Search

صفر تا صد آزادسازی مدارک و دریافت معافیت تحصیلی - بخش دوم

ما در بخش اول مقاله صفر تا صد آزادسازی مدارک و دریافت معافیت تحصیلی به تشریح گام های «فارغ التحصیلی از دانشگاه، دریافت برگه سبز اعزام به خدمت و دریافت و آزاد سازی مدارک» پرداختیم. در این مقاله ما قصد داریم تا سایر مراحل را برای شما تشریح کنیم. کافیست با ما همراه باشید تا با کسب اطلاعات دقیق و کامل، مهاجرتی آسان و سریع را تجربه نمایید.

فهرست مقاله

مراحل آزادسازی مدارک و دریافت معافیت تحصیلی

همانطور که در بخش اول مقاله آزادسازی مدارک و دریافت معافیت تحصیلی گفته شد، لیست مراحلی که در پیش رو دارید و باید پشت سر گذاشته شود به شرح زیر میباشد:

  • فارغ التحصیلی از دانشگاه
  • دریافت برگه سبز اعزام به خدمت
  • دریافت و آزاد سازی مدارک
  • مراجعه به سازمان امور دانشجویان
  • مراجعه با سازمان نظام وظیفه
  • مراجعه به بانک قوامین
  • مراجعه مجدد به نظام وظیفه
  • مراجعه مجدد به سازمان امور دانشجویان
  • مراجعه به اداره گذرنامه

ما پس از تبیین عناوین «فارغ التحصیلی از دانشگاه، دریافت برگه سبز اعزام به خدمت و دریافت و آزاد سازی مدارک» در مطلب قبل، به تشریح ادامه مراحل در این مقاله خواهیم پرداخت.

مراجعه به سازمان امور دانشجویان

برای انجام ادامه مراحل باید به آدرس تهران، میدان فردوسی،‌ کوچه موسوی، سازمان امور دانشجویان(لوکیشن) با تمامی مدارک(نامه پذیرش،‌ پاسپورت، شناسنامه، مدرک زبان، به همراه کپی)  مراجعه نمایید. در قسمت پایین ساختمان یک در شیشه‌ای با رنگ قهوه‌ای وجود دارد که با مراجعه به آن برای شما تشکیل پرونده میدهند و شما را برای انجام مراحل بعدی به طور کامل راهنمایی میکنند. همچنین در خود ساختمان امور دانشجویان بخشی وجود دارد که میتوانید برای پرینت و کپی مدارک نیز به آن مراجعه نمایید. پس از انجام تمامی مراحل در وزارت علوم پذیرش شما تایید میشود و نامه‌ای خطاب به نظام وظیفه ناجا به شما میدهد که باید با آن به نظام وظیفه مراجعه نمایید. نمونه نامه خطاب به ناجا را در زیر میتوانید مشاهده نمایید.

مراجعه به سازمان امور دانشجویان موسسه آوید

نکته مهم!

سازمان امور دانشجویان به این که دانشگاه شما نیاز به مدرک زبان دارد یا خیر توجه‌ای ندارد و باید تمامی مراجعه کنندگان مدرک زبان انگلیسی معادل B2 و یا اگر رشته به زبان دیگری ‌است مدرک B2 آن زبان را ارائه نمایند(اگر منقضی شده باشد هم مشکلی ندارد)،‌ در غیر این صورت امکان تشکیل پرونده وجود ندارد. اما خوشبختانه هر چند هفته خود وزارت علوم آزمون های زبان متعددی برگزار میکند که شما میتوانید با هزینه کم در آنها شرکت کنید و به سازمان امور دانشجویان ارائه نمایید. در صورت راهنمایی بیشتر در هر کدام از موارد بالا می توانید با کارشناسان مجموعه تماس حاصل فرمایید.

مراجعه به نظام وظیفه عمومی

پس از انجام مرحله بالا با در دست داشتن نامه وزارت علوم، برگه سبز و شناسنامه به اداره نظام وظیفه عمومی واقع در میدان سپاه(لوکیشن) مراجعه مینمایید. با گرفتن وقت از باجه تحصیلی و انتظار برای نوبت خود به باجه مورد نظر مراجعه نموده و با تحویل مدارک شما را به بخش مالی ارجاع میدهد در بخش مالی نامه ‌ای خطاب به بانک قوامین(سپه جدید، پس از ادغام) صادر شده که در واقع در آن بیان میشود که مبلغ وثیقه مورد نظر (حدود ۴۳ میلیون تومان در حال حاضر برای سال ۱۴۰۰) را از شما دریافت نمایند. نمونه نامه را در زیر میتوانید مشاهده نمایید.

مراجعه به نظام وظیفه عمومی موسسه آوید

خوشبختانه در داخل خود سازمان نظام وظیفه باجه بانک وجود دارد و با مراجعه به آن می توانید اقدام به پرداخت وثیقه نمایید، به طور میانگین مدت زمان انجام تمام پروسه مربوط به وثیقه ۴۵ دقیقه برای هر نفر میباشد که در طول این مدت شما میتوانید فرم‌های مربوطه را دریافت نمایید و با توجه به راهنما‌های نصب شده بر روی دیوار اقدام به پر کردن آن‌ها نمایید. پس از پرداخت وثیقه و انجام تمامی مراحل سندی مانند تصویر زیر به شما ارائه می گردد که با آن می توانید مجددا به بخش مالی مراجعه نمایید و پرونده خود را جهت صدور معافیت تحصیلی تکمیل نمایید.

آزادسازی مدارک و دریافت معافیت تحصیلی موسسه آوید

پس از دریافت این سند و مراجعه به باجه مالی اداره نظام وظیفه عمومی نامه تایید معافیت تحصیلی برای شما صادر میشود و مجددا با داشتن آن میتوانید به سازمان امور دانشجویان مراجعه نمایید. نامه را در زیر میتوانید مشاهده نمایید.

آزادسازی مدارک و دریافت معافیت تحصیلی موسسه آوید

دریافت این نامه به منزله موفقیت در گرفتن معافیت تحصیلی می باشد، حال در این بخش ادامه مراحل را بررسی میکنیم.

نکته

مدت زمان معافیت تحصیلی برای مقطع کارشناسی ۵ سال، مقطع کارشناسی ارشد ۳ سال و دکترا ۵ سال میباشد.

بازگشت به سازمان امور دانشجویان

تقریبا به مراحل آخر دریافت معافیت تحصیلی نزدیک می شویم، شما مجددا با نامه‌ای که در مرحله قبل از نظام وظیفه دریافت کردید به سازمان امور دانشجویان مراجعه می کنید و  نامه را تحویل میدهید در این مرحله در واقع پروسه به اتمام رسیده است و شما میتوانید به بقیه مشکلات بپردازید، از جمله پاسپورت!

دریافت پاسپورت و خروج از کشور

معمولا افرادی که مشمول سربازی هستند دارای پاسپورت معتبر نمی باشد و برای حل این مشکل شما میتوانید از وزارت علوم درخواست صدور نامه به اداره گذرنامه را کنید و به اداره گذرنامه مراجعه نمایید. پس از ارائه این نامه به اداره گذرنامه شما میتوانید به پلیس +۱۰ مراجعه نموده و اقدام به دریافت پاسپورت نمایید. نمونه نامه در زیر آمده است.

آزادسازی مدارک و دریافت معافیت تحصیلی موسسه آوید دریافت پاسپورت

همچنین پس از دریافت ویزا نیز می توانید مجددا به سازمان امور دانشجویان مراجعه و اقدام به دریافت نامه خروج از کشور خطاب به اداره گذرنامه نمایید. پس از دریافت نامه و مراجعه مجدد به اداره گذر نامه و دریافت اجازه و مهر خروج از کشور(جهت عدم پرداخت عوارض خروج از کشور) شما مدت دو ماه فرصت دارید که کشور را ترک نمایید و جهت بازگشت مجدد باید نامه اشتغال به تحصیل خود را به تایید سازمان امور دانشجویان برسانید و در سامانه سازمان امور دانشجویان نیز بارگذاری نمایید.

پایان

تبریک، شما توانستید تمامی مراحل را به صورت کامل پشت سر بگذارید و با داشتن معافیت تحصیل به ادامه تحصیل در خارج از کشور بپردازید و به راحتی و بدون هیچ مشکلی به ایران رفت و آمد داشته باشید. با وجود تمامی این مراحل دشوار شما میتوانید در هر زمان با کارشناسان مجموعه تماس حاصل فرمایید تا بهترین راهنمایی و سریع ترین راه را جهت رسیدن به هدف در اختیار شما قرار دهند.

توجه: تمام مطالب منتشر شده در وبسایت آوید، اختصاصی بوده و کپی برداری بدون ذکر منبع پیگرد قانونی دارد.

مهاجرت به اروپا را از کجا شروع کنیم؟

در صورتی که میخواهید به اروپا مهاجرت کنید، کافیست از طریق فرم ارزیابی رایگان، شرایط خود را مورد ارزیابی قرار داده تا از امکان مهاجرت خود به کشور های مختلف، آگاهی یابید. همچنین شما می توانید با رزرو وقت مشاوره، بصورت کاملا تخصصی و کامل از شرایط مهاجرت به کشورهای اروپایی اطلاع یافته و مراحل اخذ پذیرش را شروع نمایید. موسسه آوید در تمامی مراحل همراه شما می باشد.