای آینده مهاجرتی خود بگیرید. اگر قصد مهاجرت به ترکیه را دارید، میتوانید با برقراری تماس با ما، نسبت به کسب اطلاعات مورد نیاز، اقدام نمایید.

فهرست مقاله

مقدمه مقایسه ایران و ترکیه

همانطور که امروزه در فیلم و سریال های جنجالی و جذاب ترکی مشاهده کردیم، ترکیه کشوری با تاریخچه ای غنی و شنیدنی و غذاهایی لذیذ است که آب و هوای بسیار مناسب و دلپذیری دارد و به دریاها و ساحل های متنوعی متصل است که با پرواز مرغان دریایی بازیگوش در کنار ساحل مزین شده است و در غروب، بسیار چشم نوازی میکند. کشور ترکیه در قاره ی آسیا با جاذبه های شگفت آور توریستی گسترده شده است. کشور ترکیه با 85 میلیون نفر جمعیت به زبان رسمی ترکی استانبولی صحبت میکنند و اکثر مردم این کشور پیرو دین اسلام میباشند.

واحد پول این کشورِ شب زنده دار و شاد، لیر که ارزش بالاتری نسبت به ریال دارد، می‌باشد. اقتصاد این کشور بر پایه‌ی گردشگری، کشاورزی، ساخت و ساز، صادرات و واردات و حمل و نقل می‌باشد. ترکیه در سال های اخیر از لحاظ تحصیلی پیشرفت چشمگیری داشته و دانشگاه های آن در سطح بالای رنکینگ های جهانی قرار گرفته اند و شما فقط کافیست تا در امتحان‌های ورودی دانشگاه‌ها به سادگی شرکت کرده و شانس دریافت مدرک های بین المللی را به خود بدهید. ورود به بازارهای جهانی با هزینه‌ای بسیار مناسب در کمترین زمان هر فردی را برای سرمایه گذاری و ثبت شرکت در کشور ترکیه وسوسه می‌کند و همچنین هزینه های زندگی شما در مقایسه با سطح درآمد شما بسیار معقول می‌باشد و به شما قدرت بیشتری را در خرید هدیه می‌کند.

مقایسه ایران و ترکیه - زندگی در ایران بهتر است یا ترکیه؟ - مقایسه شرایط زندگی در ایران و ترکیه

مقایسه شرایط اقتصادی در ایران و ترکیه

نرخ بیکاری در ایران بسیار قابل توجه است در صورتیکه در کشور ترکیه افراد بیکار اقلیت جامعه را تشکیل می‌دهند (البته باید توجه داشت که با آمارهای منتشر شده در سال 2024 نرخ بیکاری در ایران نزولی بوده است). مقدار میانگین در آمد ماهیانه‌ی هر فرد در ترکیه بیشتر از مقدار میانگین در آمد ماهیانه ی هر فرد ایرانی است و اکثر مردم در جامعه‌ی ایران برای امرار معاش مجبور به فعالیت در چند حیطه شغلی متفاوت می‌شوند؛ در حالیکه مردم ترکیه با ارزش بالاتر پول رایج کشور خود از قدرت خرید بالاتری بهره‌مند هستند و نسبت به مردم ایران کیفیت بالاتری را در زندگی به مقدار قابل توجهی تجربه می‌کنند.

اجاره ملک در ایران اخیرا رشد صعودی دوبرابری داشته است و به میزان شصت درصد از اجاره ملک در ترکیه گران‌تر می‌باشد. کشور ترکیه یکی از مقرون به صرفه ترین کشورهای جهان از نظر هزینه های ملک و مسکن می‌باشد و فرصتی طلایی را برای شهروندان فراهم می آورد تا درصد بیشتری از حقوق خود را صرف انجام فعالیت های مهم تری مثل خریدن خانه بعد از چند سال فعالیت کنند؛ در صورتیکه این امکان برای اکثر ایرانیان وجود ندارد.

اگر بخواهیم به بحث اقتصادی در مورد هزینه های سوخت و بنزین و مقایسه آن در هر دو کشور بپردازیم؛ لازم به ذکر است که در ترکیه سوخت بسیار گران‌تر از ایران می‌باشد ولی در عوض امکانات حمل و نقل بسیار بهتر از ایران است و کیفیت بسیار بالاتری را ارئه میدهد. نکته‌ی حائز توجه این است که قیمت خرید ماشین در کشور ترکیه بسیار ارزان تر از کشور ایران می‌باشد و حتی افراد خارجی با شرایط بسیار راحت میتوانند برای خرید ماشین اقدام کنند. در ادامه جدولی از مقایسه شاخص های مختلف اقتصادی برای مقایسه اقتصاد ایران و ترکیه آورده شده است. داده های این جدول بر اساس آخرین آمارهای موجود در سال 2024 گردآوری شده است.

شاخصایرانترکیه
تولید ناخالص داخلی (میلیارد دلار)190795
سهم تولید ناخالص داخلی در جهان (%)0.240.9
تولید ناخالص داخلی سرانه (دلار)7,00011,000
نرخ رشد اقتصادی (%)4.53.5
نرخ تورم (%)5054
نرخ بیکاری (%)1010
نسبت بدهی عمومی به تولید ناخالص داخلی (%)3532
نسبت حساب جاری به تولید ناخالص داخلی (%)-1.5-4.2
نسبت تولید ناخالص داخلی به بدهی خارجی (%)5050

همانطور که از جدول بالا مشخص است، ایران و ترکیه دو اقتصاد بزرگ در منطقه خاورمیانه هستند. با این حال، اقتصاد ترکیه از نظر اندازه، تولید ناخالص داخلی سرانه، نرخ رشد اقتصادی و سهم تولید ناخالص داخلی در جهان، از اقتصاد ایران پیشی گرفته است. نرخ تورم در هر دو کشور بالا است، اما در ترکیه بالاتر است. نرخ بیکاری در هر دو کشور در حدود 10 درصد است. نسبت بدهی عمومی به تولید ناخالص داخلی در هر دو کشور در حدود 30 درصد است، اما در ایران اندکی بالاتر است. نسبت حساب جاری به تولید ناخالص داخلی در هر دو کشور منفی است، اما در ترکیه بیشتر منفی است. نسبت تولید ناخالص داخلی به بدهی خارجی در هر دو کشور در حدود 50 درصد است.

مقایسه هزینه زندگی در ایران و ترکیه

هزینه های خرید روزمره در ترکیه تقریبا با هزینه های خرید روزمره در فروشگاه های لوکس در تهران در مناطق بالا برابری می‌کند؛ در صورتیکه شما در ترکیه نسبت به حقوقی که دریافت می‌کنید و ارزش پول رایج ترکیه (لیر) قدرت خرید بیشتری را دارید. در ترکیه نیازی نیست نگران خرید وسایل خانه باشید، زیرا اکثر آپارتمان های ترکیه بطور کامل مبله هستند و طبق بودجه ی شما به شما امکانات می‌دهند. همچنین طبق قوانین ترکیه شما مجبور به پرداخت هزینه ای ماهانه به عنوان عایدات به مدیر ساختمان هستید که در ایران به عنوان شارژ ماهیانه از شما دریافت میکنند. هزینه عایدات به کیفیت و امکانات ساختمان که شامل مواردی همچون استخر و باشگاه و … هستند بستگی دارد و در مناطق و محله های مختلف متفاوت است.

از دیگر هزینه‌های مورد نیاز در ترکیه میتوان به هزینه هایی از قبیل اینترنت، آب و فاضلاب و برق و گاز اشاره کرد ولی هزینه های قبض گاز در ترکیه بطور قابل توجه بیشتر از ایران است؛ زیرا کشور ترکیه گاز ندارد و از کشورهای دیگر وارد می‌کند. در ترکیه چیزی به اسم رهن وجود ندارد ولی برای اجاره ی مکان زندگیتان باید اجاره‌ی دو ماه را بصورت پیش پراخت بپردازید و بعد از اتمام موعد اجاره اگر به وسایل خانه و خانه ضرری وارد نکرده باشید به شما بازگردانده خواهد شد. در جدول زیر، تعدادی از هزینه های اصلی در دو کشور مورد مقایسه قرار گرفته است.

هزینهایرانترکیه
اجاره مسکن (یک آپارتمان یک خوابه در مرکز شهر)500 دلار در ماه1000 دلار در ماه
غذا (یک وعده غذا در یک رستوران متوسط)5 دلار10 دلار
حمل و نقل (یک بلیط تک سفره مترو)کمتر از 1 دلار2 دلار
پوشاک (یک جفت کفش ورزشی)30 دلار50 دلار
سایر هزینه ها (تفریح، سرگرمی، بهداشت و درمان، تحصیل)متوسطمتوسط
حقوق ماهانه (میانگین)8000000 تومان (160 دلار)7,830 لیر (420 دلار)

مقایسه تحصیل در ایران و ترکیه

در ترکیه برای تحصیل کافیست درآزمونی تحت عنوان آزمون یوس که آزمونی ساده بشمار میرود شرکت کرده و وارد عرصه تحصیل در دانشگاه های ترکیه که به سطح مطلوبی در رنکینگ جهانی رسیده اند، بشوید. در ایران شما مجبور به شرکت در آزمون سخت کنکور و تحمل شرایط استرسزای آن هستید؛ در صورتی که مدرک ایران بر خلاف ترکیه بین المللی نمی‌باشد. دانشگاه های ترکیه از امکانات رفاهی و سطح کیفی بالای آموزشی بهره‌مند هستند، در صورتیکه در ایران این امکانات فراهم نیست و به همین دلیل دانشجویانی که مشتاق به تحصیل هستند از ادامه تحصیل در ایران منصرف می‌شوند. در یکسری از دانشگاه های ترکیه مثل حاجت تپه و یا دانشگاه کوچ اگر وضعیت تحصیلی شما مساعد باشد بعد از گذشت حدودا سه ترم شما را به دانشگاه های آمریکایی و یا اروپایی معرفی کرده و اقدامات لازم برای انتقال شما را انجام میدهند. از دیگر دانشگاه های ترکیه که در تبادل و انتقال دانشجوها فعالیت می‌کنند میتوان به دانشگاه نیشانتاشی که یکی از پیشرفته ترین و مدرن ترین دانشگاه های جهان است اشاره کرد که زبان اصلی این دانشگاه انگلیسی است و بیش از هفناد ملیت در آنجا مشغول به تحصیل هستند و طبق آمار دقیق هفتاد و دو درصد از دانشجویان پس از پایان دوره ی تحصیلی وارد بازار کار میشوند و این موضوع فرصت طلایی را برای شما عزیزان فراهم می‌آورد. در جدول زیر برترین دانشگاه های دو کشور از نظر نظام رتبه‌بندی QS طبق آخرین آمارها در سال 2024 مقایسه شده است.

دانشگاه های ایرانرتبه جهانیرتبه جهانیدانشگاه های ترکیه
دانشگاه تهران353551-600دانشگاه فنی خاورمیانه
دانشگاه صنعتی شریف401-410601-650دانشگاه کوچ
دانشگاه علوم پزشکی تهران411-420651-700دانشگاه بغازیچی
دانشگاه صنعتی امیرکبیر421-430701-750دانشگاه آنکارا
دانشگاه تربیت مدرس768751-800دانشگاه استانبول
دانشگاه علم و صنعت ایران801-850801-850دانشگاه بیلکنت
دانشگاه شهید بهشتی851-1000851-1000دانشگاه مرمره
دانشگاه شیراز1001-12001001-1200دانشگاه آتاتورک
دانشگاه صنعتی خواجه نصیرالدین طوسی1201-14001201-1400دانشگاه یدی تپه

مقایسه تراکم جمعیت در ایران و ترکیه

در این بخش به بررسی میزان تراکم جمعیت در ایران و ترکیه میپردازیم زیرا تراکم جمعیت در کیفیت زندگی ما تاثیر بسزایی دارد. نرخ رشد جمعیت در کشور ترکیه اخیرا یک و نیم درصد بوده است و تقریبا چند مدتی است که به همین منوال ثابت باقی مانده است؛ در نتیجه جمعیت ترکیه رو به افول می‌باشد. میزان تراکم جمعیت در ترکیه 110 نفر در هر کیلومتر مربع است در حالیکه میزان تراکم جمعیت در ایران 52 نفر در هر کیلومتر مربع است. شایان ذکر است که وسعت و مساحت کشور ایران بزرگتر از کشور ترکیه می‌باشد و بطور کلی میزان تراکم جمعیت در ایران کمتر از ترکیه می‌باشد.

مقایسه نظامی ایران و ترکیه

طبق بررسی ها و اطلاعات بدست آمده بزرگترین ارتش ناتو پس از آمریکا به کشور ترکیه تعلق دارد. همچنین میتوان به قدرت صنایع دفاعی ترکیه که از امکانات و فناوری های روز دنیا برخوردار است اشاره کرد. نیروی ارتش ترکیه به سه بخش اصلی نیروی هوایی، زمینی و دریایی تقسیم می‌شود که کاملا تحت نظر وزارت دفاع کشور ترکیه بررسی و اداره می‌شوند. در چند سال گذشته ترکیه در جایگاه یازدهم قدرتمندترین ارتش های جهان جای گرفت اما ایران در همان سال در رتبه ی هفدهم قرار گرفت. در سالهای اخیر حجم عظیمی از بودجه نظامی کشور ترکیه صرف تهیه انواع تجهیزات و جنگنده ها و سامانه های ضد هوایی شده است. ترکیه جایگاه یازدهم را از بین 126 ارتش جهان را از آن خود کرده است. البته باید توجه داشت که با توجه به عدم در نظر گرفتن نیروی سپاه توسط عموم مراجع رتبه‌بندی، رتبه های گفته شده قابلیت استناد کافی را ندارند.

مقایسه قدرت نظامی ایران و ترکیه

نتیجه گیری مقایسه ایران و ترکیه

همانطور که قبل‌تر برای شما عزیزان به توضیحات راجب این دو کشور پراختیم و در مسائل اصلی آن‌ها را با هم مقایسه کردیم، نتیجه می‌گیریم که امکانات رفاهی در ترکیه بطور قابل توجهی بیشتر از ایران می‌باشد و با هزینه ای مناسب و مقرون به صرفه شما قادر خواهید بود که امکاناتی مشابه با کشورهای پیشرفته اروپایی دریافت کنید. همچنین میتوان به قوانین و زندگی آزادانه تر در کشور ترکیه نسبت به ایران اشاره کرد که موجب حجم عظیمی از مهاجرت ایرانیان به این کشور شده است. تصمیم به مهاجرت برای هر فردی همیشه سخت و پر از تردید بوده و راه پر چالشی بنظر می‌آید اما گروه مهاجرتی آوید با در اختیار قرار دادن اطلاعات کامل و جامع راجب کشورهای مختلف، خیال شما را آسوده می‌کند و از صفر تا صد راه مهاجرت همراه و همیار شما می‌باشد. پس بدون صرف زمان بیشتر اگر در جستجوی زندگی با امکانات و کیفیت بهتر هستید، با مشاوران متخصص گروه مهاجرتی آوید تماس بگیرید.

0 0 رای
امتیاز مطلب
عضویت در خبرنامه
مرا آگاه کن
guest
0 دیدگاه
بازخورد درونی
نمایش تمام دیدگاه ها