Search

صفر تا صد هزینه‌ های تحصیل در ایتالیا

یکی از دغدغه های افرادی که قصد مهاجرت به کشور های دیگر را دارند، بحث هزینه های مورد نیاز است که معمولا جواب آن را نمیتوانند به صورت کامل در جایی پیدا کنند، با ما همراه باشید تا به صورت کامل به بررسی هزینه های تحصیل در ایتالیا بپردازیم.

مهاجرت تحصیلی هم مانند تمامی روش های مهاجرت دارای هزینه های مختلفی است که افراد نیاز دارند قبل از انجام هر کاری از آن مطلع باشند تا بتوانند بهترین و بهینه ترین تصمیم را در مورد آن بگیرند. در ضمن ما در مقاله کار دانشجویی در ایتالیا، یکی از راه های کسب درآمد در این کشور را تشریح نمودیم. شما میتوانید با مراجعه به آن مطلب، اطلاعات کاملی در آن خصوص کسب کنید.

هزینه های تحصیل در ایتالیا موسسه آوید

ایتالیا کشوری توریستی و مدرن با کمپانی های بسیار معروف در تمام زمینه های صنعتی و ماشین سازی، مد و فشن با آب و هوایی معتدل در جنوب اروپا واقع شده است. در حال حاضر مهاجرت تحصیلی به ایتالیا کم هزینه ترین راه مهاجرت میباشد که افراد می توانند با هزینه بسیار پایین در دانشگاه هایی با رتبه‌ پایین و امکانات بالا تحصیل نمایند. اگرچه هر ساله دانشجویان زیادی به دلیل بورسیه های متنوعی که از سوی این کشور به دانشجویان داده میشود جذب آن میشوند اما باید این نکته را متذکر شد که علیرغم دریافت بورسیه به صورت کامل، مهاجرت تحصیلی بدون هزینه امکان پذیر نیست و باز هم هزینه های جانبی زیادی وجود دارند. در این مقاله قصد داریم تا تمام هزینه های مهاجرت تحصیلی به ایتالیا را به صورت کامل و از صفر تا صد بررسی کنیم تا عزیزانی که قصد مهاجرت به این کشور را دارند با دید بازتری عمل نمایند و از میزان هزینه های آن به صورت کامل مطلع شوند.

فهرست مقاله

انواع هزینه های مهاجرت تحصیلی

مهاجرت تحصیلی به ایتالیا و هیچ کشوری بدون هزینه ممکن نیست و در هر صورت افراد با هزینه های متنوعی با توجه به شرایطشان روبرو می شوند، که یکسری از این هزینه ها به قبل از خروج از ایران و مابقی به پس از خروج از ایران مربوط میشود. همچنین هزینه هایی که بعد از خروج از ایران با آنها روبرو می شوید به دو دسته تفکیک میشوند؛ هزینه هایی که دوره‌ای و متناوبی نیستند و معمولا نیاز است که یک بار پرداخت شوند یا دوره آن بسیار طولانی است(مهر چند سال) و هزینه هایی که باید به صورت دوره ای پرداخت شوند(ماهانه). در زیر به صورت جزیی به بررسی هر یک از این هزینه های برای مهاجرت تحصیلی به کشور ایتالیا می پردازیم.

هزینه های ثابت به صورت یورویی نوشته شده است تا افراد در هر زمان با داشتن نرخ یورو بتوانند مبالغ به روز را داشته باشند.

هزینه های قبل از خروج از ایران

معمولا قبل از خروج از ایران افراد نیاز به پرداخت هزینه های متنوعی دارند که ما در زیر به تفصیل به بررسی این هزینه ها و مبالغ آن می پردازیم.

       آزمون زبان: در حال حاضر برای متقاضیان کشور ایران هزینه آزمون آیلتس حدود ۲۰۰ یورو میباشد که اعتبار نتیجه آن دو سال است. البته در صورتی که به صورت خودآموز نمیخواهید زبان را بخوانید باید هزینه کلاس خصوصی را نیز به این بخش اضافه نمایید. البته در حال حاضر آزمون های جایگزین دیگری با هزینه پایین تری وجود دارند مانند دولینگو که هزینه آن ۵۰ یورو می باشد و مورد تایید سفارت و دانشگاه های ایتالیا میباشد اما این آزمون به دلیل شیوع بیماری کرونا مورد تایید سفارت قرار گرفت و تضمینی برای تایید همیشگی آن از سوی سفارت وجود ندارد.

       ترجمه مدارک:‌‌ هزینه ترجمه مدارک به دلیل وجود شرایطی از جمله انحصاری بودن این موضوع در دست تعداد کمی از مترجمان بسیار متفاوت است و هر دارالترجمه با توجه به شرایط شما و میزان زمانی که دارید ممکن است هزینه‌ی بسیار متفاوتی از آنچه در نرخ نامه دفاتر ترجمه آمده، به شما اعلام کند اما طبق آمار معمولا هزینه ترجمه مدارک تحصیلی دیپلم،‌پیش دانشگاهی و لیسانس به زبان ایتالیایی حدود ۲ تا ۳ میلیون تومان و بقیه مدارک(از جمله مدارک مربوط به بورسیه) جهت ترجمه ایتالیایی صفحه ای حدودا  ۱۰۰ تا ۲۰۰  هزار تومان میباشد. یکی از خدمات اصلی موسسه آوید، ترجمه مدارک شما میباشد. شما میتوانید با مراجعه به مطلب ترجمه مدارک اولین قدم برای مهاجرت، اطلاعات کاملی در این خصوص کسب نمایید.

       اپلیکیشن فی(هزینه مربوط به اپلای): هنگام ارسال درخواست اپلای خود به دانشگاه های مورد نظر، هر دانشگاه هزینه ای جهت بررسی مدارک شما دریافت میکند که در بعضی دانشگاه های ایتالیا با رتبه بالاتر رایگان و در دانشگاه هایی با رتبه علمی پایین تر و بهتر بین ۱۵ تا ۴۵ یورو میباشد. البته لازم به ذکر است که در صورتی که از سوی مجموعه آوید این اقدام انجام شود به دلیل مکاتبات مداوم این امکان وجود دارد که از پرداخت هزینه صرف نظر شود و مدارک شما رایگان از سوی دانشگاه مقصد بررسی و ارزیابی شود.

       سفارت: در حال حاضر هزینه مراجعه به شرکت CKGS یا کاکس جهت تحویل مدارک و ثبت درخواست ویزا ۷۷ یورو میباشد که در هر بار مراجعه باید مجددا پرداخت گردد.

       وثیقه (مشمولان): تمامی مشمولان سربازی پیش از خروج از کشور در صورت نداشتن غیبت میتوانند اقدام به درخواست خروج از کشور و پرداخت مبلغ وثیقه جهت تضمین بازگشت به کشور نمایند. این مبلغ در حال حاضر برای سفر های توریستی ۳۰ میلیون تومان و تحصیل در خارج از کشور ۴۲ میلیون تومان میباشد. طبق اعلام سازمان نظام وظیفه هرسال این مبالغ مشخص می شود و ممکن است در سال های آتی تغییر نمایند.

       پرواز: بسته به نوع بلیط و شرکت هواپیمایی و همچنین مبدا و مقصد این مبلغ بسیار متفاوت است اما برای در نظر داشتن آن به عنوان یکی از هزینه های قبل از خروج از کشور میتوان مبلغ ۱۲ میلیون تومان را به عنوان میانگین برای این موضوع در نظر گرفت.

       تست های مورد نیاز پرواز: به دلیل شرایط موجود و وضعیت کرونا تمامی مسافران خارجی باید به همراه خود تست کرونا منفی را قبل از سوار شدن به هواپیما ارائه کنند که هزینه آن در حال حاضر حدود ۴۰۰ هزار تومان میباشد.

       عوارض خروج از کشور: مبلغ عوارض خروج از کشور در حال حاضر حدود ۴۰۰ هزار تومان میباشد و باید توسط مسافران قبل از خروج پرداخت شود. این نکته را در نظر داشته باشید که دانشجویان خارج از کشور از پرداخت این هزینه مستثنا هستند و نیاز به پرداخت آن ندارد و با مراجعه به سازمان امور دانشجویان و دریافت مهر خروج از کشور میتوانند بدون پرداخت این هزینه کشور ایران را ترک نمایند.

       آزمون ورودی دانشگاه مقصد: بعضی از رشته های دانشگاه های ایتالیا به دلیل تعداد بالای متقاضیان نیاز به آزمون ورودی دارند مانند رشته پزشکی و داروسازی، به همین دلیل این افراد قبل از دریافت پذیرش قطعی ابتدا یک بار به یکی از کشور های ایتالیا، دبی و ترکیه رفته و در آزمون شرکت می نمایند در صورتی که پس از مشخص شدن نتایج قبول شده باشند باید مراحل بالا را مجددا طی نمایند.

هزینه های زندگی در ایتالیا موسسه آوید

هزینه های پس از خروج از ایران

حال پس از بررسی هزینه های مربوط به قبل از خروج از کشور وقت آن رسیده که به بررسی هزینه هایی که پس از خروج از کشور نیاز از آن ها در نظر بگیریم،‌ بپردازیم. هزینه های پس از خروج از کشور با توجه به کشور مقصد بسیار متفاوت است اما ما در این بخش به بررسی کامل هزینه های مورد نیاز پس از ورود به کشور ایتالیا به منظور تحصیل می پردازیم.

این دسته از هزینه ها خود به دو بخش مجزا تفکیک میشوند. هزینه هایی که دوره آنها بسیار بلند است و به عنوان هزینه های یکباره در نظر میگیرم و هزینه هایی که باید هر ماه پرداخت شوند که آنها را به عنوان هزینه زندگی روزمره در نظر خواهیم گرفت.

هزینه های جانبی و یکباره

در ادامه مقاله هزینه های تحصیل در ایتالیا به بررسی هزینه های جانبی و یکباره می پردازیم. همانطور که در بالا گفتیم این هزینه ها به صورت یکباره پرداخت می شوند و یا نیاز به پرداخت مجدد در مدت زمان طولانی را دارند.

       محل اقامت موقت: برای اقامت روز‌های اول در کشور مقصد راه های متفاوتی وجود دارد که افراد با توجه به شرایط و میزان بودجه خود مناسب ترین راه را برای خود انتخاب می نمایند. کم هزینه ترین نوع اقامت در ایتالیا مربوط به هاستل‌های مختلف در سطح شهر میباشد که از شبی حدود ۱۴ یورو شروع میشوند و تا ۷۰ یورو هم با توجه به امکانات هاستل ادامه میابد. همچنین هتل های متفاوتی در سطح شهر هم وجود دارند که از حدود ۱۰۰ یورو به بالا برای هر شب اقامت شروع میشوند. در صورت نیاز به مشاوره در مورد این موضوع می توانید با کارشناسان موسسه تماس بگیرید تا بسته به نوع شرایط شما و شهر مقصد بهترین و کم هزینه ترین محل اقامت را برای شما فراهم نمایند.

       حساب بانکی موقت: مطمئنا در اولین روزها پس از ورود به ایتالیا مهمترین مسئله نگهداری پول های نقدی است که به همراه دارید اما در روزهای اول که هنوز شما کارت اقامت یا همان پرمسو خود را دریافت نکرده‌اید، معمولا بیشتر بانک‌ها از باز کردن حساب برای شما امتناع میکنند در این بین بانک‌هایی هستند که برای شما حساب باز میکنند و مبلغ دریافتی ماهانه چندین برابر حالت معمول است که حدودا بین ۵ تا ۱۵ یورو در ماه برای حساب خود باید بپردازید، اما از طرفی حمل پول نقد هم خطرات جانبی خود را به دنبال دارد.

       شهریه اولیه دانشگاه: تقریبا تمامی دانشجویان دانشگاه های مختلف ایتالیا قبل از مشخص شدن نتیجه بورسیه، جهت تکمیل ثبت نام خود در دانشگاه نیاز دارند تا قسط اول شهریه خود را که ۱۵۶ یورو در ماه میباشد را بپردازند و پس از مشخص شدن نتیجه بورسیه قسط های بعدی به صورت خودکار صفر خواهند شد.

       خانه یا خوابگاه: پیدا کردن محلی جهت اقامت دائم در آن یکی از دشوارترین مراحل مهاجرت میباشد که معمولا تمامی افراد با آن دست و پنجه نرم میکنند و بسته به شهر مورد نظر میزان هزینه مربوط به این مورد متفاوت میباشد. هزینه های مربوط به این مورد به صورت زیر میباشد که آن ها را بررسی میکنیم.

       پیش پرداخت: در صورت تعلق گرفتن خوابگاه و یا اجاره یک خانه یا اتاق در سطح شهر شما نیاز دارید تا مبلغی را به عنوان پیش پرداخت در اختیار دانشگاه و یا صاحب خانه قرار دهید که معمولا برای خوابگاه این مبلغ ۲۰۰ یورو و برای خانه و یا اتاق معمولا برابر با دو ماه اجاره‌ی خانه میباشد.

       هزینه پیدا کردن خانه: برخی افراد جهت پیدا کردن خانه‌ی مورد نظر خود به دلایل مختلف به بنگاه های املاک مراجعه میکنند که معمولا در صورت پیدا کردن خانه مورد نظر خود و بستن قرارداد نیاز به پرداخت مبلغی بین ۲۵۰ تا ۵۰۰ یورو به دفتر املاک بابت هزینه پیدا کردن خانه بپردازند.

       هزینه عقد قرارداد: بستن قرارداد در ایتالیا بدون هزینه نمیباشد و جهت رسمی کردن قرارداد (که توصیه کارشناسان ما هم بستن قرارداد به صورت رسمی است) باید حدود ۱۰۰ یورو هزینه به دفتر اسناد رسمی کشور ایتالیا پرداخت شود.

       رفت و آمد: یکی از بیشترین هزینه های کشور ایتالیا مربوط به رفت آمد میباشد که برای شهر میلان هزینه مترو و اتوبوس برای هربار سوار شدن ۲ یورو و در شهر های دیگر ۱.۵ یورو میباشد. اما با دریافت کارت مترو به صورت سالیانه میتوانید این هزینه را به طرز چشمگیری کاهش دهید.

       کارت مترو: دانشجویان ایرانی به دلیل داشتن ایزه یا همان میزان سطح درآمد سالیه کمتر از ۶۰۰۰ یورو می توانند کارت مترو یک ساله را با کمترین قیمت دریافت نمایند که مبلغ آن ۵۰ یورو برای ۱۲ ماه میباشد.

       پرمسو: پرمسو همان کارت اجازه اقامت هر فرد در کشور ایتالیا میباشد که پس از ورود به ایتالیا باید کیت مربوطه به آن پر و ارسال گردد، برای ارسال کیت مربوط به آن باید هزینه های زیر را بپردازید.

       بیمه: یکی از مدارک مهم جهت ارسال کیت پرمسو گرفتن بیمه است که با توجه به نوع آن بین ۵۰ تا ‍۱۵۰ یورو میباشد. که نوع بیمه ASL که به صورت یک ساله با پوشش بسیار کامل است با مبلغ ۱۵۰ یورو پیشنهاد میشود.

       تمبر: تمبر مورد نیاز کیت پرمسو ۱۸ یورو میباشد که باید از تاباچی های داخل شهر خریداری شود.

       پست: جهت ارسال کیت باید به دفتار پستی سطح شهر مراجعه کنید و با پرداخت هزینه ۳۰ یورو اقدام به ارسال کیت پرمسو نمایید.

       ارسال کیت: مبلغ پرداختی به همراه کیت جهت بررسی مدارک مربوط به پرمسو و دریافت کارت ۷۰ یورو میباشد.

       تایید مدارک: بسته به نوع دانشگاه مدارک مورد نیاز بورسیه هر استان متفاوت است و باید در ایتالیا توسط سفارت ایران در شهر میلان تایید شوند و تمبر مربوطه باطل شود که معمولا بین ۴۰۰ تا ۶۰۰ یورو هزینه مربوط به این تاییدات میباشد.

       سیم کارت: هزینه اولیه خرید و فعال سازی سیم کارت ۳۰ یورو میباشد.

مخارج روزمره در ایتالیا موسسه آوید

هزینه های زندگی و دوره‌ای

پرداخت این هزینه ها به صورت دوره ای ضروری است و تلاش شده این هزینه ها کاملا به مبلغ واقعی نزدیک باشند. همچنین این هزینه ها از هر شهر به شهر دیگر متفاوت است اما در کلیت موضوع تغییری ایجاد نمیشود.

       مواد غذایی: این موضوع یکی از موضوعاتی است که کاملا وابسته به شهر مقصد میباشد اما به طور میانگین هزینه خرید‌ مواد غذایی اولیه به صورت ماهیانه ۱۰۰ تا ۱۵۰ یورو میباشد. نکته مهمی که باید در نظر گرفت این است که در صورت تعلق گرفتن بورسیه و دریافت کارت منسا یا همان سهمیه غذای روزانه این هزینه میتواند تا ماهیانه ۴۰ یورو هم کاهش یابد.

       اجاره خانه یا خوابگاه: اجاره خانه هم با توجه به نوع و مکان خانه در سطح شهر و همچنین شهر های شمالی یا جنوبی متفاوت است اما می توان مبلغی بین ۲۵۰ تا ۳۵۰ یورو در ماه به این موضوع اختصاص داد. مبلغ ذکر شده مربوط به یک اتاق می باشد و در صورتی که یک واحد آپارتمان مدنظر باشد این مبلغ تا ۱۵۰۰ یورو هم ممکن است افزایش یابد.

       هزینه های تحصیلی(بعضی رشته ها): در بعضی از رشته ها دانشجویان نیاز دارند تا برخی از مواد و اقلام مورد نیاز جهت انجام پروژه های دانشجویی را با هزینه شخصی تهییه نمایند مانند دانشجویانی که در رشته معماری تحصیل می نمایند که این هزینه معمولا ۱۰ یورو در ماه میباشد.

       سیمکارت: با توجه به نوع شرکت مخابراتی که سیم کارت از آن خریداری شده معمولا باید مبلغی بین ۷ تا ۱۵ یورو در ماه برای هزینه سیم کارت و اینترنت آن بپردازید.

       پوشاک: این موضوع کاملا بستگی به افراد دارد اما اگر قصد خرید از ایتالیا برای این موضوع را دارید باید ماهیانه مبلغ ۵۰ یورو در نظر داشته باشید.

 سخن پایانی

در این مطلب تلاش کردیم تا هرچه بیشتر دید بهتری نسبت به هزینه های مهاجرت تحصیلی به ایتالیا در خدمت شما عزیزان قرار دهیم. در صورت داشتن سوال های بیشتر و تخصصی تر میتوانید با مشاوران مجموعه تماس حاصل فرمایید تا به صورت کامل راهنمایی های مورد نیاز را در اختیار شما قرار دهند. همچنین در صورتی که در هزینه های بالا موردی جا افتاده است میتوانید در بخش زیر آن را کامنت نمایید. همچنین در صورتی که میخواهید از هزینه های تحصیل در هلند اطلاعات کسب نمایید، به مقاله هزینه های تحصیل در هلند مراجعه نمایید.

توجه: تمام مطالب منتشر شده در وبسایت آوید، اختصاصی بوده و کپی برداری بدون ذکر منبع پیگرد قانونی دارد.

مهاجرت به ایتالیا را از کجا شروع کنیم؟

در صورتی که میخواهید در کشوری با آب و هوای بسیار عالی و سرشار از جاذبه های گردشگری و همچنین موقعیت های فراوان شغلی، اقامت داشته باشید، موسسه آوید به شما مهاجرت از طریق تحصیل به ایتالیا را پیشنهاد میدهد. کافیست از طریق فرم ارزیابی رایگان، شرایط خود را مورد ارزیابی قرار داده تا از امکان مهاجرت خود به این کشور، آگاهی یابید. همچنین شما می توانید با رزرو وقت مشاوره، بصورت کاملا تخصصی و کامل از شرایط مهاجرت به این کشور اطلاع یافته و مراحل اخذ پذیرش را شروع نمایید. موسسه آوید در تمامی مراحل همراه شما می باشد.

5 2 رای
امتیاز مطلب
عضویت در خبرنامه
مرا آگاه کن
guest
0 دیدگاه
بازخورد درونی
نمایش تمام دیدگاه ها
5 2 رای
امتیاز مطلب
عضویت در خبرنامه
مرا آگاه کن
guest
0 دیدگاه
بازخورد درونی
نمایش تمام دیدگاه ها