Search

تحصیل در ایتالیا

تحصیل در ایتالیا  در واقع از سن 3 سالگی آغاز می‌شود که البته در این مقطع سنی آموزش اجباری محسوب نمی‌شود . به این دوره اصطلاحا پیش دبستانی گفته می‌شود که از سن 3 تا 6 سالگی را در بر می‌گیرد . علیرغم اجباری نبودن این دوره آموزشی ، اما حدود 95 درصد از مردم ایتالیا این بخش از تحصیل را برای فرزندان خود ضروری می‌بینند و در پیش دبستانی های دولتی و یا خصوصی ثبت نام می‌کنند.

فهرست مقاله

مقدمه

تحصیل اجباری در ایتالیا با آموزش ابتدایی آغاز می‌گردد و از سن 6 تا 11 سالگی را دربر می‌گیرد و در پایان یعنی پنجم دبستان امتحانی برگزار می‌گردد، که بعد از کسب نمره قبولی وارد آموزش متوسطه می‌شوند . برای آموزش ابتدایی هم دو نوع مدرسه وجود دارد . دولتی و خصوصی . مدارس دولتی رایگان هستند و برای مدارس خصوصی والدین باید هزینه پرداخت کنند .

آموزش اجباری، علاوه بر آموزش ابتدایی شامل مقطع مقدماتی متوسطه هم می‌شود که سه سال طول کشیده و بچه‌های 11 تا 14 سال در آن تحصیل می‌کنند . بیشتر مدارس مقدماتی توسط دولت حمایت می‌شود اما برخی ار آنها توسط نهاد های مذهبی و یا خیریه ها حمایت می‌شوند  و مانند آموزش ابتدایی در این دوره هم مدارس خصوصی وجود دارند که تحصیل در آن مستلزم پرداخت شهریه است . در پایان دوره مقدماتی امتحان برگزار می‌شود و دانش آموزانی که نمره لازم را کسب کنند موفق به دریافت دیپلم می‌شوند.

پس از دوره آموزش اجباری مقدماتی،  مقطع آموزش تکمیلی متوسطه است که از سه تا 5 سال بنا بر نوع آموزش متغیر است . این دوره در سیستم آموزشی ایتالیا اجباری نیست و نیازی به توضیح برای ترک آن وجود ندارد.

دبیرستان های کلاسیک :که به مطالعه کلاسیک با عنوان ارویند کلاسیکو می‌پردازند ، دوره آموزشی پنج ساله را شامل می‌شوند.

مدرسه هنر های کاربردی اینسبیتیو دآرت: که تحصیل در آن پنج سال به طول می انجامد. .

مدرسه موسیقی :  دوره آموزشی این مدارس که آموزش مقدماتی را شامل می‌شود سه سال به طول می انجامد .

از جمله مهمترین اهداف مراکز آموزش تکمیلی متوسطه،  می‌توان از موارد زیر نام برد:

آماده‌سازی جوانان برای حضور در مراکز دانشگاهی به واسطه برگزاری دوره‌های آموزشی در لایسئو کلاسیکو (دبیرستان‌های کلاسیک).

تربیت نیرو و کادر آموزشی مورد نیاز مدارس کشور به واسطه آموزش افراد لایق در استیتوتی ماگیترالی. (مدارس تربیت معلم).

تربیت نیروی فنی مورد نیاز حوزه اقتصادی و صنایع کشور از طریق ارائه دوره‌های آموزشی فنی در استیتیوتی تکنیک (مدارس فنی).

ترتیب نیروی حرفه‌ای مورد نیاز حوزه اقتصاد و صنایع کشور از طریق ارائه دوره‌های آموزشی در ایستیتیوتی پروفشنال (مدارس حرفه‌ای).

دوره کارشناسی 

دانش آموزان پس از اخذ دیپلم آموزش تکمیلی متوسطه می‌توانند وارد دانشگاه شوند. شرط ورود به دانشگاه،  قبولی در امتحان ورودی است که به 3 طریق امکانپذیر است .

قبولی در کنکور ملی

برای برخی از رشته ها و دانشگاه ها کنکور ملی وجود دارد، به این معنا که در یک روز بخصوص این امتحان به صورت سراسری در کل ایتالیا برگزار می‌شود و دانش آموزان در این امتحان شرکت می‌کنند و در صورت قبولی به دانشگاه راه می یابند و اگر موفق نشوند اجاره ورود به دانشگاه را ندارند.

رشته هایی با امتحان ورودی دانشگاهی

این امتحان توسط خود دانشگاه ها و به صلاحدید دانشگاه در زمان مشخص برگزار می‌شود و در صورت قبولی دانش آموران اجازه ورود به آن را می یابند.

رشته هایی با امتحان  ورودی آزاد

پذیرش در این دانشگاه ها نسبت به دو گروه قبل ساده تر است. دانش آموزان باید در امتحان ورودی شرکت کنند اما اگر قبول نشوند اجازه ورود را از دست نمی‌دهند و می‌توانند ثبت نام کنند اما باید در نیم سال اول تحصیلی دروس پیش نیاز را گذرانده و این دروس را با موفقیت به پایان برساند.

دوره کارشناسی 3 سال به طول می انجامد که معادل 180 واحد درسی است . برخی دانشگاه ها کارشناسی ارشد پیوسته ارائه می‌دهند که با دارا بودن مدرک دیپلم می‌توان برای شرکت در این دانشگاه ها اقدام کرد . مدت تحصیل این دوره ها بین 5 تا 6 سال است و بین 300 تا 360 واحد درسی متغیر است .

کارشناسی ارشد

دوره کارشناسی ارشد 2 ساله است و شامل 120 واحد درسی می‌باشد . شرط ورود به کارشناسی ارشد داشتن مدرک کارشناسی است . در پایان دوره کارشناسی ارشد واحد های کارآموزی به منظور ارتقا دانش و تجربه دانشجویان برای ورود به بازار کار ارائه می‌شود که بسیار موثرند در پیدا کردن شغل مناسب پس از اتمام تحصیل.

دوره های کوتاه مدت یکساله پس از کارشناسی 

این دوره درواقع میان دوره ای است بین کارشناسی و کارشناسی ارشد و در واقع تجربه و دانش دانشجو را در یک رشته خاص افزایش می‌دهد تا برای ورود به بازار کار آماده شود . در این دوره هر چه تخصصی تر بر روی آن رشته متمرکز می‌شود.

دکترا

دوره دکترا در ایتالیا 3 ساله است و برای پذیرفته شدن نیاز به مدرک کارشناسی ارشد می‌باشد . چون این مقطع در همه جای دنیا بسیار رقابتی است پس دانشجویان برای ورود باید از سابقه علمی و پژوهشی خوبی برخوردار باشند.

مهاجرت به ایتالیا را از کجا شروع کنیم؟

در صورتی که میخواهید در کشوری با آب و هوای بسیار عالی و سرشار از جاذبه های گردشگری و همچنین موقعیت های فراوان شغلی، اقامت داشته باشید، موسسه آوید به شما مهاجرت از طریق تحصیل به ایتالیا را پیشنهاد میدهد. کافیست از طریق فرم ارزیابی رایگان، شرایط خود را مورد ارزیابی قرار داده تا از امکان مهاجرت خود به این کشور، آگاهی یابید. همچنین شما می توانید با رزرو وقت مشاوره، بصورت کاملا تخصصی و کامل از شرایط مهاجرت به این کشور اطلاع یافته و مراحل اخذ پذیرش را شروع نمایید. موسسه آوید در تمامی مراحل همراه شما می باشد.