Search

هزینه تحصیل در هلند

هزینه تحصیل در هلند، شامل هزینه های مختلفی میشود که در این مقاله به آن میپردازیم. هزینه مدارس و دانشگاه ها از جمله این هزینه هاست. همچنین هزینه خورد و خوراک، حمل و نقل، هزینه محل سکونت و ویزا نیز از جمله هزینه های مهم دیگر تحصیل در هلند می باشد. همانطور که می دانید، هلند کشوری بسیار مطرح در زمینه تحصیل و آموزش در بین کشورهای اروپایی و همینطور در دنیا است.

دانشگاه های هلند توانسته اند در طی 20 سال اخیر رتبه بسیار خوبی را در رنکینگ جهانی بدست آورند . نام کشور هلند با آموزش حرفه ای و بروز در دنیا پیوند خورده است. .شرایط پذیرش آسانتر نسبت به دیگر کشورهای اروپایی و پروژه و کارهای گروهی دانشجویان در حین تحصیل ، هلند را به مقصدی پرطرفدار برای دانشجویان بین المللی تبدیل کرده است.

وجود رشته های کاربردی و نو و متناسب با نیاز بازار کار شرایط بسیار خوبی را برای فارغ التحصیلان در ورود به بازار کار فراهم نموده است. اقتصاد قدرتمند هلند و روابط خوب سیاسی و تجاری این کشور با ایالات متحده آمریکا باعث شده تا کشور هلند در تمامی زمینه ها، رشد سریع و چشمگیری داشته باشد و شرکت های آمریکایی زیادی، پروژه های عظیمی را  در هلند سرمایه گذاری کرده اند که میتوان از آن جمله به شرکت آ اس ام ال اشاره نمود.

بنابراین دانشجویان میتوانند هر رشته ای که مورد علاقه شان باشد را برای تحصیل در این کشور انتخاب کنند، چون در نهایت بازار کار مربوط به آن رشته پتانسیل جذب نیروی متخصص را دارد. نسبت هزینه تحصیل و زندگی در این کشور بسیار منطقی است و دانشجو با دغدغه تامین هزینه ها همچون دیگر کشورهای اروپایی مواجه نیست. وجود بورسیه های متعدد در دانشگاه های کشور هلند امکان تحصیل ارزان و حتی رایگان را برای بسیاری از دانشجویان اینترنشنال فراهم میکند.

فهرست مقاله

هزینه تحصیل در مدارس هلند

هزینه تحصیل در مدارس دولتی هلند رایگان میباشد و تنها هزینه بسیار جزئی بابت ثبت نام پرداخت میشود.بچه ها از سن 4 سالگی میتوانند به صورت تمام وقت مدرسه را شروع کنند اما سن اجباری برای تحصیل کودکان از 5 سال است.کودکان چه از سن 4 سالگی و چه از سن 5 سالگی مدرسه را آغاز کنند، تحصیلشان در مدارس دولتی رایگان میباشد.

همچون دیگر کشورهای دنیا تحصیل در مدارس خصوصی با پرداخت شهریه همراه است که بسته به نوع مدرسه هزینه ها متفاوت است .

هزینه تحصیل در مقطع کارشناسی

یکی دیگر از هزینه های تحصیل در هلند، مربوط به هزینه های تحصیل در مقطع کارشناسی در هلند می باشد. این هزینه ها بسته به نوع دانشگاه 3 و یا 4 ساله است. برخلاف دیگر کشورهای اروپایی که بیشتر رشته ها در دوره کارشناسی به زبان آن کشور برگزار میشوند اما در هلند تعداد بسیاری از دانشگاه ها، رشته های متفاوتی را به زبان انگلیسی در مقطع کارشناسی ارائه میدهند که همین موضوع دلیل انتخاب هلند توسط بسیاری از دانشجویان اینترنشنال میباشد.

هزینه تحصیل در هلند بسته  به نوع دانشگاه متفاوت است. دانشگاه های اپلاید ساینس یا همان علمی کاربردی هزینه کمتری برای تحصیل دارند اما برای دانشگاه های بیس ریسرچ که معمولا رتبه علمی بالایی دارند هزینه بیشتری باید پرداخت کرد.

نکته مهم و قابل اهمیت در مورد دانشگاه های اپلاید ساینس، وجود بورسیه در مقطع کارشناسی برای برخی رشته هاست که حدود یک سوم از هزینه شهریه را از همان سال اول پوشش میدهد. برای مثال رشته فیزیوتراپی که از رشته های پرطرفدار در کشور هلند میباشد، شامل بورسیه میشود.

به طور کلی هزینه تحصیل درمقطع کارشناسی در هلند از سالی 8000 یورو تا 12 هزار یورو میباشد. دانشجو در حین تحصیل اجازه کار دارد که بین 10 تا 15 ساعت در هفته میباشد. کمترین حقوقی که دانشجو میتواند در هر ساعت دریافت کند،  9.5 یورو بوده که با این دستمزد میتواند بخشی از هزینه های زندگی دانشجویی را تامین نماید.

هزینه تحصیل در مقطع ارشد

تحصیل درهلند در مقطع ارشد به زبان انگلیسی در هر رشته ای امکانپذیر است و نیازی به داشتن دانش زبان هلندی در هیچ کدام از رشته ها به غیر از پزشکی نمیباشد.

این موضوع یکی از نقاط قوت تحصیل در کشور هلند به حساب می آید که محدودیتی برای دانشجویان به لحاظ یادگیری زبان هلندی وجود ندارد. ناگفته نماند که 95 درصد مردم هلند انگلیسی را بسیار روان صحبت میکنند و امکان برقراری ارتباط با هر قشری از جامعه به زبان انگلیسی وجود دارد.

تحصیل در مقطع کارشناسی ارشد در هلند یکساله، هجده ماهه و دو ساله میباشد و همچون دوره لیسانس، دانشگاه ها به دو دسته بیس ریسرچ و اپلاید ساینس تقسیم میشوند.

دانشگاه های اپلاید ساینس کم هزینه تر و حدودا از سالی 8000 یورو تا 10000 یورو برای دانشجو هزینه دارند اما دانشگاه های بیس ریسرچ سالانه بین  10000 تا 18000 یورو از دانشجو شهریه دریافت میکنند.

درست است که تحصیل در کشور هلند رایگان نیست اما دانشگاه ها ی هلند بورسیه های متعددی ارائه میدهند که شامل حال دانشجویان  در هر دو نوع از دانشگاه میشود.

بهتر است بدانید که ...

در بین کشورهای اروپایی میتوان گفت هلند یکی از بیشترین بورسیه ها را در مقطع ارشد ارائه میدهد که میتوان با معدل بالا  و نمره زبان خوب از این بورسیه ها استفاده نمود.

برای دانشگاه هایی با رتبه علمی بالا از فول فاند 32000 یورویی گرفته تا بورسیه 5000 یورویی وجود دارد؛ اما برای دانشگاه های اپلاید ساینس چیزی به اسم فول فاند وجود ندارد و بورسیه بین 5 تا 10هزار یورو میباشد.

در دوره کارشناسی ارشد دانشجو بین 16 تا 20 ساعت در هقته اجازه کار دارد و کمترین دستمزد ساعتی 9.5 یورو میباشد که دانشجو میتواند با این دستمزد بخش بزرگی از هزینه های زندگی دانشجویی را تامین کند. یک دانشجو میتواند با توجه به نوع کار و شهری که در آن به تحصیل و کار می پردازد، ماهانه بین 500 تا 800  یورو به عنوان کار پارت تایم دریافت نماید.

هزینه تحصیل در مقطع دکترا

در بیشتر دانشگاه های هلند، موقعیت دکترا شغل محسوب میشود و با دریافت حقوق همراه است. تعداد کمی از موقعیت ها بدون فاند اعلام میشوند و دانشجو میبایست هزینه بابت تحصیل پرداخت کند.

میزان حقوق دانشجوی دکترا بسته به رشته و دانشگاه از ماهی 2200 یورو به بالا بوده و این میزان حقوق در سال های آخر (دوره دکترا در هلند 4 ساله میباشد) افزایش می یابد.

از مزایای تحصیل در دوره دکترا، استفاده از قانون 30 درصد است که با استفاده از این قانون دانشجوی دکترا تنها 30 درصد از مالیات را میپردازد و نه بیشتر.

به دلیل وجود فاند در مقطع دکترا، تقاضا برای تحصیل در این مقطع بسیار بالا و رقابتی است. به همین دلیل، هزینه تحصیل در هلند در مقطع دکترا، تا حد زیادی پوشش داده می شود. البته آمار دانشجویان دکترای ایرانی حاکی از موفقیت ایرانی ها در بدست آوردن موقعیت های دکترا در کشور هلند میباشد.

شهریه دانشگاه های هلند

شهریه دانشگاه بسته به رشته و نوع دانشگاه متفاوت است. هزینه تحصیل برای یک دانشجوی هلندی در مقطع کارشناسی و ارشد سالانه حدود 18000 یورو بوده و دانشجویان امکان دریافت وام برای هزینه زندگی و تحصیل خود را دارند.

اما شهریه دانشگاه برای دانشجویان اینترنشنال کاملا متفاوت بوده  و در برخی از دانشگاه ها به قرار زیر میباشد:

هزینه های زندگی دانشجویی در هلند

یکی دیگر از هزینه های تحصیل ر هلند، هزینه خورد و خوراک می باشد. هزینه خورد و خوراک تقریبا در همه شهر های هلند یکسان است. سوپر مارکت های بزرگ و زنجیره ای مثل آلبرت های ، یومبو، لیدل و آلدی در همه شهرهای هلند وجود دارند و اجناس را با یک قیمت مشابه در تمام شهرهای هلند در اختیار خریدار قرار میدهند. پس میتوان گفت هزینه های خورد و خوراک در تمام شهر های هلند یکسان میباشد؛ اما آنچه مسلم است ای است که در شهرهای بزرگی همچون آمستردام، روتردام، دن هاخ و اوترخت، رستوران ها و کافه ها و بارهای بیشتری وجود دارد که امتحان کردن آنها همراه با هزینه خواهد بود.

 اما برای اجاره اتاق و خانه ، هلند را به دو بخش شرق و غرب تقسیم میکنیم. در شهرهای بزرگ غربی هلند، اجاره اتاق و خانه بالاتر است. این شهرها اینترنشنال بوده و جمعیت و مهاجر بیشتری دارند؛ در نتیجه  فرصت های شغلی بیشتر و هزینه اجاره اتاق و خانه هم گرانتر است.

اما در شهر های شرقی مثل انسخده، دیفنتر، آلملو، آرنهم اجاره ها کمتر است و زندگی مقرون به صرفه تر.

نکته بسیار مهم وجود کمک هزینه های دولتی برای تامین بخشی از هزینه های اجاره خانه برای کسانی است که درآمدی ندارند که این کمک هزینه  شامل دانشجویان هم میشود.

دریافت این کمک هزینه البته با قواعدی همراه است که تمام  انواع خانه را در بر نمیگرد و نیازمند دانش کافی در این زمینه میباشد. مقدار این کمک هزینه بسته به اجاره خانه حدود 250 تا 300 یورو از کل اجاره را شامل میشود.

هزینه ویزا

ویزای هلند یکی دیگر از ویژگی های مهم این کشور به حساب می آید، احتمال ریجکت شدن ویزای هلند بسیار پایین و تقریبا نزدیک به صفر میباشد.

در کشور هلند، دانشگاه ها اسپانسر دانشجو میشوند؛ چون معتقدند با ورود هر دانشجو، مقدار قابل ملاحظه ای ارز وارد این کشور میشود و در واقع میتوان گفت قراردادی بین دانشگاه ها در هلند و سازمان مهاجرت هلند (آی ان دی) برقرار است که پروسه اخذ ویزا را تسهیل نموده و احتمال ریجکتی ویزا را به صفر نزدیک میکند.

هر دانشجو حدودا باید 192 یورو بابت هزینه ویزای دانشجویی تایپ دی یا همان اپلیکیشن فی ویزا پرداخت کند و این هزینه به دانشگاه مقصد پرداخت میشود و پس از دریافت پول، دانشگاه پروسه ویزای دانشجو را استارت میزند.

یکی از کارهای که دانشجو میبایست برای دریافت ویزا تحصیلی انجام دهد، پر کردن فرم ها و آماده سازی مدارک می باشد که میتواند تمامی این مراحل را به موسسه آوید سپرده تا بدون هیچ دغدغه ای در قبال نقصان مدارک و یا امثال آنها، زمان دریافت ویزای خود را کوتاه تر نماید. شما می توانید از طریق دکمه وقت مشاوره، با مشاورین ما در ارتباط بوده تا تصمیم درست را اتخاذ نمایید.

هزینه ویزای همراه

ویزای همراه در کشور هلند همزمان صادر نمیشود و پس از ورود دانشجو به کشور هلند، میتواند برای اعضای خانواده (همسر و فرزندان زیر هجده سال) اقدام نماید. بعد از ثبت درخواست، خانواده وی نهایتا پس از 3 ماه میتوانند به دانشجو در کشور هلند ملحق شوند.

نکته مهم : موسسه آوید تنها موسسه در ایران است که میتواند برای اعضای خانواده دانشجو ویزای همزمان دریافت کند تا دانشجو و خانواده ایشان همزمان وارد کشور هلند شوند. شما میتوانید برای ارزیابی تخصصی و رایگان شرایط خود برای دریافت ویزای تحصیلی، روی اینجا کلیک نمایید.

هزینه ویزای همراه برای افراد بالای 18 سال 192 یورو و برای افراد زیر 18 سال 64 یورو میباشد که باید به سازمان مهاجرت هلند (آی ان دی) پرداخت گردد.

پس از دریافت مبلغ واریزی توسط سازمان مهاجرت هلند، دانشجو با دریافت  نامه از سازمان مهاجرت (آی ان دی) مطلع میشود که پروسه بررسی ویزای همراه آغاز شده است.

هزینه رفت و آمد

بهترین وسیله نقلیه در کشور هلند دوچرخه میباشد که جزو لاینفک زندگی در هلند به حساب می آید. تعداد دوچرخه هایی که در کشور هلند موجود است از تعداد آدم ها بیشتر است. تقریبا به ازای هر نفر یک و نیم دوچرخه در هلند موجود است.

هلند کشوری مسطح است که در تمام شهرهای آن مسیر دوچرخه وجود دارد. هلند تنها کشوری در دنیا است که پر از بزرگراه های دوچرخه است. پس به صرفه ترین وسیله نقلیه دوچرخه است که هم آلودگی برای محیط زیست ندارد و هم نوعی ورزش محسوب میشود. با استفاده از دوچرخه، میتوان میزان قابل توجهی از هزینه های تحصیل در هلند که مربوط به حمل و نقل دانشجو می باشد را کاهش داد.

هزینه خرید دوچرخه دست دوم تقریبا بین 50 تا 200 یورو است. حالا چرا دوچرخه دست دوم بخریم؟ به این خاطر که در کشور هلند، دزدی دوچرخه زیاد اتفاق می افتد؛ پس بهتر است دانشجو در دوران دانشجویی از یک دوچرخه دست دوم و تمیز استفاده کند تا بتواند هزینه ها را در دوره دانشجویی مدیریت کند.

و یا اگر تمایل به خرید دوچرخه نو دارد حتما دوچرخه را بیمه نماید. در نظر داشته باشید در شهرهای بزرگ تنها نمیشود به دوچرخه اکتفا کرد و استفاده از اتوبوس و مترو هم لازم میشود. همچنین قطار های بین شهری که بسیار پر کاربرد هستند.

همچنین...

 برای استفاده از وسایل نقیله عمومی، کارت هایی وجود دارد به اسم «او فی چیپ کارت» که هر فردی که در هلند شماره شهروندی دارد میتواند از آن استفاده کند. با استفاده از این کارت میتوان از تخفیف 40 درصدی وسایل نقلیه عمومی استفاده کرد.

برای استفاده از «اوفی چیپ کارت»، فرد متقاضی سالانه 60 یورو میپردازد و هزینه های سفر داخل و بین شهری 40 درصد کاهش می یابد که بعد از این تخفیف، هزینه ها  منطقی تر به نظر میرسد.

دانشجویانی که در شهرهای نزدیک اقدام به انجام کار آموزی میکنند نیز بسته به نظر کمپانی و مسافت، هزینه رفت و آمدشان توسط شرکت مربوطه پرداخت میشود که میتواند در کاهش هزینه ها موثر باشد.

هزینه های متفرقه

هزینه های متفرقه شامل تمام هزینه ها به غیر از شهریه دانشگاه، اجاره خانه و خورد و خوراک میشود. به طور مثال هزینه رستوران، جیم یا همان باشگاه ورزشی، اینترنت و سرگرمی هایی چون سینما، تئاتر و کنسرت ها و ایونت های فرهنگی و هنری که هر کدام هزینه جداگانه ای دارند.

قیمت یه وعده غدا در یک رستوران معمولی حدود 10 یورو میباشد و یا کاپوچینو که 2.5 یورو میباشد. 

جنسمیزانقیمت (یورو)
موزیک کیلو1.29
نانبسته 800 گرمی0.99
فیله مرغیک کیلو7.5
گوشت چرخ کردهیک کیلو5.58
سیب زمینییک کیلو1.58
پنیر ورقه ای گودا200 گرم1.80
گوجه فرنگییک کیلو1.59
پیازیک کیلو1.80
برنجیک کیلو1.90
پرتقالیک کیلو1.47
روغنیک لیتر1.48
شیریک لیتر0.89
ماکارونییک بسته0.50

مهاجرت به هلند را از کجا شروع کنیم؟

شما میتوانید در صورت علاقمندی به مهاجرت به هلند، شرایط خود را بصورت کاملا رایگان ارزیابی نمایید. همچنین میتوانید با رزرو وقت مشاوره، بصورت کاملا تخصصی، بهترین نتیجه را کسب نمایید. کافیست بر روی دکمه های زیر کلیک نمایید.