Search

موقعیت جغرافیایی هلند

هلند در لغت به معنای کشورهای پایین تر است که به ارتفاع کم و توپوگرافی مسطح آن اشاره می کند، تنها حدود 50٪ از زمین های آن بیش از 1 متر بالاتر از سطح دریا است، و نزدیک به 26٪ در زیر سطح دریا قرار دارد. بیشتر نواحی زیر سطح دریا که به پولدر معروفند، نتیجه احیای زمین است که از قرن چهاردهم آغاز شد. کشور هلند در شمال غربی اروپا واقع شده است. این کشور عمدتاً شامل زمین های پست ساحلی، زمین های کشاورزی، تپه ها و سواحل شنی است و توسط رودخانه ها و کانال های متعددی قطعه، قطعه شده است و همین امر یکی از دلایل منحصر به فرد بودن این کشور میباشد. ما در این مقاله به معرفی موقعیت جغرافیایی هلند (اعم از کوه های هلند، جنگل های هلند، رودخانه های هلند، دریاچه های هلند، استان ها و پایتخت هلند) می پردازیم.

فهرست مقاله

مقدمه موقعیت جغرافیایی هلند

هلند کشور کوچکی است با مساحت کل 41545 کیلومتر مربع که در رتبه 131 قرار دارد و با جمعیت 17.4 میلیون نفر، پرجمعیت ترین عضو اتحادیه اروپا پس از مالت و دوازدهمین کشور پرتراکم‌ در جهان است. از شرق با آلمان، از جنوب با بلژیک و از شمال و غرب با خط ساحلی دریای شمال همسایه است. این کشور در دریای شمال با بریتانیا، آلمان و بلژیک مرزهای دریایی مشترک دارد. زبان رسمی این کشور هلندی است و فریزی غربی به عنوان زبان رسمی ثانویه در استان فریزلند است. هلند در منطقه معتدل نیمکره شمالی واقع شده است و اکثرا دارای آب و هوای دریایی است. تابستان ها خنک است در حالی که زمستان ها کاملا سرد است. گرم ترین ماه ها بین جولای و سپتامبر با دمای 60 تا 75 درجه فارنهایت است. ماه های زمستان طولانی و دلگیر با بادهای شدید و مقداری برف است و محدوده دما بین 20 تا 35 درجه فارنهایت میباشد. به دلیل نزدیکی به دریا، باران بسیار رایج است و در تمام طول سال تقریباً یکنواخت پخش می شود. اگر قصد مهاجرت به هلند را دارید ما به شما مطالعه آب و هوای هلند و فرهنگ و هنر هلند را پیشنهاد میکنیم.

موقعیت جغرافیایی هلند

 استانها و پایتخت هلند

هلند دارای دوازده استان میباشد که پرجمعیت ترین استان، هلند جنوبی است، با کمی بیش از 3.7 میلیون نفر تا ژانویه 2020، و زیلند نیز با 383488 نفر کمترین جمعیت را دارد. با این حال Drentheبا 188 کیلومتر مربع مساحت کم تراکم ترین استان است. از نظر مساحت، فریزلند با مساحت 5749 کیلومتر مربع بزرگترین استان است. اگر آب حذف شود، گلدرلند با مساحت 4964 کیلومتر مربع استان از نظر وسعت خشکی است. استان اوترخت با مساحت 1560 کیلومتر مربع کوچکترین استان است، در حالی که فلوولند با مساحت 1412 کیلومتر مربع کوچکترین استان از نظر خشکی است. چهار شهر بزرگ هلند عبارتند از: آمستردام، روتردام، لاهه و اوترخت. آمستردام پرجمعیت ترین شهر و پایتخت اسمی کشور است. لاهه مقر کل ایالات، کابینه و دیوان عالی ایالات متحده است. بندر روتردام شلوغ ترین بندر در اروپا ، شلوغ ترین فرودگاه هلند و سومین فرودگاه شلوغ در اروپا است. هلند یکی از اعضای موسس اتحادیه اروپا، منطقه یورو، G10، ناتو، OECD و WTO و همچنین بخشی از منطقه شینگن و اتحادیه سه جانبه بنلوکس است. این کشور میزبان چندین سازمان بین دولتی و دادگاه های بین المللی است که مرکز بسیاری از آنها در لاهه است.

هلند سرزمین لاله ها

دلیلی که هلند بخاطر لاله هایش معروف شده و به وفور از آنها می روید این است که این گل در آب و هوای گرم مانند هلند رشد می کنند. گل های متنوعی در انواع، شکل ها و رنگ های مختلف. با این حال، لاله ها رایج ترین هستند. آنها را می توان تقریباً در هر باغی یافت و اغلب در مغازه ها در سراسر هلند فروخته می شود. گردشگران همیشه از زیبایی های کشور پوشیده از گل غافلگیر می شوند و نقاط خاصی وجود دارد که می توان برای کشف بیشتر این زیبایی از آنها بازدید کرد. مکان‌هایی مانند منطقه گل، وست‌لند، بازار گل آمستردام و رویال فلور هلند که گل‌ها در مزارع بی‌پایان بیشتر شکوفا می‌شوند و هوا مملو از رایحه‌ای رمانتیک است. در مقاله  جاذبه های گردشگری هلند و همچنین اقتصاد هلند بیشتر به این موضوع خواهیم پرداخت.

هلند سرزمین گل ها

کوه های هلند در کجا قرار دارند؟

یکی از بخش های تشکیل دهنده جغرافیای هلند، کوه ها هستند. همانطور که پیش از این اشاره کردیم، هلند به جهت جغرافیای خاص خود بیشتر از مناطق پست تشکیل شده تا مرتفع و کوههایی که از آنها نام برده میشود بیشتر حکم تپه را دارد تا کوه؛ اما با این حال 593 کوه نامگذاری شده در هلند وجود دارد. بلندترین و برجسته ترین کوه، کوه منظره است. کوه منظره یک آتشفشان فعال در دریای کارائیب هلند است. گنبد گدازه ای آن قله آتشفشان چینه جزیره سابا را در ارتفاع 887 متری که بلندترین نقطه در پادشاهی هلند است، تشکیل میدهد. این پارک طبیعی در 2 سپتامبر 2019 به پارک ملی ارتقا یافت. یک مسیر پیاده روی به قله خود دارد که یکی از بزرگترین جاذبه های گردشگری سابا است. در طول مسیر صعود به کوه، می توان تمام مناطق آب و هوایی سابا، از جمله یک جنگل ابر در قله را پیدا کرد. اما بلندترین قله در محدوده هلند، قله Vaalserberg است. این کوه با ارتفاع حدود322متردر جنوبی ترین نقطه کشور در استان لیمبورگ قرار دارد و کوچکترین کوه دویولسبرگ 76 متر است و در شرق نایمخن قرار دارد. این تپه با وسعت کوچک، تاریخچه ای غنی دارد. برای آگاهی بیشتر از مناظر طبیعی هلند بهتر است به مقاله  جاذبه های گردشگری هلند سری بزنید.

آیا جنگلی در هلند وجود دارد؟

هلند مملو از جنگل‌های خیره‌کننده است. پیاده روی آرام در اطراف جنگلی در هلند راه ایده آلی برای استراحت، نفس کشیدن و دیدن حشرات، پرندگان و حیوانات است. بهتر از آن، جنگل های هلند را می توان در تمام طول سال تجربه کرد. در سال 2010، هلند 701 هزار هکتار جنگل طبیعی داشت که بیش از 19 درصد از مساحت زمین آن را شامل می شد. در سال 2021، 242 هزار هکتار از جنگل های طبیعی را از دست داد. هلند در حال حاضر عنوان کم درخت ترین کشور اروپا را با ایرلند به اشتراک می گذارد. در حال حاضر درختان تنها 11 درصد از مساحت آن را پوشش می دهند. جنگل آمستردام یکی از بزرگترین فضاهای سبز شهری در اروپا است، اما تعداد زیادی از وجود آن اطلاعی ندارند. بیشتر بازدیدکنندگان در منطقه مرکزی آمستردام تاریخی می مانند و این جواهر پنهان در لبه شهر را کاملا نادیده می گیرند. تنها 12 گونه درخت اصلی در هلند وجود دارد که تقریباً تمام گونه های درختی جنگل های هلند را تشکیل می دهند. از این میان، کاج اسکاتلندی هنوز رایج ترین و از نظر اقتصادی مهم ترین است.

جنگل های کشور هلند

دریاچه ها و رودخانه های اصلی هلند

در کشوری که نزدیک به 26 درصد آن زیر آب قرار گرفته ، تعدد بیشمار رودخانه و دریاچه دور از انتظار نیست. با این وجود Ijsselmeer با مساحت 1100 کیلومتر مربع بزرگترین دریاچه هلند است. این دریاچه قبلاً Zuiderzee (دریای جنوبی) بوده و توسط یک دایک مصنوعی به نام Afsluitdijk بسته شده است. این دریاچه توسط چندین رودخانه از جمله Amstel، Rhine، Vecht و IJssel تغذیه می شود.

در بین رودخانه های هلند نیز رود راین طولانیترین رودخانه است که مسافتی معادل 764 مایل را می‌پوشاند. همچنین دومین رودخانه طولانی در اروپای غربی و مرکزی است. این رودخانه از شش کشور از جمله هلند، فرانسه، آلمان، سوئیس، اتریش و لیختن اشتاین می گذرد. رودخانه راین از کانتون سوئیس گرابوندن در آلپ سوئیس آغاز می شود و از راینلند می گذرد و به دریای شمال در هلند می ریزد. در هلند، رود راین از چندین شهر از جمله آرنهم، نایمخن، اوترخت و روتردام عبور می کند. راین منبع اصلی آب خانگی برای اکثر شهرهایی است که از آن عبور می کند. از آب های راین در هلند برای کشاورزی استفاده می شده است. همچنین یک مسیر حمل و نقل کارآمد در هر شش کشور و یک خط مرزی مهم در سوئیس، آلمان، لیختن اشتاین و فرانسه است.

رودخانه میوس دومین رودخانه طولانی هلند و یکی از بزرگترین رودخانه های اروپا با مسافت 575 مایل است. از فرانسه سرچشمه می گیرد و از هلند و بلژیک می گذرد و سپس آب های خود را به دریای شمال تخلیه می کند. مرز بلژیک و هلند را در شمال تشکیل می دهد. قابل ناوبری است و بخش اصلی زیرساخت ناوبری در هلند میباشد. همچنین منبع مهم آب برای چندین بخش، استان و شهر بلژیک، فرانسه و هلند است.

رودخانه ایمز نیز در شمال غربی آلمان قرار دارد که از ایالت های نوردراین-وستفالن و نیدرزاکسن می گذرد و سپس به خلیج Dollart می ریزد. مسافت 231 مایل را طی می کند. سرچشمه رودخانه امس در جنگل توتوبورگ جنوبی است که پس از طی مسافت طولانی به دریای وادن که بخشی از دریای شمال است تخلیه می شود. رودخانه Eems جدا از آبی که برای شهرها و شهرداری ها تامین می کند، یک جاذبه گردشگری معروف است. همچنین بزرگراه مهم حمل و نقل صنعتی است.

دریاچه های کشور هلند

اهمیت رودخانه ها در هلند

هلند که دومین تولیدکننده کشاورزی بالاتر پس از ایالات متحده است، به شدت به رودخانه های خود برای آبیاری وابسته است. آب از این رودخانه ها با استفاده از فن آوری های مدرن که آبیاری را آسان می کند، استخراج می شود. هلند همچنین برای انتقال محصولات کشاورزی به استان ها و شهرداری های مختلف به رودخانه ها متکی است. این درحالی است که وجود همین موقعیت جغرافیایی هلند آن را مستعد طوفان و سیلهای مهلک نموده است. بدترین آنها در سالهای 1287، 1421 و 1953  با قربانیان انسانی بسیار، هنوز به یادگار مانده است. امروزه یک سیستم چشمگیر از دایک ها و ایستگاه های پمپاژ عظیم، هلند را از سیل محافظت می کنند.

سخن پایانی جغرافیای هلند

کشور هلند با مساحت کم و موقعیت جغرافیایی منحصر به فرد خود مقصد بسیاری از گردشگران شده است. علاوه بر آن به جهت وجود دانشگاههای برتر دنیا با استانداردهای بالای بین المللی انتخاب متقاضیان متعددی است که خواهان تحصیل در چنین دانشگاههایی هستند. گروه مهاجرتی آوید با هموار کردن مسیر حرکت برای چنین افرادی از طریق کمک برای اخذ بورسیه و همینطور ویزای تحصیلی و خدمات متعدد دیگر آماده ارائه هرگونه مشاوره ای به شما میباشد.

مهاجرت به کشور هلند موسسه آوید

مهاجرت به هلند را از کجا شروع کنیم؟

در صورتی که میخواهید در کشوری با آب و هوای بسیار عالی و موقعیت های فراوان شغلی، اقامت داشته باشید، موسسه آوید به شما مهاجرت تحصیلی به هلند را پیشنهاد میکند. از فرصت های فوق العاده ای که در این کشور برای تحصیل وجود دارد می توان به دریافت بورسیه تحصیلی در هر مقطع و هر رشته ای اشاره کرد. ما در موسسه آوید تمام سعی خود را برای دریافت بورسیه برای تمام کلاینت های خود میکنیم. دریافت بورسیه برای بیش از 70 درصد از دانشجویان اعزامی، سند افتخاریست که در سوابق ما وجود دارد. پس اگر شما هم میخواهید در معتبرترین دانشگاه های هلند به تحصیل بپردازید، کافیست از طریق فرم ارزیابی رایگان، شرایط خود را مورد ارزیابی قرار داده تا از امکان مهاجرت خود به این کشور، آگاهی یابید. همچنین شما می توانید با رزرو وقت مشاوره، بصورت کاملا تخصصی و کامل از شرایط مهاجرت به این کشور اطلاع یافته و مراحل اخذ پذیرش را شروع نمایید. موسسه آوید در تمامی مراحل همراه شما می باشد.