Search
Search
Close this search box.

ویزای دانشجویی ایتالیا - ویزای تحصیلی ایتالیا

ویزای تحصیلی در ایتالیا انواع گوناگونی دارد که متقاضیان برحسب رشته و مدت زمان اقامت در این کشور یکی از آن ها را بر می گزینند و اقدامات لازم را برای دریافت آن انجام می دهند. از جمله این ویزا ها می توان به ویزای کوتاه مدت دانشجویی که دوره آن حداکثر تا ۹۰ روز است، ویزای ملی دانشجویی که برای هر مقطع تحصیلی حدودا ۸۰ ساعت در ماه است  و ویزای طولانی مدت که امکان اقامت طولانی برای تحصیل دانشجویان را فراهم میکند اشاره نمود. اما اکثر ویزاها 90 روزه هستند از نوع دانشجویی و. بعد از اتمام تحصیل بسته به مقطع تحصیلی، سازمان مهاجرت ایتالیا به دانشجو فرصت چند ماهه تا یک ساله برای پیدا کردن کار میدهد که هر مقطع شرایط مشخص و مخصوص به خود را دارا میباشد. اگر قصد مهاجرت تحصیلی به ایتالیا را دارید، کافیست از طریق فرم ارزیابی رایگان، شرایط خود را مورد بررسی قرار دهید.

فهرست مقاله

مقدمه ویزای دانشجویی ایتالیا

کشور ایتالیا به دلیل بورسیه های متنوع تحصیلی، هزینه زندگی بسیار مناسب و داشتن دانشگاه های زیاد با رتبه علمی بسیار بالا یکی از مقاصد مهم بسیاری از دانشجویان ایرانی و خارجی در سال های متمادی بوده است. ایتالیا یکی از کشور های صنعتی و یکی از اعضای مهم اتحادیه شینگن می باشد، این کشور دارای آب و هوای معتدل و آثار باستانی بسیاری است که علاوه بر دانشجویان هرسال مقصد بسیاری از توریست ها میباشد. همچنین ایتالیا در رتبه اول در عرصه مد و فشن است که هرساله میزبان مراسم های مختلفی در این حوزه میباشد. با ما همراه باشید تا در ادامه به بررسی نحوه درخواست و دریافت ویزای تحصیلی این کشور  بپردازیم.

ویزای تحصیلی ایتالیا - ویزای دانشجویی ایتالیا

ویزای دانشجویی چیست؟

کلیه دانشجویان ایرانی که قصد ادامه تحصیل در کشور ایتالیا را دارند می بایست جهت ورود به کشور ایتالیا ویزای آن را در پاسپورت خود داشته باشند در غیر اینصورت اجازه سفر به آن کشور را نخواهند داشت.

نحوه درخواست ویزای تحصیلی ایتالیا

تمامی دانشجویان بعد از گرفتن نامه پذیرش از دانشگاه مورد نظر باید پروسه دریافت ویزا را شروع نمایند. به این صورت که برای دانشجویان کارشناسی و کارشناسی ارشد و دکترا ابتدا باید درخواست خود را از طریق وبسایت universitaly.it ثبت نمایند. به این صورت که ابتدا به سایت یونیورسیتالی رفته و پس از انتخاب دانشگاه و رشته مورد نظر که در آن پذیرش گرفته اند فرم اپلیکیشن درخواست ویزا را برای دانشگاه ارسال می کنند که بعد از گذشت چند روز دانشگاه آن را بررسی و تایید کرده و آن را به سفارت ارجاع میدهد. همچنین در صورت صدور ویزا برای شخص دانشجو از طریق همین پورتال وضعیت درخواست ویزا را میتوانید مشاهده کنید. همچنین دانشجویان دیگر که قصد تحصیل در موسسات مختلف و یا دوره های آموزشی را دارند باید به صورت مستقیم به سفارت ایمیل بزنند و درخواست صدور ویزای خود را ثبت نمایند.

ایمیل سفارت جهت ارسال درخواست: studi.teheran@esteri.it

مدارک مورد نیاز برای ویزای دانشجویی

جهت تشکیل پرونده در سفارت کشور ایتالیا در ایران به مدارک زیر نیاز دارید:

  • برگه پیش ثبت نام در رشته دانشگاهی مورد نظر در ایتالیا به فرمتی که در سایت Universitaly موجود است.
  • فرم رایگان درخواست روادید تکمیل و امضا شده
  • سه قطعه عکس رنگی با سایز ۳.۵ در ۴
  • گذرنامه و فتوکپی صفحه اول آن ( گذرنامه باید دست کم تا سه ماه پس از زمان پیش بینی شده برای خروج از محدوده شنگن در پایان مدت ویزا اعتبار داشته و حداقل دو صفحه سفید داشته باشد.)
  • کپی بلیط یا رزرو بلیط هواپیما به نام متقاضی.
  • برخورداری از مبلغی کافی برای تضمین بازگشت متقاضی یا رزرو بلیط پرواز بازگشت
  • رزرو هتل در شهر مقر دانشگاه به نام متقاضی ( حداقل برای 10 روز اول اقامت ) یا اظهارنامه آمادگی پذیرش میهمان که به امضای فردی که متقاضی را در ایتالیا مهمان خواهد کرد، رسیده باشد.
  • مدرک استطاعت مالی ( شخصی یا خانواده) برای پوشش طول مدت تحصیل در ایتالیا معادل 460.28 یورو در ماه ( معادل 5983 یورو سالانه). از این رو متقاضی می تواند صورت حساب بانکی سه ماه آخر به زبان انگلیسی، به نام شخص دانشجو یا یکی از والدین. ( به ضمیمه آن شناسنامه صاحب حساب ، ترجمه شده به زبان ایتالیایی یا انگلیسی ) ، و سایر اطلاعات مربوط به درآمد خانواده ( قرارداد کاری، بیمه تامین اجتماعی ، اقرار نامه مربوط به درآمد ) را ارائه نماید.
  • بیمه درمانی برای پوشش هفته های اول اقامت در ایتالیا ( برای مدت زمان قبل از ثبت نام و قرار گرفتن تحت پوشش در خدمات درمانی ملی)
  • داشتن مدرک زبان مورد تایید ایتالیا

مدارک زبان مورد تایید سفارت ایتالیا

احتمالا برای شما هم این سوالات پیش آمده باشد که «مدرک زبان مورد تایید سفارت ایتالیا کدام یک هستند؟» یا «آیا سفارت ایتالیا دولینگو قبول دارد؟» و یا «مدرک زبان ایتالیایی برای مهاجرت چیست؟». در ادامه به پاسخ این سوالات خواهیم پرداخت.

  • برای رشته های انگلیسی زبان حداقل سطح مورد پذیرش B2 است که برابر با امتیازات ذیل در هر یک از آزمون های سنجش زبان می باشد ( حداقل نمره مورد نیاز جهت پذیرش ): آیلتس 6 - تافل 78 - دولینگو 90 - تولیمو 600 - اف سی ای 169 ( IELTS:6 - TOEFL:78 - TOLIMO:600 - FCE:169 - DUOLINGO:90)
  • برای رشته های ایتالیایی زبان، داشتن مدرک حداقل B2 در یکی از آزمون های سنجش زبان مورد تایید وزارت علوم ایتالیا MIUR جهت کسب « گواهی آشنایی مطلوب با زبان ایتالیایی» الزامی است. این مدارک عبارتند از: «CELI CILS, Roma Tre , Dante Alighieri»

مدارک مورد نیاز برای ارزشیابی تحصیلی در ایتالیا 

در صورتی که دانشجو نیاز به ارزشیابی تحصیلی ( DOV ) داشته باشد ارائه مدارک زیر نیز الزامی است.

  • اصل تاییدیه تحصیلی آخرین مقطع متوسطه؛
  • اصل و ترجمه ایتالیایی دیپلم نهایی 12 ساله و ریز نمرات چهار سال آخر که به تایید وزارت امور خارجه و وزارت دادگستری رسیده باشد.
  • اصل و ترجمه ایتالیایی دانشنامه کارشناسی و ریز نمرات چهار سال دانشگاه که به تایید وزارت امور خارجه و وزارت دادگستری رسیده باشد. ( فقط برای متقاضیان مقطع کارشناسی ارشد )
  • اصل و ترجمه ایتالیایی دانشنامه کارشناسی ارشد و ریز نمرات دوسال که به تایید وزارت امور خارجه و وزارت دادگستری رسیده باشد. ( فقط برای متقاضیان مقطع دکترا )
  • اصل و ترجمه ایتالیایی شناسنامه، تایید شده توسط وزارت امور خارجه و وزارت دادگستری
  • متقاضی باید دو فتوکپی اضافه از هر دو نسخه ایتالیایی و فارسی کلیه مدارک فوق الذکر همراه داشته باشد.
  • فرم پیش ثبت نام از طریق سایت universitaly.it در دوره دانشگاهی انتخابی.
  • فتوکپی صفحه اول گذرنامه ( گذرنامه باید دست کم تا سه ماه پس از زمان پیش بینی شده برای خروج از محدوده شنگن در پایان مدت روادید، اعتبار داشته و حداقل دو صفحه سفید داشته باشد. )

شرح کامل و دقیق تک تک امتحانات پشت سر گذاشته شده در دوران کارشناسی به زبان ایتالیایی یا انگلیسی ( فقط برای متقاضیان دوره های کارشناسی ارشد و فقط در صورتی که دانشگاه مد نظر فرد چنین مدرکی را خواسته باشد )

ویزای تحصیلی ایتالیا - ویزای دانشجویی ایتالیا

گرفتن وقت سفارت ایتالیا

جهت ارائه مدارک ذکر شده در مرحله قبل تمامی متقاضیان نیاز به گرفتن وقت از سوی شرکت کاکس اند کینگز گلوبال (CKGS)  به آدرس ckgsir.com دارند. جهت ثبت نام برای گرفتن وقت به بخش Book appointment رفته و پس از پر کردن اطلاعات مورد نیاز روز و ساعت مورد نظر خود را انتخاب کرده و تایید می نمایند و در روز و ساعت مذکور جهت ارائه مدارک بالا به شرکت کاکس(Cox and Kings Global services) به آدرس تهران، ولنجک، خیابان 13ام، مرکز خرید گالریا، طبقه 4 اداری مراجعه می کنند. در صورت نیاز به راهنمایی جهت دریافت وقت با مشاوران ما تماس حاصل فرمایید.

مصاحبه سفارت ایتالیا ویزای تحصیلی

طبق آخرین اطلاعیه سفارت فقط کسانی که قصد تحصیل به زبان ایتالیایی را دارند نیاز به مصاحبه دارند و بقیه افراد احتیاجی به مصاحبه در حال حاضر نخواهند داشت، البته در بعضی موارد دانشجویان تجربه داشته اند که از سوی سفارت با آنها تماس گرفته شده و سوال های مختلفی مربوط به شرایط آن ها پرسیده شده است. کسانی هم که قصد تحصیل به زبان ایتالیایی را دارند پس از تحویل مدارک به شرکت کاکس زمان و تاریخ مصاحبه به آنها اعلام می گردد تا در موعد مقرر در شرکت کاکس حضور یابند و از طریق اسکایپ با مسئول دفتر کنسولی سفارت اقدام به انجام مصاحبه نمایند.

شرایط سنی دریافت ویزای تحصیلی

در حال حاضر هیچ محدودیت سنی برای تحصیل افراد مختلف در دانشگاه های کشور ایتالیا وجود ندارد اما با توجه به روند صدور ویزا تجربه ثابت کرده است که سن افرادی که خواست دریافت ویزا را دارند نباید خارج از رنج سنی معمول برای تحصیل باشد با روند صدور ویزا با مشکل مواجه نشود.

ویزای همراه ایتالیا - ویزای همراه دانشجویی ایتالیا

متاسفانه کشور ایتالیا در حال حاضر برای شخص همراه دانشجو در بدو ورود ویزا صادر نمی کند، اما پس از ۱ سال از شروع به تحصیل شخص دانشجو میتواند به اداره مهاجرت این کشور مراجعه کرده و پروسه دریافت ویزای همراه برای فرد مورد نظر را شروع نمایند. لازم به ذکر است که برای کسانی که کمتر از ۱۸ سال دارند و قصد تحصیل در ایتالیا را دارند میتوانند همراه با یکی از والدین خود اقدام به درخواست ویزای تحصیلی نمایند البته در این صورت باید تمکن مالی بسیار خوبی ارائه نمایند.

هزینه‌ ویزای تحصیلی ایتالیا

در حال حاضر تعرفه ثبت درخواست ویزای دانشجویی در سفارت ایتالیا در تهران ۷۷ یورو میباشد که توسط شرکت کاکس (CKGS) هنگام تحویل مدارک دریافت میشود.

مهاجرت تحصیلی به ایتالیا

مهاجرت به ایتالیا را از کجا شروع کنیم؟

در صورتی که میخواهید در کشوری با آب و هوای بسیار عالی و سرشار از جاذبه های گردشگری و همچنین موقعیت های فراوان شغلی، اقامت داشته باشید، موسسه آوید به شما مهاجرت از طریق تحصیل به ایتالیا را پیشنهاد میدهد. کافیست از طریق فرم ارزیابی رایگان، شرایط خود را مورد ارزیابی قرار داده تا از امکان مهاجرت خود به این کشور، آگاهی یابید. همچنین شما می توانید با رزرو وقت مشاوره، بصورت کاملا تخصصی و کامل از شرایط مهاجرت به این کشور اطلاع یافته و مراحل اخذ پذیرش را شروع نمایید. موسسه آوید در تمامی مراحل همراه شما می باشد.