Search

کار دانشجویی در ایتالیا

کشور ایتالیا هر ساله بسیاری از دانشجویان را از سراسر جهان به خود جذب میکند. هزینه زندگی پایین تر در مقایسه با کشور‌های اروپایی دیگر، بورسیه های تحصیلی متنوع،‌ دانشگاه‌های مختلف با رتبه علمی بسیار عالی برخی از دلایل جذابیت این کشور برای دانشجویان می‌باشد. این کشور علاوه بر دانشگاه‌های بسیار قدیمی(مانند دانشگاه بولونیا) دارای آثار تاریخی بسیار زیادی میباشد که علاوه بر دانشجویان مقصد بسیاری از توریست ها از سراسر جهان میباشد. مانند دیگر کشور‌های اروپایی کار در حین تحصیل برای دانشجویان در ایتالیا مجاز میباشد و بسیاری از دانشجویان علاقه مند به یافتن شغلی در حین تحصیل میباشند. در ادامه این مقاله به بررسی کار دانشجویی در ایتالیا و شرایط آن خواهیم پرداخت.

فهرست مقاله

 زمینه کاری در ایتالیا

بعد از شیوع ویروس کرونا، رونق اقتصادی در کشور ایتالیا به مراتب کمتر از سایر کشورهای اروپایی بوده که این مورد باعث شده است تا یافتن شغل مناسب برای برخی افراد پس از فارغ التحصیلی و یا در حین تحصیل در این کشور کمی دشوار شود. اما میتوان گفت که در صورت داشتن تخصص مناسب و همچنین تسلط کافی به زبان ایتالیایی که زبان رسمی این کشور می باشد میتوانید تا حد قابل توجهی شانس خود را در یافتن شغل مناسب افزایش دهید. همچنین پیدا کردن شغل در ایتالیا از هر شهر به شهر دیگر متفاوت میباشد و معمولا یافتن شغل در شهر های بزرگتر، به دلیل فرصت های شغلی بیشتر و شرکت های بزرگتر آسان تر میباشد.

کار دانشجویی در ایتالیا موسسه آوید

کار دانشجویی در ایتالیا

توانایی پیدا کردن و انجام کار دانشجویی در ایتالیا در حین تحصیل یکی از مزیت هایی میباشد که این کشور در اختیار دانشجویان قرار میدهد. طبق قوانین این کشور تمامی دانشجویان در حین تحصیل می توانند حداکثر تا ۲۰ ساعت در هفته به طور رسمی به کار مشغول باشند. لازم به ذکر است که دانشجویانی که از خارج از اتحادیه اروپا به ایتالیا جهت تحصیل می ‌‌آیند جهت کار در این کشور نیازمند دریافت کارت پرمسو یا همان کارت اقامت دانشجویی و سپس ثبت درخواست کار دانشجویی در اداره مهاجرت این کشور میباشد. ثبت درخواست معمولا بین ۱ تا ۲ ماه با توجه به شهر اقامت متفاوت میباشد و همچنین دانشجویان باید قراردادی که با کارفرما بسته اند راه به این اداره ارائه دهند.

شرایط کار دانشجویی در ایتالیا

همانطور که در بالا گفته شد افرادی که به زبان ایتالیایی مسلط هستند از شانس بالایی جهت یافتن کار دانشجویی برخوردار می باشند. اما به جز تسلط به زبان ایتالیایی با توجه به هر شغل شرایط مربوط به آن نیز مورد نیاز است. همچنین دانشجویانی که به زبان ایتالیایی مسلط نیستند نیز میتوانند به انجام شغل هایی که نیاز به زبان ندارد(مانند شغل های دلیوری) و یا شغل هایی که در خود محیط دانشگاه وجود دارند مشغول شوند.

مشاغل دانشجویی

با توجه به رشته تحصیلی دانشجویان و میزان علاقه ‌آن ها می توانند شغل ‌های متفاوتی را انتخاب نمایند. اما در زیر لیستی از شغل های معمول برای دانشجویان تهیه کرده ایم که افراد با توجه به شرایطشان میتوانند هر یک از آن های انتخاب نمایند:

  • کمک یار اساتید
  • دستیار پژوهشی
  • برنامه نویسی به صورت پروژه ای یا فریلنسری
  • تدریس زبان
  • انجام کارهای خدماتی در رستوان‌ها یا هتل‌ها
  • کارهای مربوط به دانشگاه در داخل بخش های مختلف
  • شغل های دلیوری غذا و یا مواد غذایی

همانطور که پیشتر گفتیم شرایط هر شغل در هر شهر با شهر دیگر متفاوت است اما به طور کلی معمولا در شهر های بزرگتر فرصت های شغلی بیشتر به چشم میخورد. به همین دلیل به افراد توصیه میشود که در هنگام انتخاب دانشگاه به بررسی شرایط شهر مقصد از جمله آب و هوا و میزان مدرن بودن آن بپردازند تا بهترین تصمیم را اتخاذ نمایند.

نحوه پیدا کردن کار

پیدا کردن کار در ایتالیا معمولا به صورت اینترنتی صورت می پذیرد و افراد معمولا با توجه به رشته تحصیلی و علاقه به جست و جو می پردازند؛ اما میتوان لینکدین را به عنوان یکی از سایت های مهم و مادر جهت یافتن شغل معرفی کرد و هر شخص با ساختن رزومه مربوط به خود در آن میتواند به بررسی فرصت های شغلی بپردازد و همچنین اقدام به ارسال درخواست خود برای فرصت شغلی مورد نظر نماید. علاوه بر این، سایت های زیادی در ایتالیا مشغول به فعالیت میباشند که میتوان با وارد کردن عبارت lavoro در موتور جست و جوی گوگل به بررسی آن ها جهت پیدا کردن فرصت ‌های شغلی بیشتر پرداخت.

درآمد کار دانشجویی در ایتالیا موسسه آوید

درآمد کار دانشجویی در ایتالیا

درآمد کار دانشجویی کاملا وابسته به شهر محل اقامت است و از هر شهر به شهر دیگری و از هر رشته به رشته ای دیگر متفاوت میباشد. اما به طور کلی می توان محدوده دستمزد بین ۵ تا ۱۰ یورو در ساعت را برای کار دانشجویی در نظر داشت و میتوان با این درآمد از پس هزینه های زندگی در ماه برآمد. کار دانشجویی در واقع یک شغل پاره وقت به حساب می ‌آید به همین دلیل میزان درآمد آن پایین تر از یک شغل تمام وقت میباشد و همچنین با توجه به نکته ای که در بالا گفته شد چون  تعداد متقاضیان کار در ایتالیا بالاتر از دیگر کشور های اروپایی می باشند، معمولا افراد با دستمزد پایین تری هم راضی به انجام کار مشابه میشوند و این نکته را میتوان مهمترین دلیل برای پایین بودن دستمزد کار دانشجویی در ایتالیا دانست.

نتیجه گیری

به طور کلی بیشتر دانشجویان به دلیل داشتن بورسیه و همچنین سنگین بودن درس ها پیدا کردن شغل دانشجویی را در اولویت پایین تری قرار میدهند اما به طور معمول می توان گفت پس از صرف مدت زمان حدود یک تا دو ماه میتوان به شغل مناسب خود دست یافت. با وجود این که کشور ایتالیا به تمامی افرادی که از دانشگاه های این کشور فارغ التحصیل می شوند یک سال اجازه اقامت و جست و جوی کار مناسب را میدهد اما این نکته حائز اهمیت است که بیشتر افرادی که در این کشور تحصیل می نمایند پس از فارغ التحصیلی به کشور‌های دیگر اروپایی از جمله آلمان و هلند که فرصت های شغلی و همچنین درآمد در آن‌ها به مراتب از ایتالیا بیشتر است مهاجرت می نمایند. در صورت نیاز به دریافت اطلاعات بیشتر و راهنمای تخصصی یافتن کار مناسب در ایتالیا میتوانید با کارشناسان مجموعه آوید تماس حاصل فرمایید.

توجه: تمام مطالب منتشر شده در وبسایت آوید، اختصاصی بوده و کپی برداری بدون ذکر منبع پیگرد قانونی دارد.

مهاجرت به ایتالیا را از کجا شروع کنیم؟

در صورتی که میخواهید در کشوری با آب و هوای بسیار عالی و سرشار از جاذبه های گردشگری و همچنین موقعیت های فراوان شغلی، اقامت داشته باشید، موسسه آوید به شما مهاجرت از طریق تحصیل به ایتالیا را پیشنهاد میدهد. کافیست از طریق فرم ارزیابی رایگان، شرایط خود را مورد ارزیابی قرار داده تا از امکان مهاجرت خود به این کشور، آگاهی یابید. همچنین شما می توانید با رزرو وقت مشاوره، بصورت کاملا تخصصی و کامل از شرایط مهاجرت به این کشور اطلاع یافته و مراحل اخذ پذیرش را شروع نمایید. موسسه آوید در تمامی مراحل همراه شما می باشد.