Search

فرهنگ و هنر کانادا - آشنایی با فرهنگ و هنر کانادا

کشور کانادا با وسعت نزدیک به ده میلیون کیلومتر مربع، آمیزه ای از اقوام مختلف انگلیسی، فرانسوی، آمریکایی، چینی و… به همراه بومیان خود کانادا است. لذا ‌فرهنگ کانادایی در گسترده‌ترین معنای خود، ترکیبی از تأثیرات فرهنگ های مختلف به خصوص بریتانیایی، فرانسوی و آمریکایی است که همگی در هر جنبه‌ای از زندگی فرهنگی، از فیلم‌سازی و موسیقی، نویسندگی گرفته تا آشپزی و ورزش، در هم آمیخته و گاهی با هم رقابت می‌کنند و مردم، دیگر عناصر متمایز را به این مخلوط اضافه کرده اند. ما در این مقاله به معرفی بخش های تشکیل دهنده فرهنگ و هنر کانادا خواهیم پرداخت.

فهرست مقاله

مقدمه فرهنگ کانادا

فرهنگ یک مفهوم گسترده‌ شامل ارزشهای اجتماعی و هنجار‌های موجود در جوامع بشری است. ادوارد بارنت تایلور (۱۹۱۷–۱۸۳۲) انسان شناس، فرهنگ را مجموعه پیچیده‌ای از دانش‌ها، باورها، هنرها، قوانین، اخلاقیات، عادات و هرچه که فرد به عنوان عضوی از جامعه خویش فرا می‌گیرد تعریف می‌کند. فرهنگ از راه آموزش، به نسل بعدی منتقل می‌شود. همچنین فرهنگ راهکارهای شایع موجه در یک جامعه است برای رفع هرگونه نیاز واقعی یا غیر واقعی. با توجه به این تعاریف در این مقاله به برخی از عناصر فرهنگی کشور کانادا اعم از زبان، اخلاق، علایق، آداب و رسوم، دانش و هنرهای مختلف بومی و غیر بومی مبپردازیم که البته در مقاله‌ی جاذبه های گردشگری کانادا نیز تا حدودی به برخی از فرهنگهای رایج اشاره کرده ایم.

فرهنگ و هنر کانادا مهاجرت به کانادا

فرهنگ مردم کانادا

یک دسته از فرهنگها در لحظه لحظه و روز به روز زندگی جریان دارد مانند نحوه‌ی گویش و همینطور احوالپرسی هر فرد با دیگری اما برخی دیگر از فرهنگها فقط بخشی از اوقات را در طول سال پر میکند مانند جشنها و جشنواره ها، هنر اعم از فیلم و موسیقی و …

زبان و آداب احوالپرسی مردم کانادا

در کانادا دو زبان اصلی وجود دارد؛ انگلیسی و فرانسوی. برخی از زبانهای بومی هم هنوز در بخش‌های شمالی، جایگاه خود را به عنوان زبان رسمی حفظ کرده‌اند.

اینکتیتوت زبان اکثریت مردم در ناناوت است ویکی از سه زبان رسمی در این بخش است. زبانها ی غیر رسمی نیز اهمیت زیادی در کانادا دارد و۵۲۰۲۲۴۵ نفر به این زبانها صحبت می‌کنند. برخی از زبانهای غیر رسمی مهم عبارت‌اند از : زبان چینی، زبان ایتالیایی وزبان آلمانی وپنجابی.

از دیگر مشخصه های فرهنگی هر کشوری نوع احوالپرسی آنها در دیدار با یکدیگر است. دست دادن، احوالپرسی رایج بین غریبه هاست. تکان دادن محکم دست و تماس چشمی نشان دهنده اعتماد به نفس است. کانادایی ها ممکن است با یک بار بوسیدن آرام هر دو گونه، از سمت چپ، به یکدیگر سلام میکنند. نمونه‌ی دیگر خرده فرهنگ در کانادا استفاده از آواهای کلامی هنگام ارتباط با یکدیگر است. برای مثال” اِه “، یک اصطلاح کلاسیک کانادایی است که در مکالمات روزمره استفاده می شود. این کلمه را می توان برای پایان دادن به یک سوال، گفتن “سلام” به کسی از راه دور، برای نشان دادن تعجب در حال شوخی، یا برای وادار کردن یک نفر به پاسخ استفاده کرد.

فرهنگ کشور کانادا

ارزشهای ملی در کشور کانادا

در کانادا ارزش های مشترکی وجود دارد: صراحت، احترام، شفقت، تمایل به سخت کار کردن و همینطور کنار هم بودن برای برقراری برابری و عدالت. از نظر قانون، زنان و مردان در کانادا برابر هستند.

فرهنگ کانادا که به عنوان “جامعه عادل” شناخته می شود، بر اساس مدارا، احترام و جامعه محوری آن است. کانادایی ها عموماً فردگرا هستند، با این حال بر مشارکت هرکس در جامعه خود تاکید و ارزش قائل هستند. یکی دیگر ارزشهای ملی در کانادا، احترام به فرهنگ های مختلف است. بومیان اولین کسانی بودند که از تازه واردان به جایی که اکنون کانادا می نامیم، استقبال کردند.

برگزاری فستیوال ها و جشنها در کانادا

یکی از جشنها که همه ساله در دنیای مسیحیت و در شرف سال نو برگزار میشود عید کریسمس میباشد. کریسمس همواره برای ما یادآور درخت کریسمس و بابانوئل و هدیه هایش است. جالب است بدانید هرچند نسخه‌ی مدرن بابانوئل یا “سنت نیک” تحت تأثیر فرهنگ یونانی، بریتانیایی و هلندی قرار گرفته با این حال، بابانوئل ارتباط نزدیکی با کانادا دارد؛ زیرا این کشور تا قطب شمال گسترش می یابد. هر کریسمس بیش از یک میلیون نامه خطاب به بابانوئل ارسال می شود. در واقع، شما می توانید نامه ای به هر زبانی بنویسید؛ آن را به قطب شمال پست کنید. کانادا و بابانوئل نامه ای برای شما ارسال خواهد کرد.

فستیوال در کانادا

در کشور کانادا، سالانه جشنواره های فراوانی وجود دارد که بیشتر آنها در تابستان و برخی در زمستان هستند. Winterlude یک جشنواره زمستانی سه هفته ای است که معمولاً در هفته اول فوریه هر سال شروع می شود. این یک کارناوال از یخ است شامل ورزش های روی یخ، هنرهای یخی به همراه موسیقی شاد. اسکیت روی یخ در کانال ری دئو که در جاذبه های گردشگری کانادا نیز به آن پرداختیم به خودی خود تجربه ای منحصر به فرد است، زیرا بزرگترین پیست اسکیت جهان است. مجسمه های یخی، رویدادهای مختلف موسیقی، و فعالیت های کودکانه جاذبه اصلی این جشنواره است. 

جشن نور

جشن زندگی، آتش بازی و هجوم موسیقی است که بیشتر بین جولای تا آگوست برگزار می شود؛ معمولاً جشنواره ای یک هفته ای است که در آن تیم های آتش بازی از سه کشور منتخب به اجرای برنامه و رقابت با یکدیگر می پردازند. آتش بازی در طول جشن فوق العاده و نفس گیر است. کل جشن معمولاً حول یک موضوع خاص برگزار می شود و آتش بازی ها با شکوه و رنگ های خود قلب شما را تحریک می کنند. گروه های برتر راک سال به سال در این جشنواره اجرا داشته اند.

جشنواره‌ی جاز مونترال

این کارناوال یکی از پر جنب و جوش ترین فستیوال های کانادا، بهشتی برای دوستداران جاز و موسیقی دانان است. این بزرگترین جشنواره جاز در جهان است و همچنین رکورد کتاب گینس را نیز در اختیار دارد. این یک جشنواره موسیقی ده روزه در شهر مونترال است و میزبان بیشتر نوازندگان از سراسر جهان است. تعداد مخاطبان شرکت کننده در این جشن جاز به میلیون ها نفر رسیده است. این جشنواره صدها کنسرت جاز رایگان برای مردم محلی و گردشگران برگزار می کند. بیش از هفت تا هشتصد کنسرت در این ده روز معمولاً در ژوئن یا جولای برگزار می شود.

جشنواره‌ی پراید تورنتو

این کارناوال خیره کننده جشن آزادی و تنوع جامعه در کانادا و جهان است. این یکی از بزرگترین جشنواره های کانادا در سال ۲۰۲۲ است و توسط جامعه LGTB در منطقه تورنتو بزرگ اختصاص داده شده و جشن گرفته می شود. این جشنواره در سال ۱۹۸۱ به عنوان اعتراضی به حمله به حمام های بدنام در کانادا آغاز شد و از آن زمان به یک جشن سالانه تبدیل شده است.

جشنواره فقط برای خنده

در این جشنواره کمدین‌ها و گروه‌های تئاتری بزرگی حضور دارند که برای کسب حداکثر تمجید از تماشاگران، شرکت می‌کنند، اجرا می‌کنند و با یکدیگر رقابت می‌کنند. این جشنواره آنقدر مفرح و سرگرم کننده است که از شدت خنده، دل درد میگیرید. برخی از اجراهای جشنواره هم اکنون از شبکه های تلویزیونی ملی و بین المللی نیز پخش می شود.

جشنواره کلگری کانادا

جشنواره‌ی ازدحام کلگری

یکی از جالب‌ترین فستیوال‌های کانادا است که همه چیز درباره حال و هوای کشور گاوچران است. این جشنواره که به عنوان بزرگترین رویداد فضای باز در کل جهان مشهور است، هر ساله در مجموع ده روز در ماه جولای برگزار می شود و با به نمایش گذاشتن دوران طلایی و قدیمی به بهترین شکل ممکن، مسئولیت نمایش تنوع فرهنگی موجود در کانادا را بر عهده دارد. 

جشنواره‌ی فولکلوراما

فولکلوراما به نماد بزرگی از جامعه چندفرهنگی کانادا، سکولار بودن و تنوع مردم کانادا تبدیل شده است. مردم کانادا با اصالت و قومیت برای نمایش غذاهای، فرهنگ، هنر، موسیقی و رقص های محلی خود شرکت می کنند. نه تنها ملغمه ای از فرهنگ های مختلف است، بلکه نمادی از همبستگی کانادایی ها نیز هست.

جشنواره‌ی the Ex

 یکی از فستیوال های هنری کانادا the Ex است; یک راه کوتاه برای اشاره به نمایشگاه ملی کانادا که هجده روزه به طول می انجامد و در آن فناوری، کشاورزی و تنوع کانادا را ترویج می کند. این یک جشنواره خانوادگی است که هر ساله در دریاچه اونتاریو برگزار می شود و در روز کارگر به اوج خود می رسد.

جشنواره‌ی کی-دیز

این جشن ده روزه در ادمونتون اتفاق می افتد. این یک ول خرجی سالانه ده روزه است که در ادمونتون اتفاق می افتد. ده روز پر از لحظات شاد، ماجراجویی، موسیقی و غذاهای عالی. این جشنواره در سال ۱۸۷۹آغاز شد و محبوبیت آن سال به سال رو به افزایش است. این جشنواره قبلاً به عنوان روزهای کلون ایک شناخته می شد و پیوند فرهنگی غنی با شهر ادمونتون دارد.

جشن های روز کانادا

جشنهای روز کانادا

یکی از افتخارآمیز ترین جشنواره های کانادا برای مردم محلی، روز ۴ جولای است که در سراسر کشور به شیوه ای مشابه با ایالات متحده آمریکا جشن گرفته می شود. مسافران می توانند در طول روز شاهد تزیین مردم محلی و خیابان ها به رنگ های قرمز و سفید باشند. این جشنواره همچنین شامل مقدار زیادی نوشیدنیهای خوشمزه کانادایی و آتش بازی های پر جنب و جوش برای جشن گرفتن این روز به سنتی ترین شکل ممکن است. اگرچه این جشنواره در سراسر کشور جشن گرفته می شود، اما بهترین مقصد برای شرکت در این روز قطعا اتاوا است.

در کنار این جشنواره ها، جشنواره های فیلم متعددی در کانادا وجود دارد که در طول سال برگزار می شود. برخی از جشنواره های فیلم محبوب در کانادا عبارتند از جشنواره فیلم برفی کانادا، جشنواره فیلم ویس لر، جشنواره بین المللی فیلم تورنتو و بسیاری دیگر.

خواننده های محبوب کانادا

کشور کانادا خواننده های فراوانی دارد که در سطح جهانی طرفداران زیادی دارند. اگر قصد سفر به این کشور را دارید می‌توانید، یک شب را به حضور در کنسرت خواننده‌ی مورد علاقه تان اختصاص دهید. از این خواننده ها میتوان به آوریل لوین با حدود یازده میلیون دنبال کننده، کامیلا کابیو با بیش از شصت و یک دنبال کننده، کارلی ری جپسن و میچل بابلِ با بیش از دو میلیون، دِرِیک و برایان آدامز و همینطور آلانیز موریست با حدود یک میلیون دنبال کننده، سلین ووین با پنج میلیون و شاون مندس با نزدیک به شصت و هشت میلیون دنبال کننده اشاره کرد. اما در میان خوانندگان کانادا جاستین بیبر با دویست و سی و سه میلیون فالوور محبوبترین است .

سینمای کشور کانادا - سینمای کانادا

سینمای کانادا

ده فیلم برتر کانادایی تمام دوران فهرستی است که توسط جشنواره بین‌المللی فیلم تورنتو تهیه شده و بهترین فیلم‌های کانادایی را رتبه‌بندی می‌کند . این فهرست تقریباً هر ده سال یک بار تهیه می شود و آخرین آن متعلق به سال ۲۰۱۵ میباشد. این فیلمها به ترتیب: آتانارجوات یا دونده‌ی سریع به کارگردانی زکریا کونوک که در گذشته باستان اتفاق می افتد، یک افسانه اینوئیت را بازگو میکند. این داستان حول شخصیت عنوان میچرخد که ازدواج با دو همسرش دشمنی پسر رهبر گروه را برایش به ارمغان می آورد.

مون اونکل آنتوان به کارگردانی کلود جوترا به بررسی شرایط اجتماعی در جامعه‌ی قدیمی، کشاورزی، محافظه کار و تحت سلطه‌ی روحانیون کبک در آستانه‌ی تغییرات اجتماعی و سیاسی است.

آخرت شیرین اثر اتم اگویان، داستان تصادف اتوبوس مدرسه در یک شهر کوچک و کشته شدن چهارده کودک است که به یک دعوای دسته جمعی منتهی میشود.

عیسی مونترال اثر ونیس آرکاند یک فیلم کمدی درام، داستان گروهی از بازیگران که در یک کلیسا در کبک نمایشنامه ای را اجرا میکنند.

لئولو اثر ژان کلود لاوزون داستان جوانی است که گرفتار رابطه با همسایه میشود.

رفتن به پایین جاده اثر دون شبیب داستان دو جوان که بخاطر هیجان و ثروت تورنتو را ترک میکنند. این فیلم یک پدیده‌ی اجتماعی مهم را در کانادا پس از جنگ منعکس میکند .

زنگ های مرده اثر دیوید کراننبرگ که جرمی آیرونز در نقشی دوگانه به عنوان متخصص زنان دوقلوی همسان بازی میکند.

دیوانه اثر ژان مارک والی داستان یک مرد همجنس گرا است که در کنار چهار برادر و پدرش در کبک بزرگ میشد.

همچنین…

وینیپگ من اثر گای مدین که تاریخ شخصی، تراژدی مدنی و فرضیه سازی معرفتی را در هم می آمیزد؛ یک فیلم ساختگی سورئالیستی درباره‌ی وینیپگ زادگاه مدین

داستانهایی که میگویم اثر سارا پولی که به بررسی رازهای خانواده ی خودش میپردازد.

سفارشات اثر میشل برالت درباره‌ی حبس غیر نظامیان بیگناه در طول بحران اکتبر۱۹۷۰.

سینمای کانادا به جهت وجود کارگردانان و بازیگران مطرح در هالیوود نیز شناخته میشود.

جیمز کامرون کارگردان و نویسنده کانادایی است که بیشتر به خاطر کارگردانی برخی از فیلم‌های پرطرفدار مانند «ترمیناتور»، «تایتانیک» و «آواتار» شهرت دارد. او کار خود را به عنوان یک هنرمند vfx برای فیلم های علمی تخیلی در اواخر دهه ۷۰ آغاز کرد و اولین فیلم خود را با نام “نابودگر” در سال ۱۹۸۴ کارگردانی کرد. این فیلم به یک خشم بین المللی تبدیل شد و بلافاصله جیمز کامرون را به یک کارگردان ستاره هالیوود تبدیل کرد. برجسته‌ترین فیلم‌های جیمز کامرون عبارتند از: تایتانیک، آواتار، ابیس، دروغ‌های واقعی و رمبو.

جیمز کامرون همیشه به‌عنوان یک کمال‌گرا شناخته می‌شود و و وسواس زیادی در ساخت و کارگردانی فیلم هایش دارد . به همین دلیل یکی از معدود کارگردانانی است که تقریباً صد در صد فیلم های موفقی را بدون هیچ شکستی به ثبت رسانده است. اگرچه او همیشه کارگردانی بد اخلاق بوده است، اما «تایتانیک» و «آواتار» به عنوان بهترین فیلم‌های او شناخته می‌شوند.

در بین بازیگران کانادا نیز میتوان به بیل پکستون، ستاره فیلم‌های پرفروشی مانند «تایتانیک»، «عشق بزرگ» و «بیگانه‌ها»، به خاطر تولید برخی از فیلم‌های موفق باکس آفیس شناخته می‌شود. او همچنین به دلیل تطبیق پذیری و تمایل به نقش های عجیب و غریب به یاد می آید. از دیگر بازیگران کانادایی میتوان از جیسون برادفورد پریستلی،سیگورنی ویور نام برد.

مهاجرت به کانادا

سخن پایانی فرهنگ و هنر کانادا

با توجه به اینکه کشور کانادا یک کشور چند ملیتی است و دارای اقوام و فرهنگ های مختلف است و از طرفی به جهت وسعت آن از آب و هوای متفاوتی برخوردار است، بنابراین به کسانیکه علاقمندند از کشورهای مختلف دیدن کنند، سفر به کانادا را پیشنهاد می‌کنیم که علاوه بر آشنا شدن با فرهنگ و آداب و رسوم ملیتهای متفاوت و حضور در فستیوال ها و مراسم آیینی، سنتی و امروزی آنها از بازدید و بهره‌مندی از امکانات طبیعی و تفریحی متنوع نیز لذت ببرند.

مهاجرت به کانادا را از کجا شروع کنیم؟

اگر علاقه‌مند به مهاجرت به کشور کانادا هستید، ما در موسسه آوید مهاجرت از طریق تحصیل به کشور کانادا را پیشنهاد می کنیم. کافیست از طریق فرم ارزیابی رایگان، شرایط خود را مورد ارزیابی قرار داده تا از امکان مهاجرت خود به این کشور، آگاهی یابید. همچنین شما می توانید با رزرو وقت مشاوره، بصورت کاملا تخصصی و کامل از شرایط مهاجرت به این کشور اطلاع یافته و مراحل اخذ پذیرش را شروع نمایید. موسسه آوید در تمامی مراحل همراه شما می باشد.

0 0 رای
امتیاز مطلب
عضویت در خبرنامه
مرا آگاه کن
guest
0 دیدگاه
بازخورد درونی
نمایش تمام دیدگاه ها