Search
Search
Close this search box.

تحصیل در هلند

با توجه به اهمیت روز افزون جایگاه آموزش و پرورش در سراسر دنیا کشورهای زیادی شروع به سرمایه گذاری در این مقوله کرده اند. کشور هلند به عنوان کشوری توسعه یافته دارای یکی از بهترین سیستمهای آموزشی دنیا می باشد. این سیستم آموزشی بر مبنای یکی از اصول قانون اساسی بنا شده است. در قانون اساسی هلند تحصیل برای تمام شهروندان تا سن 18 سالگی اجباری می باشد.

آموزش ابتدايي 8 سال به طول مي انجامد و شامل كودكان 4 تا 12 سال مي باشد پس از اتمام دوره  ابتدايي، دانش آموزان قادر به رفتن به یکی از دوره های آموزش متوسطه می باشند.

آموزش مقدماتی حرفه ای متوسطه (VMBO) طول دوره 4 سال می باشد.
آموزش تكميلي متوسطه عمومي (HAVO)طول دوره 5 سال می باشد.
آموزش پيش دانشگاهي(VWO)  طول دوره 6 سال می باشد.

مدارس ابتدايي آموزش رسمي را براي كودكان 5 تا 12 ساله فراهم مي آورند. آموزش اجباري در سن 5 سالگي شروع مي شود ولي عملاً اكثر كودكان در سن 4 سالگي وارد دبستان مي شوند .اخيراً  به مدارس اين فرصت داده شده است  كه فعاليت هاي خود را براي كودكان 3 ساله تنظیم نمايند. بعد از تکمیل دوره متوسطه، دانش آموزان  قادر خواهند بود که وارد یکی از مقاطع زیر بشوند:

آموزش حرفه ای متوسطه (MBO)

این دوره مستقیما مربوط می باشد به دوره (VMBO) که بعد از تکمیل این دوره دانش آموزان می توانند وارد دوره (MBO) بشوند. در این دوره دانشجویان مستقیما مشغول فعالیتهای عملی می باشند و خبری از ریاضیات پیچیده و دیگر درسهای سنگین نمی باشد. ROC یک نمونه از مراکز ثبت نام این دوره می باشد. بعد از پایان این دوره کارورز می تواند مشغول به کار شود. به طور مثال آرایشگر یا آشپز.

آموزش حرفه ای بالاتر (HBO)

این دوره مستقیما مربوط می باشد به دوره (HAVO) که بعد از تکمیل این دوره دانش آموزان می توانند وارد دوره (HBO) بشوند.  در این دوره که نوعی دانشگاه علمی کاربردی محسوب می شود، دانشجو مشغول به یادگیری علوم به صورت جدی تر و سطح بالاتری می شود. در واقع در کنار فعالیت های عملی سطح بالاتر مشغول به یادگیری دروس تئوری مانند ریاضیات ،فیزیک و غیره می باشید .با وجود کارگاه های آموزشی سطح بالا به طور کلی در این دوره 4 ساله دانشجو می آموزد که چطور از علوم پایه به روش عملی استفاده کند.

آموزش علمی (WO)

برای ثبت نام در برنامه لیسانس WO که 3 سال می باشد، دانش آموزان  لازم است که مدرک دیپلم VWO را کسب کنند یا سال اول ( credit s60) یک برنامه HBO را به اتمام برسانند که منجر به ورود به این دوره شود. حداقل شرایط قبولی برای HBO یا دیپلم مدرسه HAVO یا دیپلم سطح 4 (بالاترین) MBO است.  در این دوره که بالاترین سطح دانشگاهی در هلند می باشد، بیشتر مباحث حول محور تحقیق و پژوهش است. با بهره گیری از جدیدترین تکنولوژی ها در آزمایشگاه ها و ارتباط مستقیم دانشگاهها با واحد های صنعتی، دانشجوها می توانند در سطوح بالای علمی تجارب بسیار ارزنده ای را کسب کنند.

کارشناسی ارشد

پس از برنامه لیسانس (به طور معمول 3 سال) ، دانشجویان می توانند در برنامه کارشناسی ارشد (معمولاً 1 ، 2 یا 3 سال) ثبت نام کنند یا وارد بازار کار شوند.

دکترا

پس از اخذ مدرک ، دانشجو می تواند برای یک دوره 4 ساله کاندیدای دکترا در دانشگاه اقدام کند (شرط ورود به دوره دکترا داشتن کارشناسی ارشد است ). سه دانشگاه فنی ، یک دانشگاه آزاد ، شش دانشگاه عمومی و چهار دانشگاه با تخصص های منحصر به فرد در هلند وجود دارد که گزینه های زیادی را برای انتخاب دانشجویان فراهم میکند.

تحصیل در مدارس بین المللی هلند

متقاضیان برای گرفتن مدرک دیپلم در هلند باید در یکی از مدارس بین المللی هلند که مورد تایید اداره مهاجرت (IND) می باشد ثبت نام کنند. با توجه به مقطع تحصیلی و نمره های دانش آموز و سطح زبان او ، دوره های مختلفی توسط این مدارس ارائه می شود. که طولانی ترین دوره 3 سال می باشد که در صورت داشتن مدرک زبان در سطح آیلتس 6، دانش آموزان دیگر نیازی به گذراندن دوره زبان ندارند و می توانند در مدت 2 سال مدرک دیپلم را دریافت کنند. در طول دوره تحصیلی دانش آموزان به سفرهای علمی متفاوتی به کشورهای مختلف مانند کنیا ، سوییس، آلمان از طریق مدرسه فرستاده می شوند که در این سفرها با مکان های دیدنی، گردشی و علمی آشنا می شوند.

بعد از گرفتن دیپلم دانش آموزان می توانند با اخذ پذیرش از یکی از مراکز آموزش عالی وارد دانشگاه شوند و بطور تمام وقت در این مراکز مشغول به تحصیل در رشته مورد نظر شوند.

میزان و حدود هزینه های تحصیل زیر ۱۸ سال در کشور هلند متفاوت می باشد. تمامی امکانات جهت اسکان دانش آموز، خورد و خوراک و سایر اقلام دیگر را خود مدرسه فراهم نموده و هزینه های مربوطه را از والدین به عنوان شهریه اخذ می نماید. این هزینه ها توسط مدارس در قالب پکیج و بعنوان شهریه به والدین معرفی می گردد. نکته قابل توجه در مورد این هزینه ها وجود بورسیه 50% و 25% برای دانش آموزان می باشد که طبق شرایط خاصی به دانش آموزان خارجی تعلق می گیرد. در ذیل هزینه های تحصیل در کشور هلند برای دانش آموزان ارائه شده است.

هزینه تحصیل در مدارس بین المللی هلند:

1.هزینه تحصیل برای یک سال 22,300 یورو

2.هزینه اقامت و وعده های غذایی شام صبحانه، ناهار و شام  برای یک سال 28,300 یورو

3.هزینه تجهیزات آموزشی (لب تاپ Macbook و کتاب های آموزشی) 650,3 یورو

4. هزینه بیعانه که بعد از پایان تحصیل بازگردانده می شود 2,750 یورو

در صورت تمایل والدین برای پرداخت هزینه ها در قسط های جداگانه، موسسه آوید این امکان رو برای متقاضیان فراهم خواهد کرد. با توجه به درخواست والدین برای دیدار فرزندانشان، این امکان وجود دارد که از طریق مدرسه دعوتنامه ای به منظور دیدار فرزند صادر شود و در تمام این مراحل مؤسسه آوید در کنار پدر ها و مادرهای عزیز خواهد بود تا بتواند بهترین راهنمایی و مناسبترین راهکار را ارائه دهد .

شایان ذکر است که موسسه آوید با توجه به تجارب ارزنده از زندگی در هلند، همواره در تلاش است تا با همراهی فرزندان شما کوچکترین دغدغه ای برای والدین وجود نداشته باشد.