Search
Search
Close this search box.

مقایسه ایران و بلژیک

هر کسی قبل از مهاجرت از کشوری به کشور دیگر، میخواهد بداند که چه چیزهایی در زندگی او تغییر خواهد کرد. به همین دلیل ما در موسسه آوید، مقالاتی با عنوان مقایسه با ایران برای کشورهای مختلف، منتشر نموده ایم. این سری مقالات، نه تنها برای مهاجرین، بلکه برای اکثریت افرادی که حتی قصد سفر ندارند ، نیز جزء جذاب ترین مقالات ما در وب سایت موسسه آوید بوده است. از این رو قصد داریم تا با مقایسه بلژیک با ایران در زمینه های مختلف، تصویر دقیقتری از شرایط زندگی در بلژیک، به شما ارائه کنیم.

فهرست مقاله

مقدمه مقایسه ایران و بلژیک

مقایسه دو کشور را میتوان در زمینه های مختلف انجام داد. مقایسه شاخصهای کیفیت زندگی در دو کشور، مقایسه شاخص های جمعیت، مقایسه شرایط اقتصادی، دانشگاهها،  از جمله این موارد میباشند. ما نیز در این مقاله به مقایسه بلژیک با ایران در مهمترین شاخصه ها خواهیم پرداخت. پیش از این، ما مقالاتی در خصوص تمامی موارد یاد شده درباره بلژیک، منتشر نموده ایم. از این رو در صورتی که میخواهید اطلاعات بیشتری در هر یک از زمینه ها کسب نمایید، به مطلب مورد نظر مراجعه کنید.

مقایسه ایران و بلژیک برای مهاجرت به بلژیک

کیفیت زندگی در ایران و بلژیک

برای مقایسه کیفیت زندگی در دو منطقه میتوان شاخصه های متعددی را در نظر گرفت . ما در اینجا به مهمترین آنها از دید اکثریت افراد پرداخته ایم.

شاخص های کیفیت زندگی

 

بلژیک

ایران

قدرت خرید

94.03

26.35

امنیت

50.99

50.11

سلامت

75.16

52.25

آب و هوا

86.03

63.66

هزینه های زندگی

64.90

35.39

زمان رفت و آمد در ترافیک

36.29

47.27

آلودگی هوا

50.15

75.21

شاخص های جمعیت

ما در این قسمت به مقایسه شاخص های جمعیت از جمله میزان تراکم جمعیت نسبت به مساحت و همینطور امید به زندگی و میزان زادو ولد و مرگ میر در دو کشور پرداخته ایم. بدیهی است تمامی مواردی که در جدول زیر به آنها اشاره کرده ایم نشان دهنده کیفیت زندگی میباشد.

جمعیت

 

بلژیک

ایران

جمعیت

1159000

85029000

تراکم جمعیت در هر کیلومتر مربع

383

48.7

امید به زندگی مردان

79

76

امید به زندگی در زنان

84

78

میزان تولد

1.55 ‰

17.94 ‰

میزان مرگ و میر

9.78 ‰

4.84 ‰

مهاجرت

2.91 ‰

-0.30 ‰

مقایسه اقتصاد دو کشور بلژیک و ایران

یکی از مهمترین مسائلی که هر کس پیش از مهاجرت نیازمند است در خصوص آن آگاهی داشته باشد، اقتصاد کشور مقصد  در مقابل کشور مبدا میباشد. ما در اینجا شاخص های کلی اقتصاد دو کشور را آورده ایم. برای اطلاعات مبسوط در مورد ” اقتصاد بلژیک” مطالعه مقاله ای با همین عنوان را به شما پیشنهاد میکنیم.

تولید ناخالص داخلی سرانه ایران تا سال 2017 برابر با 20100 دلار است، در حالی که در بلژیک، تولید ناخالص داخلی سرانه در سال 2017 برابر با 46600 دلار است.

نرخ بیکاری در ایران، 11.8 درصد و در بلژیک، 6.8 درصد است. و همچنین نرخ تورم در بلژیک با وجود جنگ بین روسیه و اوکراین به 2.44 درصد رسیده، در حالی که نرخ تورم طبق اعلام بانک مرکزی ایران به 45.8 درصد در تابستان 1401 رسیده است.میانگین درامد سالانه در بلژیک 50510 دلار و در ایران 3370 دلار می باشد. در مجموع می توان نتیجه گرفت با وجود بالا بودن هزینه زندگی در بلژیک، با توجه به اقتصاد قوی بلژیک نسبت به ایران، شرایط اقتصادی به مراتب از ایران بهتر می باشد.

مقایسه اقتصادی ایران و بلژیک

آب و هوای بلژیک

شاید در وهله اول، افراد توجه کافی به کیفیت آب و هوای جایی که قصد دارند به آنجا سفر کنند نداشته باشند اما با میزان مدتی که قرار است آنجا اقامت کنند ، اهمیت این موضوع افزایش میابد. با توجه به اطلاعات آماری آب و هوای بلژیک نیز مانند ایران، معتدل می باشد و تقریبا روزهای خیلی سرد یا خیلی گرم ندارد. برای اطلاع بیشتر از کیفیت ” آب و هوای بلژیک” بهتر است مقاله ما در همین خصوص را مطالعه کرده تا تصمیم بهتری اتخاذ کنید.

آب و هوا

 

بلژیک

ایران

دمای روز

15 °C

23.9 °C

دمای شب

3.5 °C

10.1 °C

رطوبت نسبی

0.86

0.46

روزهای بارانی

52.0

3.4

ساعات آفتابی در روز

4.2

8.1

دانشگاههای ایران و بلژیک

از ابتدایی ترین مسائلی که افراد متقاضی تحصیل در خارج کشور به آن توجه می کنند کیفیت دانشگاههای کشور مقصد در مقایسه با ایران است. ما در اینجه رتبه پنج دانشگاه برتر در دو کشور ایران و بلژیک را با هم مقایسه نموده ایم. برای آگاهی ازکیفیت دانشگاههای بلژیک شما را به مطالعه مقالاتی با عناوین ” دانشگاه گنت” ، دانشگاه کاتولیک لوون- فرانسوی” و  “دانشگاه وریج بروکسل”،  همینطور ” دانشگاههای بلژیک” دعوت می کنیم.

رتبه

دانشگاه  های بلژیک

رتبه QS

رتبه QS

دانشگاه  های ایران

1

Katholieke Universiteit Leuven (KU Leuven)

76

381

دانشگاه صنعتی شریف

2

University of Ghent

143

465

دانشگاه صنعتی امیر کبیر

3

Université Catholique de Louvain (UCL) 

167

521-530

دانشگاه تهران

4

Vrije Universiteit Brussel (VUB)

251

541-550

دانشگاه علم و صنعت ایران

5

University of Antwerp

280

751-800

دانشگاه شیراز

سخن پایانی

با مقایسه دو کشور بلژیک و ایران ، در مورد بقیه عنوانها ، بلژیک شرایط بهتری نسبت به ایران دارد. لذا چنانچه قصد ادامه تحصیل درخارج از کشور را دارید،  با توجه به رتبه های پنج دانشگاه برتر بلژیک که در بالا به آنها اشاره شد، بلژیک گزینه بسیار مناسبی خواهد بود. تنها نقاط منفی سفر به این کشور شاید هزینه های بالای تحصیل در دانشگاههای بلژیک و دشواری اخذ پذیرش از دانشگاهها و موسسات عالی آن و ادامه فرایند ثبت نام و ویزا باشد. اگر در این خصوص با مشکل روبرو هستید پیشنهاد بعدی موسسه آوید به شما تحصیل در ” دانشگاههای هلند” است زیرا در حالیکه کیفیت آموزش در آنجا از استانداردهای بالایی برخوردار است،  هم هزینه کمتری نسبت به بلژیک خواهید پرداخت و هم به سهولت بیشتری مراحل پذیرش و اخذ ویزای تحصیلی را طی خواهید کرد. برای ” مقایسه ایران و هلند” نیز میتوانید به مقاله ما در این باره مراجعه کنید. در هر صورت گروه مهاجرتی آوید آماده ارائه هرگونه مشاوره به شما میباشد.

مهاجرت تحصیلی به بلژیک

مهاجرت تحصیلی به بلژیک را از کجا شروع کنیم؟

در صورتی که می‌خواهید در کشوری با آب و هوای بسیار عالی و اقتصادی بسیار قوی و جاذبه های گردشگری متنوع اقامت داشته باشید، گروه مهاجرتی آوید به شما مهاجرت تحصیلی به بلژیک را پیشنهاد میدهد. کافیست از طریق فرم ارزیابی رایگان، شرایط خود را مورد ارزیابی قرار داده تا از امکان مهاجرت خود به این کشور، آگاهی یابید. همچنین شما می توانید با رزرو وقت مشاوره، بصورت کاملا تخصصی و کامل از شرایط مهاجرت به این کشور اطلاع یافته و مراحل اخذ پذیرش را شروع نمایید. گروه مهاجرتی آوید به عنوان متخصص امور مهاجرتی، در تمامی مراحل همراه شما می باشد.

5 1 رای
امتیاز مطلب
عضویت در خبرنامه
مرا آگاه کن
guest
0 دیدگاه
بازخورد درونی
نمایش تمام دیدگاه ها
5 1 رای
امتیاز مطلب
عضویت در خبرنامه
مرا آگاه کن
guest
0 دیدگاه
بازخورد درونی
نمایش تمام دیدگاه ها