Search

صفر تا صد آزادسازی مدارک و دریافت معافیت تحصیلی - بخش اول

یکی از بزرگترین دغدغه‌های افرادی که قصد تحصیل در خارج از کشور را دارند و مشمول خدمت سربازی هستند، مسئله آزادسازی مدارک و دریافت معافیت تحصیلی، جهت کسب اجازه خروج و بازگشت مجدد به کشور در حین تحصیل میباشد. به دلیل کمبود مطالب راهنما در مورد این موضوع بسیاری از دانشجویان با مشکلات متعددی در این زمینه برخورد میکنند؛ پس تا پایان این مقاله با ما همراه باشید تا به بررسی تک تک مراحل دریافت و آزادسازی مدارک و همچنین گرفتن معافیت تحصیلی بپردازیم. ما در این مقاله در خصوص برگه سبز سربازی (برگ سبز سربازی)، عکس برگه اعزام به خدمت و بطور کلی در خصوص تحصیل در خارج و سربازی در این مقاله اطلاعات جامعی را در اختیار شما قرار داده ایم. در ضمن شما میتوانید با مراجعه به بخش دوم همین مقاله، اطلاعات کامل تری کسب نمایید. اگر قصد مهاجرت دارید و مشکل سربازی دارید، می توانید ابتدا با تکمیل فرم ارزیابی رایگان، شرایط خود را بصورت رایگان برای مهاجرت به کشورهای مورد نظر، موردارزیابی قرار دهید.

فهرست مقاله

مقدمه

پیش از شروع بررسی روند دریافت معافیت تحصیلی باید به این نکته بسیار مهم توجه داشته باشید:

در صورتی که حتی یک روز غیبت غیر موجه داشته باشید نمی توانید اقدام به درخواست معافیت تحصیلی برای هیچ مقطعی چه تحصیل در ایران و چه تحصیل در خارج از کشور نمایید. پس اگر قصد دریافت معافیت در آینده را دارید حتما به این نکته بسیار مهم توجه داشته و تحت هیچ شرایطی غیبت غیر موجه در پرونده خود نداشته باشید.

آزادسازی مدارک و دریافت مدرک تحصیلی

مراحلی که در پیش دارید

در زیر میتوانید لیست مراحلی که در پیش رو دارید و باید پشت سر گذاشته شود را مشاهده نمایید. در ادامه به بررسی هر یک از این مراحل به صورت جزیی خواهیم پرداخت.

  • فارغ التحصیلی از دانشگاه
  • دریافت برگه سبز اعزام به خدمت
  • دریافت و آزاد سازی مدارک
  • مراجعه به سازمان امور دانشجویان
  • مراجعه با سازمان نظام وظیفه
  • مراجعه به بانک قوامین
  • مراجعه مجدد به نظام وظیفه
  • مراجعه مجدد به سازمان امور دانشجویان
  • مراجعه به اداره گذرنامه

با توجه به طولانی بودن مراحل آزادسازی مدارک و دریافت معافیت تحصیلی، این مقاله به دو بخش تقسیم شده است. در این مقاله ما به تشریح عناوین «فارغ التحصیلی از دانشگاه، دریافت برگه سبز اعزام به خدمت و دریافت و آزاد سازی مدارک» خواهیم پرداخت.

فارغ التحصیلی از دانشگاه

اولین مرحله جهت شروع پروسه دریافت نامه فارغ التحصیلی از دانشگاه می باشد به این صورت که شما تمام واحد های مورد نیاز را پاس کردید و در صورت نیاز پایان نامه خود را تکمیل نموده اید. پس از انجام کارهای مربوط به فارغ التحصیلی و گرفتن تاییدیه های مورد نیاز(تاییدیه مالی، کتابخانه،‌آموزش و غیره) از دانشگاه خود نامه ای به صورت زیر و خطاب به نظام وظیفه صادر میشود که شما با شرایط زیر از دانشگاه فارغ التحصیل شده‌اید و دیگر نیازی به معافیت تحصیلی ندارید.

دریافت نامه فارغ التحصیلی از دانشگاه موسسه آوید

دریافت برگه سبز سربازی (برگ سبز سربازی)

حال پس از دریافت این نامه به نزدیک ترین پلیس +۱۰ شهر خود مراجعه نموده و با تحویل این نامه اتمام معافیت تحصیلی شما در سیستم ثبت میشود و پس از آن شما وارد فرجه یک ساله پس از فارغ التحصیلی میشوید.

ممکن است این سوال برای شما پیش آمده باشد که اصلا برگه سبز چیست و به چه معنی میباشد؟ این برگه در واقع آمادگی و تاریخ اعزام شما را مشخص میکند و به این معنی میباشد که شما واکسیناسیون و معاینات اولیه پزشکی را جهت اعزام به خدمت انجام داده‌اید. در حال حاضر این مدرک یکی از مهمترین مدارک جهت دریافت مدارک و معافیت تحصیلی در مراحل آینده میباشد.

خوشبختانه در طی سال های گذشته از سوی نظام وظیفه، قانونی به تصویب رسیده است که افراد در حین فرجه پس از اتمام تحصیل میتوانند اقدام به دریافت برگه سبز اعزام به خدمت نمایند و تاریخ اعزام خود را تا پایان فرجه عقب بیاندازند. به این ترتیب شما مجددا به نزدیکترین دفتر پلیس +۱۰ شهر خود مراجعه نموده و درخواست خود را جهت اعزام به خدمت اعلام می نمایید، پس از ثبت در سیستم مسئول باجه دو برگه به شما میدهد که یکی از آن ها مربوط به معاینه پزشکی و دیگری مربوط به واکسن‌های مورد نیاز میباشد که بر روی هر دو برگه توضیحات کامل و آدرس تمامی مراکز واکسن و دکتر‌های مورد مورد تایید ذکر شده ‌است.

در زیر میتوانید نمونه برگه ها را مشاهده نمایید:

برگه معاینه اولیه سربازی - عکس برگه معاینه اولیه سربازی برگه واکسیناسیون سربازی - عکس برگه واکسیناسیون سربازی

پس از دریافت تاییدات ذکر شده مجددا به پلیس +۱۰ مراجعه نموده و با تحویل دادن برگه ها از شما تاریخ مد نظر برای اعزام به خدمت پرسیده میشود که مطمئنا شما هم اخرین تاریخ ممکن را انتخاب و برگه سبز اعزام به خدمت(مانند تصویر زیر) را دریافت می کنید.

برگه سبز سربازی - برگ سبز سربازی - برگه اعزام به خدمت

با عرض تبریک شما در حال حاضر سرباز وظیفه جمهوری اسلامی ایران میباشید. در ادامه به کارهایی که میتوانید با این مدرک انجام بدید میپردازیم.

دریافت و آزادسازی مدرک تحصیلی بدون کارت پایان خدمت – آزادسازی مدرک تحصیلی

در مرحله قبل به نحوه دریافت برگه سبز پرداختیم. حال برای دریافت مدارک دیپلم و پیش دانشگاهی شما میتوانید به مدرسه خود مراجعه نمایید و با نشان دادن برگه سبز خود اقدام به دریافت مدارک نمایید. برای دریافت مدارک لیسانس و یا فوق لیسانس در صورتی که در دانشگاه غیر انتفاعی و یا آزاد تحصیل کرده‌اید مانند بالا به دانشگاه خود مراجعه نموده و با نشان دادن برگه سبز و امضا کردن چند فرم می توانید اقدام به ثبت درخواست دریافت مدارک خود نمایید، معمولا این نوع دانشگاه‌ها با  این بهانه که باید از سوی وزارت علوم مدرک صادر شود و زمان بر است به افراد زمان بین ۶ تا ۸ ماه  جهت دریافت مدرک را میدهند اما طبق استعلام مجموعه از وزارت علوم معمولا صدور دانشنامه بیشتر از چندین هفته زمان نمیبرد!

همچنین در صورتی که در دانشگاه دولتی مشغول به تحصیل بوده‌اید شما باید اقدام به آزاد سازی مدارک نمایید که در حال حاضر به دو صورت امکان پذیر میباشد:

  • پرداخت هزینه تمامی واحد‌ها به همراه شهریه دانشگاه
  • ثبت درخواست انجام تعهد و لغو آن پس از ۶ماه در صورت عدم یافتن کار

در این مقاله به دلیل متفاوت بودن پروسه برای دانشگاه‌های مختلف و زمانبر بودن آن ما به بررسی مورد دوم نخواهیم پرداخت و فقط مورد اول را بررسی می نماییم.

جهت پرداخت هزینه مربوط به آزاد سازی مدرک شما ابتدا به سامانه portal.saorg.ir که سامانه وزارت علوم میباشد، مراجعه مینمایید و از قسمت ثبت درخواست‌ها لغو تعهد آموزش رایگان را انتخاب و سپس مدارک مورد نیاز را ارسال و فرم های مورد نظر را طبق راهنمای خود سایت پر کنید.

دریافت و آزادسازی مدارک موسسه آوید

پس از گذشت چندین روز کاری در داخل کارتابل نتیجه درخواست ثبت میشود و با مشخص شدن هزینه اقدام به پرداخت آن نمایید و پس از آن میتوانید نامه مربوطه را از همان کارتابل دریافت نمایید. میتوانید نمونه آن را در زیر مشاهده نمایید.

دریافت و آزادسازی مدارک موسسه آوید

نکته مهم جهت ترجمه مدارک

مطمئنا پس از دریافت مدارک نیاز به ترجمه آن‌ها خواهید داشت و ترجمه مورد قبول سفارت و دانشگاه‌های کشور‌های دیگه ترجمه رسمی میباشد که در آن مهر دادگستری و وزارت امور خارجه ایران وجود داشته باشد. به همین منظور جهت ترجمه رسمی مدارک شما نیاز دارید که از همان سامانه وزارت علوم درخواست خود مبنی بر تایید مدارک تحصیلی و دریافت کد صحت را ثبت نمایید و پس از پرداخت هزینه معمولا بعد از چند روز از داخل کارتابل می توانید فایل تاییدیه تحصیلی مدارک را دانلود نمایید و به دارالترجمه مربوطه تحویل دهید همچنین برای ترجمه مدارک دیپلم و پیش دانشگاهی نیز میتوانید به سایت emt.medu.ir مراجعه نموده و با وارد کردن اطلاعات خود و همچنین شماره مترجم مورد نظر اقدام به ارسال تاییدیه های تحصیلی نمایید.

ما در این مطلب به تشریح عناوین «فارغ التحصیلی از دانشگاه، دریافت برگه سبز اعزام به خدمت و دریافت و آزاد سازی مدارک» پرداختیم. برای خواندن ادامه مراحل آزادسازی مدارک و دریافت معافیت تحصیلی به بخش دوم این مقاله مراجعه نمایید.

مهاجرت به اروپا

مهاجرت به اروپا را از کجا شروع کنیم؟

در صورتی که میخواهید به اروپا مهاجرت کنید، کافیست از طریق فرم ارزیابی رایگان، شرایط خود را مورد ارزیابی قرار داده تا از امکان مهاجرت خود به کشور های مختلف، آگاهی یابید. همچنین شما می توانید با رزرو وقت مشاوره، بصورت کاملا تخصصی و کامل از شرایط مهاجرت به کشورهای اروپایی اطلاع یافته و مراحل اخذ پذیرش را شروع نمایید. موسسه آوید در تمامی مراحل همراه شما می باشد.